Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли
Станиславов посочи още, че единственият развоен център в Европа на най-голямата японска компания за инвертори, която е и в топ 3 в света, се намира в България.
Подчерта още, че в страната ни има цяла дузина компании, които активно работят и произвеждат различни видове компоненти - кабелни снопове за електрически автомобили, кутиите на батериите, много от софтуерите, гумени, пластмасови уплътнения.
„От стратегическа гледна точка много по-важно за нашата държава е тук да се появят заводи за производство на литиево-йонни батерии, за производство на електромотори, за създаване на цялостни решения в областта на софтуера. Тук има няколко ключови компании. Тези неща са в пъти по-печеливши отколкото асамблирането на автомобили“, обясни Станиславов.
Според него кулминацията в кризата с автомобилната индустрия в Европа ще е през тази година. Категоричен е още, че големите европейски производители вече са взели съответните мерки.
„Много от тях се пренастройват към задаващата се автомобилна ера, а тя ще бъде много по-различна. От втората половина на 2025 г. започват нови, по-смели проекти.
Не мисля, че ще има преразглеждане на зелените цели, защото ако това се случи, то автомобилната индустрия в Европа допълнително ще изостане от тази в Китай и Южна Азия. Трябва да се фокусираме как да ги настигнем по-бързо.
Изоставането на Европа е в начина на задвижване, технологията за производство на батерии.
80% от литиево-йонните батерии се произвеждат от Китай и новите разработки идват или от Китай или от САЩ.
В новите автомобили съществена част от цената се формира от стойността на батерията, електрическото задвижване и софтуера. Тези компонента са повече от 70-80% са от крайната цена на автомобила“, каза Станиславов.