Фирмите у нас се адаптират към модела в индустрията с коли

Интервю на Емил Костов с Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България

Компаниите в България успешно се адаптират към  новия модел в автомобилната  индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с кризата в европейския автомобилен сектор.

Станиславов посочи още, че единственият развоен център в Европа на най-голямата японска компания за инвертори, която е и в топ 3 в света, се намира в България.

Подчерта още, че в страната ни има цяла дузина компании, които активно работят и произвеждат различни видове компоненти - кабелни снопове за електрически автомобили, кутиите на батериите, много от софтуерите, гумени, пластмасови уплътнения.

„От стратегическа гледна точка много по-важно за нашата държава е тук да се появят заводи за производство на литиево-йонни батерии, за производство на електромотори, за създаване на цялостни решения в областта на софтуера. Тук има няколко ключови компании. Тези неща са в пъти по-печеливши отколкото асамблирането на автомобили“, обясни Станиславов.

Според него кулминацията в кризата с автомобилната индустрия в Европа ще е през тази година. Категоричен е още, че големите европейски производители вече са взели съответните мерки.

„Много от тях се пренастройват към задаващата се автомобилна ера, а тя ще бъде много по-различна. От втората половина на 2025 г. започват нови, по-смели проекти.

Не мисля, че ще има преразглеждане на зелените цели, защото ако това се случи, то автомобилната индустрия в Европа допълнително ще изостане от тази в Китай и Южна Азия. Трябва да се фокусираме как да ги настигнем по-бързо.

Изоставането на Европа е в начина на задвижване, технологията за производство на батерии.

80% от литиево-йонните батерии се произвеждат от Китай и новите разработки идват или от Китай или от САЩ.

В новите автомобили съществена част от цената се формира от стойността на батерията, електрическото задвижване и софтуера. Тези компонента  са повече от  70-80% са от крайната цена на автомобила“, каза Станиславов.


Още от Ден след ден