Автоматичното добавяне на мобилни екстри при увеличение на цената е некоректно

Казва създателят на платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова

Разговор на Радка Петкова с Габриела Руменова за увеличените цени на един оператор


Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като „подобряване на абонаментния им план“, ведно с повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика - предоставяне на непоискана от потребителя услуга.
Това каза създателят на платформата Ние, потребителите Габриела Руменова. Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна - потребителят, каза още тя.
Според нея, на ход е Комисията за защита на потребителите.
"На този етап не виждам подобна воля, защото видях, че, да, Комисия за защита на потребителите е излязла с позиция, че това повишаване на цените е предвидено в Закона за електронните съобщения. Да, това е така, но всъщност нека да подчертаем и това, че законът за електронните съобщения посочва начина, по който тези дружества трябва да упражняват дейността си, но не коментира въпроси, които са свързани със защитата на правата и икономическите интереси на потребителите. Потребители по смисъла на потребителското право. Комисията за защита на потребителите е органът, който е призван да прави това и съответно казуси, които отвеждат към мисълта за осъществяване на нелоялни търговски практики, следва да бъдат анализирани именно от комисията. Защо считам, че е възможно да говорим за агресивна, нелоялна търговска практика? Защото в случая потребителите са със свои действащи договори и изведнъж телекомът по свое желание, без това да е заявено от клиента, добавя услуги и същевременно го информира, че ще повиши цените на услугите".
В случай, че  клиентът не е съгласен "може да се пристъпи към разваляне на договора, но тук са предвидени едни суми, които потребителят ще дължи. Реално той е изправната, дори потърпевшата от тези действия на телекома, но в случая той ще дължи определени суми, например оставащите лизингови вноски за устройство, което е закупено, отстъпки, които е ползвал и така нататък".
Според Руменова вече има твърде много сигнали за нередности от страна на операторите, а действащото законодателство е добро, така че Комисията за защита на потребителите може да заведе колективен съдебен иск.
Руменова коментира и дали е нелоялна практика да ти изпращат договор по куриер, като ти обясняват, че в местен клон на оператор няма да получите същите преференциални условия.
"Ако това не е вярно като информация, за каквито случаи има индикация в публичното пространство, включително са отправени и през медиите, то тогава е да нелоялна практика, защото всъщност е подвеждаща. Съдържа невярна информация за потребителите".


Още от Денят на Радио Кърджали