Учителка от „Йовков“ стана съавтор на учебник за предприемачи

Възпитаниците на училището от горните класове се подготвят за истинския бизнес, разработват реални проекти за работеща фирма

Интервю на Галина Стефанова с Галина Попова

Галина Попова, старши учител по икономически дисциплини в Средно училище „Йордан Йовков“ в Кърджали стана съавтор на учебно помагало за обучение на млади предприемачи.

В заключителния етап на Националния форум за иновации, провел се неотдавна с участието на министъра на образованието проф. Галин Цоков, заместник-министри, представители на висши учебни заведения, на бизнеса и разбира се, на училищата, които работят по програмата на образователното министерство, Попова представи добра практика, разработена и прилагана в училище „Йордан Йовков“ в Кърджали.

Училището е включено през 2018 г. като иновативно в националната програма на образователното министерство „Иновации в действие“. През изминалата година са сформирани няколко лаборатории по иновации в различни направления, където училища от цялата страна се организират и работят в определена сфера, разработват добри практики. След края на работния процес те са обобщени и одобрените от министерството са публикувани в наръчници, пътеводители за добри практики. Така ще могат да се ползват от учебните заведения в страната, които работят в съответното направление.


Галина Попова


Добрата практика на СУ „Йордан Йовков“, представена на форума от Галина Попова е включена в методическото помагало „Пътеводител по предприемачество и финансова грамотност“. „Ние бяхме съвместно със 108-о училище „Никола Беловеждов, гр. София. Заедно с още няколко училища от страната направихме различни работилници, различни иновативни уроци, практики и въз основа на всичко това и това което ние работим, отпечатваме това помагало“, поясни Попова. „За нас е въпрос на чест и професионален престиж да бъдем част от тези училища и да бъдем забелязани, защото СУ „Йордан Йовков“ с профила, който има – предприемачески, и с иновацията екологично предприемачество, стои много стабилно на образователния пазар в област Кърджали и в страната“, категорична беше учителката.

Иновацията, която е разработена и по която се работи в кърджалийското школо е екологично предприемачество. „Проектобазираното обучение, което е много актуално в момента и на което ние също базираме нашите проекти с учениците, е с практика, с опит и традиции в нашето училище от над 30 години. За нас това не е ново. За нас е надграждане. Стъпвайки на основата, която имаме, на сътрудничеството с „Джуниър Ачийвмънт България“ (организация, предоставяща иновативно образование от най-ранна възраст до университета, включва програми в 3 тематични области: предприемачество, финансова грамотност и умения за работа, б.а.), които ни бяха подкрепа на всичко това, ние успяхме да разработим тази практика. Така че резултатите са може би и във връзка с опита, който имаме дълги години“, поясни Попова. И допълни: „Ние сме единствени и уникални в България с тази иновация. Няма други с екологично предприемачество“. Въведените методи на обучение по думите ѝ утвърждават СУ „Йордан Йовков“ като съвременно училище за предприемачи в региона.


Грамотата


Учениците от горните класове, които са включени в предприемаческото обучение разработват реални бизнес проекти – от идеята, през бизнес плана, през производството, през маркетинга и рекламата до реализацията. „Това не са само неща, написани на хартия или на презентация. Всичко това е един голям проект, в който учениците разработват – приходи, разходи, по абсолютно всички стандарти и таблици. Изчисляват счетоводна брутна печалба. Изчисляват чиста печалба. Попълват баланс и отчет. Правят бизнес и маркетингов план. Всичко това го събират, като „есенцията“ е презентацията, която всяка година пред наши гости, партньори, с които работим по „Иновации в действие“, децата представят. Изготвят визитки, брошури, рекламни материали“, които са и двуезични, съответно на немски или английски език, в зависимост в каква паралелка са учениците, разказа учителката.

Изключително интересни са идеите, които са разработвали в годините възпитаниците ѝ. Всички задължително са екологосъобразни. Попова даде примери за развити семейни бизнеси на свои ученици, които са се зародили първоначално като идея в часовете по предприемачество.

Много креативни и адаптивни на пазара на труда са, излизат от училищната скамейка подготвени за откриване и развиване на собствен бизнес, е оценката на учителката за възпитаниците ѝ. „Нямаме деца, които са завършили и са в Бюрото по труда. Мисля, че това е достатъчно като факт“, категорична бе тя. Независимо в коя сфера ще се реализират след това, „финансовата грамотност е необходима за всеки“, а в училището се научават точно на това, подчерта още тя.

Училището може да е интересно и полезно, може наистина да подготвят за реалния живот, категорична беше Галина Попова.

Повече подробности чуйте в прикачения звуков файл.


Още от На чаршията, в чата