Истории от бунтовно Русе
публикувано на 27.01.25 в 20:48

Интервю на Ася Пенчева с доц.Мира Душкова за Змей Горянин в предаването ''Изотопия''
Другарят - господин - бай Атанас
стои на сигурна позиция:
да бъде винаги на власт
и нокога във опозиция!
Годината е 1950 г., когато забраненият от комунистическата власт писател Светлозар Димитров, известен като Змей Горянин пише тази епиграма. Днес обаче сме 2025 г., имаме от почти две седмици редовно правителство. Епиграма за него все още няма. Може би времето е друго, може би хората също.
Едно време обаче, белязано от цензура и брутално смазване на свободния глас не трябва да се забравя. Трябва да се говори за него, да се разказва, да се осмисля, за да не позволим да се повтори.
В "Изотопия" събрахме разкази от бунтовно Русе: историята на писателя Светлозар Димитров, известен като Змей Горянин, забраняван и съден от комунистическата власт, ранният живот на създадената от "бивши" и неудобни на режима хора Русенска опера и интервю с художника Върбан Христов, един от организаторите на ярката протестна акция на улица "Славянска" по време на хлорните замърсявания в крайдунавския град през Социализма. Три истории, разказани в материалите на кореспондента на БНР в Русе - Ася Пенчева
Тъмната сянка на цензурата оставя своите следи в Русе. От крайдунавският град тръгват демократичните промени в страната с легендарните екопротести в края на 80-те години заради систематичното обгазяване с хлор от химическия комбинат в намиращия се отсреща в Румъния град Гюргево. Цензура, забрани, но и реакция. Какви истории за чудовищните ограничения и репресии от страна на Държавна сигурност и т.нар. Народен съд са запечатани в паметта на Русе? Три примера за свободния порив, политащ над тиранията на страха, комформизма и черната ръка на диктатурата ще ви представим тази вечер, с автор кореспондентът на Националното радио в Русе Ася Пенчева.
Първият от тези примери е за писателя Светлозар Димитров, известен като Змей Горянин - забраняван, съден, скриван и репрерисан от тогавашната власт - проницателните думи, излезли из под неговото остро перо дават не само проницателна и елегантно литературно и умело сатиричен образ на онези години, но и хвърлят силна препратка към времето, в което сега живеем и политическия и обществен ландшафт, в който газим.
Ася Пенчева разказва за Змей Горянин.

Лично спасение, което не носи екзистенциалния егоизъм на хваналия се за сламката удавник. Спасение, което е градивно и далновидно. Не толкова на себе си да помогна, а на другите и нещо да остане след това. Това нещо се казва Държавна опера Русе и вече 75 години и е важен духовен център в морето или по-скоро в реката от преливаща пошлост. Една от културните институции в страната днес всъщност е създадена благодарение на потомците на отлъчени, мачкани, ограничавани от тогавашната власт хора. Реакцията им към репресивните държавни органи за щастие не е реципрочна. Те не отговарят с насилие, а с музика. Чуйте.
Цензура, заглушаване или направо смазване на свободния и различен от този на властта глас. В такава среда обаче блестят ярко смелите, протестни прояви, които макар и рядкост, променят картината за всички. Както за всички е и въздухът, който дишаме. А в Русе през 80-те години той е токсичен, отровен заради химическия комбинат в Гюргево, създаден заради налудничавите амбиции на жената на румънския диктатор Чаушеску. Години наред тровене и болести за населението на града, подпомагано от пасивната или никаква реакция това категорично да спре от тогавшната приятелска на комунистическия режим в Букурещ власт в България.
Свободния глас, творческият порив и оригиналния, ефективен начин да изразиш недоволството си в меко казано трудна за протести среда - за това е третата част от историите от Русе, разказани от Ася Пенчева и нейните събеседници.
вен начин да изразиш недоволството си в меко казано трудна за протести среда - за това е третата част от историите от Русе, разказани от Ася Пенчева и нейните събеседници.
Свободния глас, творческият порив и оригиналния, ефективен начин да изразиш недоволството си в меко казано трудна за протести среда - за това е третата част от историите от Русе, разказани от Ася Пенчева и нейните събеседници.
Още от Изотопия