Разкодирано 2022
Стивън Спасов: За кариера ще се завърна в България. След време мога да бъда ментор
"В идеалния случай почасово да съм и професор, и бизнесмен" - така вижда себе си в бъдеще 12-класникът, който е носител на отличие "Джон Атанасов"
Голямата любов на Стивън засега е математиката. Запознал се с нея като малък, когато баба му и дядо му го карали да смята рестото. После родителите му го провокирали да търси какво кара компютрите да работят.
"Като малък доста често, като не можех толкова да излизам, тъй като нямаше толкова деца на моите години, просто се занимавах с задачи си решавах. Това ми харесваше още в детската градина. Просто ми харесваше да пресмятам, харесваха ми числата, как се правят сметки. Винаги си са ме подкрепяли родителите ми, баба ми, дядо ми. Давали са ми задачи, изпитвали са ме. Примерно, водят ме до магазинчето и са ме карали да им пресмятам колко им струват продуктите."
Олимпиадите не са неговото нещо, тъй като не харесва да решава задачи за определено време.
"По-скоро да мога да работя по някакъв проект дългосрочно и да нямам времеви ограничения, да бъда по-креативен. Като цяло ми харесва изчислителната математика. По принцип ми харесват и математиката, и програмирането. И ми харесва как също така и правя нещо ново, просто защото e рисърч. Де факто никой няма отговора. Не е като да решавам задача от учебник и после да имам с какво да си сверявам. Просто аз го откривам и трябва сам да си го изпробвам. Правя нови открития. Нямам ограничения какъв метод трябва да ползвам. Аз мога да предприема какъвто си път искам и да видя накъде ще ме отведе. Аз си създавам законите там. Сам си творя."
Сега Стивън е 12–и клас в Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“. Работата му с проф. Пламен Коев от Държавния университет на Сан Хосе - да измисля нови формули за изчисления с матрици - му носи и отличието "Джон Атанасов" в категорията за дебютен пробив.
"Това разлагане – двудиагоналното, на матриците, намира приложение при точните изчисления. Вече съществуващите формули имаха твърде много ограничения какви да стойностите в самата матрица. Ние за няколко класа матрици успяхме да направим нови формули, които да решават този проблем и вече да няма никакво значение какви са стойностите в матриците."
"Аз, след 7-и клас влязох в СМГ и от тогава вече се ориентирах по-сериозно към математика и програмиране. Нямах никакъв опит. В карантината нямах възможности да пътувам, да ходя по състезания, лекции, на живо. Единственото можех да се огранича да уча онлайн. Разбрах, че имаме общи познати с професор Пламен Коев и реших да се свържа с него. Вече съм решил, че искам да ставам професор по математика или компютри науки. Той спомена вече по-конкретно за този проект с матриците, че го е започнал. Ние сме екип. Аз съм с Пламен Коев, с професор от университета в Бъркли, в Америка и с четирима професори от университети в Испания. Тези професори от Испания, те се занимават конкретно с тези разлагания. Те даже бяха създали всъщност предишните формули за почти всичките матрици, които адресирахме в нашия проект. Още преди да се познавам с Пламен Коев, той ги беше поканил те да работят заедно, бяха започнали вече част от работата."
Стивън Спасов смята, че е хубаво да има досег с учени по тези теми. Намира го за важно, защото много от сферите във висшата математика имат доста тесен кръг и е добре да имаш международен кръг от хора, с които да работиш.
"Искам да стана като себе си. Не гоня определена цел. По-скоро си гоня пътя – да се развивам в това, което ми харесва и да бъда полезен на другите."
Засега Стивън Спасов не може да отговори къде ще продължи да учи.
"Може в България, може в чужбина. Но най-вероятно няма бакалавърската, магистърската и докторската степен да са ми в една държава. Бих искал да пробвам различни места. В България може, в Европа, Америка. В Сан Хосе няма как да отида, тъй като е държавен университет в Америка, не дават стипендии и няма да бъде възможно да плащам 80 000 долара на година. Това, което бих направил, е все пак да прекарам няколко години в чужбина, да добия малко международен опит, да завържа академични контакти, да си намеря и контакти, с които да работим по общи проекти. И след това да си се върна в България, да мога да си работя. Бих искал да бъда в България, да помогна да се развива образованието и тук, тъй като много от хората, които се развиват добре, напускат България. А аз бих искал да остана. За образование не знам дали бих оставил в България или чужбина, обаче е сигурно, че за кариера ще се завърна. Още не е минал срокът за кандидатстването."
