Децата и мобилните телефони:

Д-р Зорница Маркова: До 3-годишна възраст екранното време за децата да е нулево!

Анкета и интервю на стажант-репортер Калина Стоянова с д-р Зорница Маркова за ''Закуска на тревата''

Децата и мобилните телефони - темата в рубриката "Училище за родители".

Според столичани децата им използват мобилните си телефони най-малко два часа на ден, но може и до 6 часа да достигне това време. Децата до 6 години почти не използват електронни устройства при някои от семействата. На някои от по-малките деца изобщо са им забранени телефоните, на други се предоставят след първи клас смарт-часовници, за да имат връзка родители им с тях и за да знаят къде са.

Част от анкетираните са на мнение, че със забрани на телефоните не става, включително и в училище, за каквато по-строга мярка се заговори и каквато вече се прилага в други държави като Нидерландия, Франция, Гърция, а е по-добре да се предложи нещо друго на ученика.

"Децата до тригодишна възраст не трябва да гледат никакви електронни средства, тоест екранното време е нулево, каза за "Хоризонт" д-р Зорница Маркова, психолог.


"След третата годинка на детето, би могло да му се пуска детско филмче до 10 минути на ден. Веднъж в седмицата може да изгледа цяло филмче.

За по-големите деца също веднъж седмично могат да изгледат цял филм.

Социалните мрежи, които най-често се ползват от децата, но с образователна цел, трябва да им бъдат достъпни след 4 клас.

Самото скроуване е вредно за очите и мозъка и за малките, и за големите. Има доказателства, че една от най-ползваните социални мрежи от учениците действа на мозъка като наркотик.

Учениците ползват социални мрежи все по-рано, защото родителите им позволяват, а на второ място, защото още от първи и второ клас Вайбър им е средство за общуване, поясни още д-р Зорница Маркова.

Според нея при влошена социална среда на децата, изходът не е в часове стоене пред екраните. Родителите трябва да им отнемат това право, да работят с децата си, да ги водят на психо-моторни групи, има психо-драма за деца, където се работи в група с деца по различни житейски казуси, допълни специалистът.

Тя твръди, че има връзка между лошите академични резулатати на учениците и постоянното стоене пред телефона  или компютъра, като посочи, че имат случаи на т. нар. екранни деца, които са сложени пред електронните устройства преди една годишна възраст - те проявяват след това симптоми на аутистичния спектър. Имат нарушения на в говорното развитие, а едно дете, ако не проговори до 7 - 8 годишна възраст, то никога няма да проговори, дори да са родени здрави и в норма, смята д-р Маркова.

По думите й телефоните нарушават вниманието и концентрацията на децата в училище и те трябва да бъдат забранени за ползване в клас, така както се прави вече в други държави.


Още по темата в звуковия файл.

Още от Закуска на тревата