Александър Стоянов:

В България връзката между историческата наука и обществото е счупена

Съществува огромно разминаване между това, което историците знаят, и това, което обществото знае

Разговор на Светлозар Желев с Александър Стоянов в ''Нашият ден''

Дни след откриване на новата учебна година и дни преди Деня на независимостта разсъждаваме върху значението на историческото познание в съвременния свят. В какво се изразява обучението по история в училище, как да се борим с фалшификациите в историята, и как младите гледат на историята и миналото?

Гост в "Нашият ден" е Александър Стоянов – учител по история в НГДЕК, създател на блога "Да поговорим за История", автор на монографии и редактор на сп. "Военна история".

Историята, като обществена наука, обогатява нашата гражданска култура, смята Стоянов. Историческото познание разкрива какво всъщност ни казват политиците в своите послания и ни дава поглед отвъд фасадата на обещанията. Стоянов изтъква, че с примери от миналото лесно можем да изобличим конкретни явления от настоящето, тъй като концепциите и методите не се променят особено във времето.

"В България връзката между историческата наука и обществото е счупена.", заявява историкът.

По думите на Стоянов вината за това явление се корени в тоталитарния характер на социалистическия режим, при който историческата истина е неудобна и затова е забранена. Тази инерция е запазена и до днес и съществува огромно разминаване между това, което историците знаят, и това, което обществото знае, казва Стоянов.

Историкът осъзнава, че поради липсите, които усещат, хората започват да търсят историята в най-лесни и достъпни източници, За съжаление тези източници са фалшиви и сензационни.

По отношение на образованието историците се стараят неистово, но, по думите на Стоянов, много често срещат отпор от страна на семействата на децата и средата.

Подрастващите са обезверени от средата в която живеят – създадена от поколенията преди тях. Ето защо учениците предпочитат да избягат в по-лесния дигитален свят, отколкото да анализират реалността, смята Стоянов.

Учителят изтъква, че младото поколение има умствен потенциал да бъде много по-напред от своите предшественици, но в същото време е разочаровано от това, което го заобикаля.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


Още от Нашият ден