Производител: Яйцата за Великден няма да поскъпват

Спокоен изглежда пазарът преди Великден, а според експерти не се забелязват драстични промени в цените на най-търсените продукти- агнешко месо и яйца. Въпреки многократно поскъпналите консумативи, българските яйца ще запазят досегашната си цена, а дефицит няма да има. Това каза в "Земята, която ни храни" Олег Прокопиев, управител на птицевъдния комбинат в Мизия:

"Няма да има промени в цените, на много места има и промоции. България е голям производител на яйца, регионален, не можем да се сравняваме с Полша и Украйна, но задоволяваме вътрешния пазар, а с 20-30 % и свръхзадоволяваме и изнасяме..."

Износът е предимно за Гърция, Кипър, а през Германия и Швеция за Америка, каза Олег Прокопиев и допълни, че тази година ще има по-малко внесени яйца, защото католическият и християнският Великден съвпадат, а основният внос обикновено е от Полша.   

Най-големият бич за птицевъдите е птичият грип, при който се наблюдава 100 % смъртност при кокошевите птици. Надеждата за бранша е, че във Франция вече се разработва ваксина и се очаква разрешение за употреба. Друг проблем е, че Европейският съюз постоянно налага нови изисквания за хуманно отношение при отглеждане на птиците и според последните изисквания се забранява клетъчното отглеждане- точно за такова преди десетина години в птицекомбината в Мизия са инвестирани не малко пари. 

"Оборудване за стотици милиони евро сега трябва да бъде изхвърлено, а има годност поне 30-35 години- смятайте какви загуби ще бъдат... Искат до 2030 година да преоборудваме отново. Сега модерното е волиери- в хале са, но са свободни птици- обикалят ядат, снасят, макар че най-чистото отглеждане и най-добрите яйца се добиват от клетки- не може да се цапа, яйцата излизат веднага, всичко е контролирано- храна, вода сън- всичко е по график... "

Иначе за изхранването на кокошките в птицекомбината се използва предимно собствено зърно, купуват се само добавки, соев шрот и кюспе. Въпреки повсеместното поскъпване на всички консумативи, цените на яйцата не са променяни от две години, каза Олег Прокопиев и обясни как се формира цената на яйцата:

"Около 30% от цените на яйцата са ДДС-то, опаковката, кашона, етикета и транспорта. И ако едно яйце излиза от производител на 30 ст., себестойността му е 18-19 ст., всичко нагоре са опаковки, етикети, изисквания, транспорти... От производител излиза в рамките на 27-30 ст., в зависимост от категорията на яйцето, а в търговската верига, знаете колко е... Цената при нас не е променяна от 2 години, в същото време заплатите се вдигат, тока се вдига... Всичко това се отразява, но това е пазарът..."  


Още от Земята, която ни храни