Фермерските пазари- среща на производители и потребители
публикувано на 05.03.25 в 16:40 | обновено на 13.03.25 в 16:44
Интервю с Георги Стоянов, Български фермерски съюз
"Идеята е когато се прави законотворчество, да участват и браншовите организации, защото ние сме мостът между земеделските производители, преработвателите и управляващите. През последната година направихме съвместно с министерството на земеделието фермерски изложения в шест областни града, където дадохме възможност на земеделски производители, семеен тип ферми, които освен, че отглеждат земя, различни култури или животни, полагат усилия да произвеждат и допълнителни продукти- сирене, кашкавал, колбаси, лавандулово масло, парфюмерия, тахан, олио... Хората го правят, защото при нормалните дейности, които извършват, нямат цена, не могат да получат достойно заплащане... Те са принудени да търсят алтернатива... Излизането на пазара си има изисквания, има нормативни уредби, които дават тази възможност, но трябва да отговаряш на редица условия, защото все пак произвеждаш храна... Не по-малко важно е самите потребители, защото потребителят е цар, да се докосне до чисти български продукти... Фермерските пазари са мястото, на което се срещат производители и потребители, но това е кризисна мярка, фермерските пазари не могат да са всеки ден...
От друга страна искаме да обърнем внимание, че фермерските пазари показват колко малко е българската продукция, колко сме слаби като икономическа единица, колко трудно пробиваме до магазинната мрежа, че има нужда в сектора да се помага... Помощ от държавата- да се фокусира върху земеделските стопани, да укрепнат, да са по-жизнени, икономически по-устойчиви".
Според Георги Стоянов конкуренцията идва и с преработката, с по-ниската себестойност.
"Към момента българският производител едва оцелява и трябва да разбере, че кооперирането не е ТКЗС-то, говорим за модерни форми на обединяване и партниране, при които да се намират пресечните точки между земеделските производители, които, обединявайки се, да изкарат и по-голямо количество стока, да предоговарят своите условия".
Освен ниската себестойност на производството, пред българските производители има и други проблеми:
"Пазар, работна ръка, цени- на консумативи, на продукция... Природата също е проблем... Понякога на потребителите им се струва скъпо, но когато се говори за ценообразуване, трябва да се търси пресечната точка с качеството... Ако човек търси нещо евтино, ще го намери, но за сметка на качеството. Производителите имат възможност да определят цената си, защото това, което са произвели, само те знаят колко време и безсънни нощи им е отнело, и за да го продадеш, трябва да можеш да си гарантираш до следващия период, когато ще изкараш продукция, да си изхранваш семейството... Но за сметка на това продукцията е чиста, натурална. Тук веригата е много къса- земеделски производител, преработвател, логистика и продавач е наедно, а същата продукция ако трябва да влезе в магазинната мрежа, можем само да гадаем каква ще е надценката... ", каза Георги Стоянов и пожела на земеделските стопани успешна година:
"Високи добиви, качествена продукция и добри цени. Да не забравяме, че сме хора, да си помагаме и да се подкрепяме!"
Още от Земята, която ни храни