След 10 години Стивън Спасов се вижда все още да прави докторат. Би имал интерес към работа в частния сектор.
"В идеалния случай почасово да съм и професор, и бизнесмен. Примерно, по няколко лекции на седмица и през останалото време да си правя мои идеи и да развивам."
Желанието да преподава идва от примера на сегашните знаещи, от които той се учи.
"Със сигурност ще го правя. Много хора от БАН, професори, работят с ученици и аз също бих искал да работя с ученици. Виждам, че има много ученици, които се справят толкова добре, колко и възрастни хора в проекти. От такова сътрудничество се добива много по-добър опит, тъй като можеш да се научаваш и как работят нещата в другите държави, може да комуникираш с повече хора. Един вид, като виждаш на теб как ти помагат да се развиваш като си малък, ще знаеш и на младите какво ще им трябва. И аз се надявам след време да мога да бъда ментор за деца и да им помагам да се развиват."
Отличието "Джон Атанасов" за пробив на млад талант Стивън намира за стимул да продължи да следва мечтите си.
"За мен значи едно голямо признание, че засега се справям добре в това, което правя. Един допълнителен мотив да работя повече, тъй като да видя с тази награда какви хора ги награждават, показва, че се развиват много добре компютърните науки в България име кара да продължавам да работя все така усърдно в тази сфера."
Догодина Стивън ще ходи в ЦЕРН. Като награда от друг конкурс – европейското състезание за млади учени.
"За едноседмична програма - да разгледам базата и лекции, да се запознавам с професорите. Най-вероятно ще бъде лятото."
"Във физиката има много математика, имат много изчислителни методи, за да се решават физичните задачи. Има доста широки приложения на математиката и компютърните науки във физиката. Би ми било интересно да се запозная с професорите, да видя как те работят, какво ги е накарало да се запознаят с това, в какво се състои работата им. Искам да видя известния ускорител на частици, как работи. Бих видял там суперкомпютрите как действат."
В училището има нужда от мотивация на учениците, твърди Стивън Спасов. Това по думите му трябва да става с по-чести посещения на учени там. Нужно е повече хора да работят с учениците, които имат интереси, подчертава Стивън. В неговата гимназия това е факт.
"Би било добре да има повече сътрудничество между училища и професори. Би било добре, ако често идват на посещение професори в училищата - да разкажат за работата си, да ориентират децата."
Така учениците ще са по-наясно накъде могат да се развиват, смята дванайсетокласникът.
"Наскоро идваше професор от Физическия факултет в Софийския университет, да разказва за този факултет. Ще бъде хубаво, ако така се случва и по много предмети - да идват на посещение в училищата и да разказват, за да могат по-добре да се ориентират учениците накъде да си преследват целите."
Другата препоръка на Стивън е да се работи повече и по проекти.
"Училищата помагат, ако някой иска да се готви за състезание, олимпиади, но не и за такива проекти като рисърч. Просто е такъв учебният материал. Не знам дали има учители, които работят по такива неща с децата. Мисля, че има учители, които го правят това. Начинът на обучение е доста добър, обаче бих казал да се залага не само на олимпиадите. Обаче и на проектите. Да се дават повече свободни проекти да се работи. Не да се фокусира върху това да се решава една задача за определено време, а по-скоро да се даде една тема и да се работи по нея. Би било полезно, ако се работи повече проектово извън училището. Все пак рисърчът е доста по-специализиран, по-трудно е да се намира човек, който да е специализиран точно в тази област като теб, ако търсиш единствено в сферата на училището."
Всеки има нещо, което му е интересно. Ако някой все още си мисли, че нищо не му харесва, трябва да проучи различни сфери, докато види коя му харесва повече, да се ориентира повече към нея, съветва Стивън Спасов.
"В СМГ в момента това е трендът. Да останеш в България да учиш компютърни науки", казва в заключение той.