Разгорещен спор за запазването на езикови паралелки на срещата с министър Красимир Вълчев

Гергана Пърличева, учител в СУ ''П.Р.Славейков''



Проблемът за съкращаването на езикови паралелки в план-приема за този година бе поставен остро от учители от СУ "П.Р.Славейков" на работната среща с министъра на образованието Красимир Вълчев. Според Гергана Пърличева изискването да бъдат съкратени паралелки в "Славейков" е поставен силово от РУО в Кърджали пред педагогическия колектив, без диалог. Учителите търсят иновативни начини за привличане на ученици, но незнайно защо това не се подкрепя. Гергана Пърличева се обърна с молба за съдействие от министър Вълчев:

"Обявихме миналата година паралелка с професионално обучение, компютърен дизайн. Запазили сме езикова паралелка, с испански език, който никъде другаде не се предлага, в областта. Тази година педагогическият съвет даде възможност на Регионалното управление да прецени кои от паралелките имаме възможност да създадем в училище, като повечето от тях бяха с професии. Решението на РУО е ние да имаме 2 паралелки - едната обществени науки,  и едната компютърен дизайн. За да вземем информирано решение, което ни е отказано в случая с подобно писмо - изброени са без този и този профилиращ предмет, без тази и тази професия, нали 2 остават. Бихте ли ни съдействали, да получим протокола от комисията, в който е редно да има аргументи защо единствено от всички училища, само в училище "Славейков" ни се отнема и то ни се отнема паралелка, която ние сме предложили с професия, и то точно компютърен график".


Министър Красимир Вълчев отговори, че наистина трябва да има обсъждане по темата. Но в същото време каза, че в няколко области вече има подобен натиск, да не се съкращават паралелки, някои кметове били със съображения, че директор на гимназията е общински съветник. Принципът на близост също не се споделя от министър Вълчев, защото за гимназиите не той е водещ, а принципа на класирането, на външното оценяване. Той попита: "Нали има езикова гимназия, значи ако погледнете, вие сте с един от най-високите проценти на езикови паралелки в страната. Може да се учи нещо друго с интензивно, разширено изучаване на език". Красимир Вълчев допълни, че в областен град езиковата гимназия заплашили, че ще протестират и в отговор на това професионалните гимназии реагирали и излезли да протестират срещу езиковата гимназия. 

Една от политиките на министерството уж е да привлича млади учители, но какво се случва реално, каза и синдикалист в "Славейков": "Сериозно се вълнувам от 15-те работни места, което за пет години следва да се наложи да бъдат съкратени при нас. Какво се случва с 15 много 1 врата се харесва загуба на работни места в сферите дейности, които са сега в 8 клас 3 ролки, докато минимум 10 години без наши".
Синдикалист в "Славейков". Красимир Вълчев отговори, че при намаляване на децата, закриването на паралелки е неминуемо:

"Ако имаме намаление на общия брой на учениците, какво трябва да правим. Единият вариант е да намаляваме средната пълняемост на паралелките, и да финансираме същия брой учители при по-малки деца. Моделът на финансиране малко или повече съдържа автоматичен механизъм - когато намаляват учениците, намалява и броят на преподаватели. Никой няма желанията, няма манията да намалява паралелките. Никой няма желанието да закрива училища, но знайте, системата преди повече от 15 години през каква голяма оптимизация минава. Тогава след оптимизацията никой не говореше повече за това, че системата е разходно неефективна. Защото системата взе своята жертва".

Директор на професионална гимназия заяви, че за 24 години намалението на броя на децата е било за сметка на гимназиите с такъв профил. 24 години са съкращавали учители и това е доста болезнено, отделно, че децата не тръгват с равен старт, защото приемът в езиковите гимназии, например, е след седми клас, а в профилираните - след осми. Така винаги, когато има утвърждаване на план прием, се реже от техните паралелки. 

Радиана Христова, учител от прогимназиален клас контрира министъра, като попита: "Вие можете ли да накарате детето си да учи онова, което не желае, не умее, как да го накарам това дете да учи? Мога, но какви ще са последствията. Навсякъде се афишира, че желанията и интересите са в центъра. От нас, от мен се очаква да насоча учениците към училище, което не оправдава техните интереси. От своя страна родителите не спестяват претенциите си, към нивото на училищната среда". 
Според министър Вълчев принципът на задължителност така или иначе съществува в образователната система. Означава ли, че ако детето не харесва физика и математика, да се лиши от тези предмети в по-горен курс? Също така откъде са сигурни родителите, че 14-годишните им деца правят съзнателен избор, че те ги ориентират правилно кариерно". Те ще са активни на пазара на труда след 50 години, когато професиите ще са различни, или ще предполагат по-различни умения. "Далеч по-умни хора са стигнали до извода, че бъдещето ще изисква много по-комплексни умения". Това се налага и заради революцията в изкуствения интелект, който може да говори всякакви езици, както и да програмира.

Боряна Стоева, директор на ПГ по строителство в Кърджали натърти, че трябват кадри в подкрепа на бизнеса: "Много мога да споря за езиковите паралелки в средно училище "Славейков". 

Къде в града биха се реализирали с испански език, първо. Във моето училище има 0.5 паралелка строителство и архитектура и 0.5, говоря, за 2024 - 2025 та година - 0.5 интериорен дизайн. Знаете, че в сектора има недостиг на кадри. Ученици от езикови паралелки масово учат архитектура". "Мисля, че е редно да се даде шанс на такива гимназии, които могат да осигурят кадри за фирми с недостиг".
Началникът на РУО в Кърджали Ангелина Костова побърза да закрие срещата, като каза, че е за диалог, но от тях не е потърсен такъв. По темата работи Радка Петкова.





Още от Сутрешен блок "След първото кафе"