За баланс при план-приема в 8 клас настоява Областната управа

С Нурджан Караджова разговаря Живка Танчева

Доколко образователната система е способна да осигури квалифицирани кадри за развитие на професионалното обучение по актуални и търсени професии и да дава възможност да се работи върху уменията и компетентностите. Това е въпросът, който поставя областният управител проф. Христина Янчева в становището си до Регионалното управление на образованието по повод държавния план-прием в гимназиите.

Според указанията на МОН се предвижда увеличение на дела на професионалните паралелки. Те трябва да са 65.46%, а тези със STEM насоченост – 56.4 на сто. От зададените нови стойности за 2025/2026 учебна година в област Пловдив се откроява увеличеният процент на места за професионална подготовка и STEM спрямо намаляващия брой паралелки в профил „Чужди езици“, както и процентното намаляване на места в профили „Математически“, „Природни науки“, „Софтуерни и хардуерни науки“, „Хуманитарни науки“ в сравнение с увеличаващия се % места в профилираните паралелки.

„Резкият курс към преобладаваща професионална подготовка в образователните институции в област Пловдив и като цяло в българското образование стратегически се придържа към Приоритет 7 „Реализация в професиите на настоящето и бъдещето“ от Стратегическата рамка за развитие на образованието, обучението и ученето в България (2021 – 2030), като акцентът е върху разширяването на професионалното образование и обучение, което се обуславя от развитието на дигитализацията и технологиите, прехода към зелена икономика и устойчиво развитие, както и върху насърчаването на партньорства между професионалните гимназии, висшите училища, предприятията и изследователските центрове за споделяне на материална база и инициативи, както и включване в регионални, секторни, национални и европейски мрежи“, се посочва в становището на областната управа, каза заместник-областният управител Нурджан Караджова. Тя допълни: "Откроява се ярко, че се увеличават местата за професионална подготовка и за СТЕМ обучение, а се намалява приемът за чужди езици и хуманитарни науки. Заради демографските проблеми - от 221 паралелките в града и областта стават 215. Най-много ни притеснява резкия курс към увеличаване на професионалната подготовка, което в никакъв случай не бива да става за сметка на останалите профилирани паралелки."

Това обаче поставя редица въпроси и предизвикателства:

–  доколко всички приоритетни области от Стратегическата рамка с хоризонт на изпълнение 2030 г. едновременно се изпълняват и доколко се анализират рисковете, тъй като сегашният преход към повишения процент на паралелки за професионална подготовка възстановява прекъснала образователна традиция на повече от 20 години, която същевременно и се надгражда от съвременната динамика на пазара на труда и структурата на професиите

–  доколко родителите и учениците са подготвени и мотивирани да участват в тази визия за кариерно развитие, при която конкурентоспособността за класиране след 7-ми клас се засилва и желанията за образователни институции, за които ще се кандидатства, спрямо зададените условия ще започнат да се редуцират все повече, тъй като значителното надделяване на процента на паралелките за професионално образование и обучение ще окаже влияние в тази посока;

–  доколко образователната система е способна да осигури квалифицирани кадри за развитие на професионалното образование, осъществявано на принципа обучение чрез работа и проектно-ориентираното учене

Пазар на труда

Представените и анализираните прогнозни данни на Постоянната комисия по заетост към Областния съвет за развитие за търсене на работна сила през следващите 12 месеца очертават динамичен първичен пазар на труда. При разпределението на обобщените данни от страна на анкетираните работодатели се посочва много голямо разнообразие – над 40 различни професии.

Най-открояващи се като търсене са: „Машинен оператор“ – 21,2 %, „Готвач“ – 8,5%, „Шивач“ със 7,7%, „Монтьор на електронна техника“ – 7,5%, „Шлосер“ – 7,1%, следвани от „Оператор в хранително-вкусовата промишленост“ – 7%, „Работник в хранително-вкусовата промишленост“ – 6,9%, „Машинен техник“ – 6,8%, „Монтажник на водоснабдителни и канализационни мрежи“ – 6,8%.

При наемането на кадри, изискващи правоспособност, отново на преден план се извежда търсенето на шофьори, мотокаристи, оператори на металорежещи машини, помощник-възпитатели, здравни асистенти, касиери, оперативни счетоводители и др. Най-големи затруднения при намиране на работна сила се срещат при намирането на специалисти по професиите в преработващата промишленост, в сферата на услугите и търговията, както и в селското стопанство. Тези факти  допълнително се усложняват, тъй като според работодателите при намирането на работна сила показателите „Липса на достатъчна квалификация (образование) на кандидатите“ и „Липса на мотивация у кандидатите“ отбелязват най-висок процент.

Още от Ден след ден