Не бива да се прибързва с оценката за дисциплина, смятат учители

интервю на Станислава Георгиева с Нешка Шопова

Без да има добра дисциплина в училище не може да протече качествен учебен процес, но ако се въведе оценка за дисциплина, тя трябва да се прилага много внимателно. Това мнение изрази в ефира на Радио Кърджали Нешка Шопова, заместник-директор на СУ "П.Р. Славейков" в Кърджали по повод предложението на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" незабавно да се въведе оценка „дисциплина“. Идеята е тя да стимулира ученици и родители, а учителите да могат регламентирано да отправят послания, не само към учениците, но и към техните родители, при нарушаване на училищния правилник. Синдикалистите предвиждат и финансова санкция за родители.

Живеем в много различно време от времето, когато поведението в училище се оценяваше, коментира Нешка Шопова. Тя поясни, че много от децата, които имат проблем с дисциплината в училище, са от семейства с някакъв житейски проблем. Не само те, но и семействата им се нуждаят от помощ, затова е по-добре да насочим усилията си към подпомагане на родителите, вместо към санкциониране. "Каквото и да измислим и да направим, то трябва да бъде с грижа за децата и за техните емейства", категорична е Нешка Шопова.

"Отделно от  това не можем да говорим за повсеместно въвеждане на оценка "дисциплина" във всички училища на България така изведнъж. Може би да бъде пилотно в няколко училища в един регион, може да се направи мрежа от няколко училища, които са с различен статут и там да бъде въведена като проба, без някакви конкретни финансови санкции, за да се види дали работи, дали наистина ще има резултат, дали наистина ще бъде подобрено поведението на учениците. Но в предприемането на каквато и да е такава радикална мярка е добре да се направи експеримент, защото времето, учениците, хората сме различни вече и не се приема еднозначно", смята Нешка Шопова.

Тя даде пример с проява в училището, при която осмокласници са дебатирали именно на тема дисциплина. Според някои от участниците в дебата "послушанието не е равно на знание", а други са защитавали тезата, че "дисциплината създава шампиони". Така че е "добре да видим гледната точка на децата, гледната точка на родителите, гледната точка на учителите, която също няма да е еднозначна", смята Шопова.

повече може да чуете в прикачения файл


Още от Сутрешен блок "След първото кафе"