Разкодирано 2024
Учениците-олимпийци: Борис Михов знае, че допълнителните усилия учат и на отговорност
Между олимпиадите и обучението дванадесетокласникът от Софийската математическа гимназия Борис Михов е разбрал еднo - допълнителните усилия дават резултат и учат на отговорност. Благодарение на това Борис е носител на сребърен медал от Международната олимпиада по информатика 2024, на златен медал от Балканската олимпиада по информатика и още много медали от международни състезания.
Борис е тъжен, когато е далеч от България, но иска да учи в чужбина, за да е сред най-добрите от най-добрите. И се надява държавата да подкрепя своите таланти.
Многото участия и медали от редица олимпиади по информатика довели Борис Михов до тазгодишното отличие "Джон Атанасов" в категорията "Ученици и техните преподаватели".
"Състезанията са стероиди за мозъка", казва той. Любовта на Борис Михов към математиката и информатиката започнала в къщи, след това продължила в училище.
"Когато си се родил с нужда да разбереш, имаш необходимостта да видиш какво стои зад завесите – това чувство за търсене, за разбиране ме е движило непрекъснато напред", споделя той. Той определя решаването на задачи и участието в състезания като хоби.
Сложността на задачите по математика от олимпиадите е като за университета, казва Борис Михов. Затова със знанията си помага дори и на своите съученици от математическата гимназия, макар и те също да разбират доста.
Още не завършил СМГ "Паисий Хилендарски", Борис Михов вече обучава по-малките. Това става в школа по математиката и информатиката. Борис казва, че сред причините е и фактът, че когато той е започвал, е имало малко учители, които да му обясняват. Според него ключовите класове са 5-и и 6-и, когато се разбира дали ще се откажеш или ще продължиш да се занимаваш в тази сфера.
Засега Борис няма отговор на въпроса какъв иска да стане в бъдеще, но не изключва и професията учител. Но знае, че след училище ще учи в университет в чужбина.
И като човек, който сега е в 12-и клас и търси начини за финансиране на собственото си образование, Борис Михов не пести критиките за минусите на българското образование. За образованието той се надява да не бъде толкова остаряла системата.
"Образователната система първо трябва да си намали очакванията. Второ – да увеличи КПД-то си. Трето – да обръща повече внимание на учениците", надява се Борис Михов, който иначе съветва своите съученици да правят онова, което им е интересно.
"Ако не правим нещата, които искаме, то ние защо сме тук".
Според него българската образователна система е много по-математически насочена. Макар да има начин да се подобри, доста лесно дава IT-кадри, подчерта той и добави:
"България като място, ако се развива по добър начин, ще става много по-лесно. Дори нашата финансова политика като държава е много привлекателна за чуждестранни компании. Ако ние успеем да действаме като хората, по начин, който не е побългарен, ние много лесно можем да привлечем повече хора. Имаме потенциала да се развиваме като цяло".
Целия репортаж на Добромир Видев в предаването "Преди всички" чуйте в звуковия файл.