Учителка от „Йовков“ стана съавтор на учебник за предприемачи
Възпитаниците на училището от горните класове се подготвят за истинския бизнес, разработват реални проекти за работеща фирма
Галина Попова, старши учител по икономически дисциплини в Средно училище „Йордан Йовков“ в Кърджали стана съавтор на учебно помагало за обучение на млади предприемачи.
В заключителния етап на Националния форум за иновации, провел се неотдавна с участието на министъра на образованието проф. Галин Цоков, заместник-министри, представители на висши учебни заведения, на бизнеса и разбира се, на училищата, които работят по програмата на образователното министерство, Попова представи добра практика, разработена и прилагана в училище „Йордан Йовков“ в Кърджали.
Училището е включено през 2018 г. като иновативно в националната програма на образователното министерство „Иновации в действие“. През изминалата година са сформирани няколко лаборатории по иновации в различни направления, където училища от цялата страна се организират и работят в определена сфера, разработват добри практики. След края на работния процес те са обобщени и одобрените от министерството са публикувани в наръчници, пътеводители за добри практики. Така ще могат да се ползват от учебните заведения в страната, които работят в съответното направление.
Добрата практика на СУ „Йордан Йовков“, представена на форума от Галина Попова е включена в методическото помагало „Пътеводител по предприемачество и финансова грамотност“. „Ние бяхме съвместно със 108-о училище „Никола Беловеждов, гр. София. Заедно с още няколко училища от страната направихме различни работилници, различни иновативни уроци, практики и въз основа на всичко това и това което ние работим, отпечатваме това помагало“, поясни Попова. „За нас е въпрос на чест и професионален престиж да бъдем част от тези училища и да бъдем забелязани, защото СУ „Йордан Йовков“ с профила, който има – предприемачески, и с иновацията екологично предприемачество, стои много стабилно на образователния пазар в област Кърджали и в страната“, категорична беше учителката.
Иновацията, която е разработена и по която се работи в кърджалийското школо е екологично предприемачество. „Проектобазираното обучение, което е много актуално в момента и на което ние също базираме нашите проекти с учениците, е с практика, с опит и традиции в нашето училище от над 30 години. За нас това не е ново. За нас е надграждане. Стъпвайки на основата, която имаме, на сътрудничеството с „Джуниър Ачийвмънт България“ (организация, предоставяща иновативно образование от най-ранна възраст до университета, включва програми в 3 тематични области: предприемачество, финансова грамотност и умения за работа, б.а.), които ни бяха подкрепа на всичко това, ние успяхме да разработим тази практика. Така че резултатите са може би и във връзка с опита, който имаме дълги години“, поясни Попова. И допълни: „Ние сме единствени и уникални в България с тази иновация. Няма други с екологично предприемачество“. Въведените методи на обучение по думите ѝ утвърждават СУ „Йордан Йовков“ като съвременно училище за предприемачи в региона.
Учениците от горните класове, които са включени в предприемаческото обучение разработват реални бизнес проекти – от идеята, през бизнес плана, през производството, през маркетинга и рекламата до реализацията. „Това не са само неща, написани на хартия или на презентация. Всичко това е един голям проект, в който учениците разработват – приходи, разходи, по абсолютно всички стандарти и таблици. Изчисляват счетоводна брутна печалба. Изчисляват чиста печалба. Попълват баланс и отчет. Правят бизнес и маркетингов план. Всичко това го събират, като „есенцията“ е презентацията, която всяка година пред наши гости, партньори, с които работим по „Иновации в действие“, децата представят. Изготвят визитки, брошури, рекламни материали“, които са и двуезични, съответно на немски или английски език, в зависимост в каква паралелка са учениците, разказа учителката.
Изключително интересни са идеите, които са разработвали в годините възпитаниците ѝ. Всички задължително са екологосъобразни. Попова даде примери за развити семейни бизнеси на свои ученици, които са се зародили първоначално като идея в часовете по предприемачество.
Много креативни и адаптивни на пазара на труда са, излизат от училищната скамейка подготвени за откриване и развиване на собствен бизнес, е оценката на учителката за възпитаниците ѝ. „Нямаме деца, които са завършили и са в Бюрото по труда. Мисля, че това е достатъчно като факт“, категорична бе тя. Независимо в коя сфера ще се реализират след това, „финансовата грамотност е необходима за всеки“, а в училището се научават точно на това, подчерта още тя.
Училището може да е интересно и полезно, може наистина да подготвят за реалния живот, категорична беше Галина Попова.
Повече подробности чуйте в прикачения звуков файл.