С бойкот цени не се свалят, важна е конкуренцията

С Богомил Николов разговаря Емил Костов

Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . 

Според него потребителските бойкоти имат дълга история на Запад, докато по нашите ширини това се случва за първи път. В България не е имало досега масов бойкот и ще има интерес и по-голямо любопитство към това, което се случава в Хърватия.

По думите му обаче и този бойкот в Хърватия е малко нетрадиционен, тъй като обикновенно бойкотите са насочени срещу конкретен, производител, търговец и конкретна марка с призив за промяна на конкретно поведение. 

Бойкотът не е много ефективен, когато се използва по принцип и служи срещу някакво недоволство от живота. Споменахте и доходите.  С бойкот доходи не могат да се вдигнат, посочи Николов  

Той коментира, че не очаква нещо да се промени, защото исканията са свързани с по-голям списък от продукти да бъдат с регулирани цени, което по принцип е доста спорно. 

Регулираните цени са нещо спорно по принцип до колко е ефективно. Както знаем от българската история - живяли сме в социализъм и регулирани цени. Това води до дефицити и други изкривявания. Нашето виждане е, че ние по-скоро трябва да се борим да зищитаваме конкуренцията и ако имаме някакви дефицити в нашето общество, те са именно в това, че обществата и държавата в частност не води ефективна борба за защита на конкуренцията. Ние сме пълни със сектори, които са изградени изцяло на олигополен принцип, а в някои случаи дори се образуват и картели. Сега, аз освен един картел за яйцата и един за олиото преди 20 години, не си спомням друг случай в България да се е разкривал картел. Още повече за  олигополните пазари, където няма нужда се разкрива и доказва някакво сътрудничество между потенциални конкуренти, в България въобще не се говори. Това е проблем. Тоест, ако държавата може нещо да помогне, тя е структурно да промени тези сектори, в които има олигополи, което води до повишаване на цените. Защото такова искане за замразяване на някой цени не решава проблемите, по-скоро ги отлага във времето и може да ги задълбочи. За това много ми се иска, ако  в България се използва тази енергия да се направи бойкот, то да е за нещо по-конкретно, допълни експертът.

Относно казуса с трите мобилни оператори  и Комисията за защита на потребителите Николов посочи, че потребителят у нас е винаги ощетен. 

Аз съм изключително щастлив, че КЗС постъпи по този начин, защото това ни дава възможност да обсъдим и да разберем, че имаме точно конкурентен проблем на този пазар,  точно олигополен проблем. България е единствената страна в ЕС, в която няма виртуални мобилни оператори, каза Николов.

По думите му от казуса се разбра и още нещо - че отнемане на лиценз  на практика е невъзможно, защото не фигурира в закона. Законът е направен така, че ако бъде отнет лицензът на мобилните оператори, то те спират работа и потребителите ще бъдат ощетени. 

Глобите са малки в сранение с печалбата, която ще генерират операторите. Ако някои нов оператор предложи безсрочни договори, това би променило средата и конкуренцията, посочи още Николов.

Повече може да чуете в прикачения звуков файл.


Още от Ден след ден