Как съседи във Видин се оказаха с глоба от Енергото, без да подозират
След ремонт на ел. табло във вход на жилищен блок във Видин, съседи се оказаха с глоба от Енергото за 1600 лева. Твърдят, че нямат вина и търсят правата си. От администрацията на омбудсмана им отговарят, че проблемът с начисляването на корекция на електрическа енергия за минал период е на вниманието на омбудсмана от години и многократно са отправяни препоръки за преодоляването му.
До абсурда се стига след като живущите във вход А на на улица „Патриарх Евтимий“ №1 във Видин поискали ел. таблото им да бъде ремонтирано. Оказало се, обаче, че са в нарушение.
„А ние сме поискали ремонт всъщност на това табло, защото блокът ни е саниран... Това табло не знам кога е ремонтирано и дали някога е ремонтирано. Притеснявахме се от късо съединение с неясни последици за блока след това късо съединение.“
Потърсили електроразпределителното дружество, чието е таблото с молба да го изнесат навън или поне да го ремонтират.
„Когато поискахме да ни бъде ремонтирано таблото, ни казаха, че те са до таблото и че нямат средства да го изнесат извън входа. Тогава наехме служител на дружеството, на частно, да извърши ремонта, за да сме сигурни, че правилно ще ремонтира таблото. След неговата работа се оказа, че сме в нарушение. Всъщност – лампите на стълбището са светели, а електромерът не е отчитал.“
При проверка от дружеството установяват промяна в схемата на свързване, която е довела до неправилно отчитане на показанията за стълбищното осветление. Издават им втори клиентски номер.
„Ние се чудим как е възможно да има две партиди с една точка на достъп за един електромер. Как е възможно да ни искат парите, тази глоба, която е близо 1600 лева по една партида, а клиентският ни номер за стълбището да е съвсем друг и по друга партида.“
Никой от етажната собственост не бил уведомен, за да присъства на проверката.
„Тогава ние бихме видели липсва ли пломба някъде или не липсва, както те твърдят, че липсвала пломба... Това някак много инкогнито е станало, скришно.“
Изпращат жалба до няколко институции, включително и до Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), както и до „Електроразпределителни мрежи Запад“.
„Ние сме посочили и пред ЕРМ – Запад, и пред КЕВР кои са служителите, които са имали достъп до таблото. Това е фирмата, която е санирала блока, за да може да работи строителната бригада. Другото лице е това, което сме наели на частно, въпреки че дружеството си отговаря за таблото.“
От администрацията на омбудсмана им отговарят, че проблемът с начисляването на корекция на на електрическа енергия за минал период е на вниманието им от години. Поставен е в докладите, които са внесени в Народното събрание и многократно са отправяни препоръки за преодоляването му. Цитират част от писмото.
„Необходимо е да имате предвид, че изчисляването на количеството електрическа енергия се извършва по начини и формули и т.н. и не е необходимо доказване на виновно поведение от страна на потребителя.“
Хората се възмущават, защото според тях, законодателството не се интересува чия е вината.
„Сумата е голяма. Не можем да я платим. Ние почти половината сме безработни. Глобата не е по наша вина.„
От електроразпределителното дружество обясниха, че по безспорен начин е доказано нарушение и няма основание глобата да бъде отменена. От етажната собственост не се примиряват. Казват, че от получените досега отговори не е изяснена цялата фактическа обстановка, не е установен извършителят. Заявяват, че от тяхна страна не е извършено нарушение, както и че не са знаели за такова. Подали са жалба и в прокуратурата.