"Строгият" или "готиният" – за първата среща на учителя с учениците

Разговор на Венета Гаврилова с Виктория Костадинова в ''За думите''

Едва ли са много хората, които ще кажат, че не се вълнуват как ще се представят и какво впечатление ще създадат за себе си при първа среща. Още по-малко вероятно е да чуем подобно нещо от учител преди началото на първия учебен ден. От личен и споделен опит обаче знаем, че понякога първият контакт между педагога и децата може да е начало на ведро и плодотворно общуване, а понякога – на напрежение, недоверие и неуспех.

На какво се дължат различните подходи и какво трябва да знаят хората, на които поверяваме децата си. На какво трябва да обърнат внимание при различните възрасти и етапи от образованието. Има ли общи и задължителни условия за успешно начало на взаимодействието с учениците. В рубриката "Всичко за образованието" се допитваме до познанията и опита на Виктория Костадинова – училищна психоложка, в момента учителка по български език и литература в СУ "Д-р Петър Берон" в Червен Бряг.

"Колкото по-автентични и добронамерени сме, колкото по нормативно сме подготвени, толкова по имаме гаранция, че общуването ще бъде балансирано и ще е значещо, ще е работещо във всички посоки… Не бива да забравяме, че в училищната среда всъщност човешкият фактор е водещият, той е най-важният ресурс на фона на всички материални придобивки и други благосъстояния, които ние създаваме", казва Костадинова.

Още един фактор, който съвременните учители задължително трябва да имат предвид е, че "…социалната среда при подрастващите в голяма част от случаите е изключително стресираща и училищната среда е тази приемащата, алтернативната на социалната дисхармония… Препоръчвам… и самите родители, а и ние, педагозите и психолозите, работещи в училище, все пак да сме наясно, че академичният успех сам по себе си, ако не е съпроводен с грижа за здравето, включително и психичното, всъщност не създава благоденствие, не създава благосъстояние и не гради, а по-скоро действа разрушително."

Цялото интервю чуйте в звуковия файл


Още от За думите (1001 защо – Ефир знание)