Жертвите на пътя са по-малко при лошо време

Причината е, че шофираме с по-ниска от разрешената за движение скорост

Интервю на Димитър Владимиров с Богдан Милчев от Института по пътна безопасност

Инцидентите на пътя с жертви са в пъти по-малко при лошо време като снеговалеж, проливен дъжд или мъгла. Това става ясно от изследване на Института за пътна безопасност.
 

От него става ясно, че през изминалата година при лоши условия са загинали 10 души или 2% от всички загинали при катастрофи през годината. Докато когато времето е било сухо, слънчево и благоприятно за движение са загинали 352 души или 73% от всички намерили смъртта си на пътя.

По-малкото жертви се дължат на факта, че когато метеорологичните условия са усложнени шофираме по-внимателно, с по-ниска от разрешената за движение скорост, обясни Богдан Милчев от Института по пътна безопасност.

Докато при хубаво време рискът се увеличава, тъй като скоростните ограничения не са съобразени със състоянието на пътната инфраструктура в страната.

Затова Богдан Милчев призова 2025 г. да е годината, в която ще оправим пътната инфраструктура. Според него през последните 3 години фокусът при пътния травматизъм е изместен от лошата инфраструктура към пияните и дрогирани шофьори, които ни убиват на пътя.

Даде и пример, че през изминалата година има само по един смъртен случай след употреба на наркотици и на алкохол

„Не можем да повлияем на пътния травматизъм с традиционните мерки с камери и с контрол, защото на пътя се загива, не защото малко ни контролират, не защото шофьорите не спазват,  защото самият път създава предпоставка шофьорите да допускат грешки.

През 2024 г. загиналите са с 8% по-малко спрямо предходната, но това е благодарение на събитията, т.е. имаше повече дъждовни и мъгливи дни. Освен това при голяма част от катастрофите със загинали е имало по-малко души в колата.

Може да има по-малко загинали, но рискът става все по-висок“, каза Милчев.

Той добави, че държавата ни няма достатъчно средства, за да ремонтира цялата инфраструктура, затова трябва да набележи потенциално опасните места и да работи върху тях.

Отбеляза още, че Пловдив е сред най-опасните градове за пътен травматизъм в страната. Причината – бързото разрастване във всички посоки без да е помислено за логистиката.


Още от Ден след ден