"Надявам се, че в следващите години ще има промени в правилна насока в българското образование"

Теодор Николов - учителят, който създава интерес към технологиите и печели медали за България

"Практическта насоченост е един от начините да имат интерес към това, което се проподава в училище"

Интервю на Добромир Видев с Теодор Николов

Сертификат за номинация в категория "Джон Атанасов – вдъхновител и създател на таланти" тази година  получи Теодор Николов. Той е учител по информационни технологии в плевенското ОУ "Васил Левски". 

Просто нещата се получават, казва Николов, чиито ученици са неколкократни национални шампиони в STEM конкурси, национални състезания по компютърно моделиране, международни олимпиади по програмиране и роботика. 

За училищата трябват още учители, обяснява той във втория епизод на поредицата "Разкодирано".

Никога не съм подозирал, че ще се занимавам с роботика и ще бъда учител по информационни технологии, споделя Николов. 

"Нещата станаха случайно. Преди години започнах работа в една фирма, която създаде частна занималня. Решихме да правим нещо ново в Плевен и направихме клуб по роботика. Извикахме преподаватели, които да ни обучат. Имах желание, беше ми интересно. Човек трябва да прави нещо, което му доставя удоволствие, за да има смисъл". 

Теодор Николов е с икономическо образование, но решава да се квалифицира във Великотърновския университет за учител по информационни технологии.

"Видях, че нещата се получават и аз трябва да имам съответните квалификации. Видях, че има желаещи, които искат да се занимават с това нещо. 

По-късно установихме, че МОН има Наредба за приобщаващо образование, с която училищата имат възможност да предложат STEM дисциплини напълно безплатно. Роботиката е такава. 

След втората година в едно от училищата ми предложиха да стана и учител по информационни технологии. Доста ми е трудно да съчетавам нещата. Опитвам се да балансирам". 

Успехите обаче не закъсняват. Талантите на Теодор стават неколкократно национални шампиони в STEM конкурси, национални състезания по компютърно моделиране, международна олимпиада по програмиране, роботика.

"Нещата се получават, но изискват много труд. Опитвам се да се държа с тях като преподавател, като приятел. Опитвам се да ги насочвам към разбирането, че това, което правят, е полезно и ако се стараят и имат желание, би довело до резултат, който след време ще бъде в техен плюс". 

А плюсовете, според Теодор Николов, са децата да имат желанието да се занимават с новите технологии.

"Тези, които достигнаха до финала на световната олимпиада по лего роботика, вече са в 8-9 клас. Някои от тях успяха да влязат в гимназия с преподаване на информационни технологии и софтуер.

Децата, които са национални шампиони по STEM дисциплините, надграждат това, което сме постигнали до момента. Има деца, на които това нещо действително се отдава и им харесва. Практическта насоченост е един от начините да имат интерес към това, което се проподава в училище.

Надявам се, че в следващите години ще има промени в правилна насока в българското образование". 

Организационните проблеми и делегираните бюджети в училищата създават препятствията, казва носителят на отличието "Джон Атанасов".

"Един учител е почти невъзможно да накаже или да изгони ученик, ако създава проблеми в час. Той  е длъжен да създава за ученика допълнителни часове, в които да го ограмотява. Нещата не са създадени в правилна насока.

Всеки, който се занимава с образование, променя нещо и нещата не се получават. Ние имаме желание да правим неща, които ни харесват. Но за да има резултати, трябва да има изградена стабилна среда в училище".

Изграждане на СТЕМ центрове във всички училища се случва в последните две години като част от идеята на образователното министерство за повишаването на интереса към природните науки.

Това безспорно е положителна насока, казва Теодор Николов. Но освен мястото, са нужни и кадри. А това ще е следващото предизвикателство, обяснява учителят от Плевен.

"В по-малките градове проблемът е голям". 

Теодор Николов няма отговор на въпроса защо има дисбаланс при образованието на децата. Проблемите са започнали много преди да започне и той да преподава.

"Няма учители по биология, физика, математика, които да си търсят работа, както и по информационни технологии". 

Засега Николов няма да се отказва от преподаването. Мотивиран е от признанието, получено чрез отличието "Джон Атанасов".

"Една моя мечта, една оценка за моята дейност. Аз харесвам това, което правя". 

А за да има повече интерес към науката и ученето, учителят в плевенското училище ОУ“ Васил Левски“ съветва родителите да подкрепят децата си. А младите хора – да следват желанията си.

"Родителите да стимулират детето да види дали нещо ще му хареса. Свободният избор е едно от най-добрите неща.

Светът се развива. Технологиите се развиват и ние трябва да сме в крак с тях". 

Още от Преди всички