Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

С „български“ аргументи ЕК блокира пакета „Мобилност“

Снимка: БГНЕС

Еврокомисията ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която са регистрирани, и на ограниченията за комбинирани транспортни операции. Тези клаузи не са в синхрон с амбициите на Зеления пакт и функционирането на общия пазар, смята ЕК.

Доста шум се вдигна и страстите се нажежиха по повод оспорвания от много експерти и европейски правителства пакет „Мобилност“, имащ амбицията да регулира по-добре международните автомобилни товарни превози в Европейския съюз. Още щом бяха оповестени промените в регулациите, които предвижда този пакет, няколко страни от общността се обявиха против, виждайки в тях опит за облагодетелстване на превозвачите от по-развитите и богати европейски страни, за сметка на колегите им от по-бедната част на Европа.

На пръв поглед всичко изглежда предназначено да направи труда на превозвачите по-лек, да гарантира техните права и да им позволи да работят при добри условия. Става дума по-специално за три съществени промени – ограничения пред комбинираните превози, задължение камионът да се връща в страната, в която е регистриран, на всеки два месеца и задължение шофьорите на тези камиони да се връщат в собствената си страна всеки месец. Освен това се въвежда и ограничение на часовете, през които шофьорите могат да почиват в кабините на камионите си, след изчерпването на които те задължително трябва да отсядат в хотел за сметка на фирмата. Всичко това струва немалко пари и много от източноевропейските транспортни фирми не могат да си го позволят.

Българските власти и българските шофьори на тежкотоварни международни камиони няма как да не се радват на блокирането на пакета „Мобилност“ след като многократно предупреждаваха, че разкарването нагоре-надолу по картата на Европа на празни камиони, връщащи се у дома, ще увеличи замърсяването на континента. А опазването на околната среда е един от приоритетите на новата Еврокомисия и лично на председателя Урсула фон дер Лайен.

В тази връзка българският министър на транспорта Росен Желязков заяви, че "Транспортът е ключов сектор за българската икономика. Броят на регистрираните тежкотоварни превозни средства е 25 800, като средната им възраст е 3 години. Представете си тези превозни средства да пресичат Европа и да изминават напразно над 2000 километра, поради желание за налагане на правила, които са непропорционални и дискриминиращи за периферните държави членки". Сходно е мнението и на Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва. А българският премиер Бойко Борисов каза напълно директно, че „причината за решението на комисарите е, че новите правила по пакета "Мобилност" и особено разпоредбата камионите да се прибират празни в страната, които бяха договорени преди седмица, не помагат, а напротив – пречат на усилията за опазване на околната среда".

Въпреки съпротивата, в началото на декември бе постигнато споразумение по пакета между Комисията, Европейския парламент и Съвета. Сега пакетът е блокиран, докато не станат известни резултатите от допълнителната проверка. Кога ще бъдат готови тези резултати, не се знае. При всяко положение обаче България не крие намерението си заедно с другите пет периферни страни да заведат колективен иск в Съда на ЕС във връзка с „дискриминационните“ според тях клаузи в пакета „Мобилност“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Хладна неделя, в Североизточна България - сняг

През следващото денонощие ще бъде облачно. В Североизточна България ще завали сняг, който през деня ще обхване много райони от Северна България. В Южна България валежите ще са от дъжд. Интензивни и значителни по количество ще са снеговалежите в..

публикувано на 15.02.25 в 17:50
Тимчо Муцунски и Георг Георгиев

Еврочленството на РСМ задължително минава през вписването на българите в конституцията

В рамките на Мюнхенската конференция по сигурността българският външен министър Георг Георгиев се срещна с колегата си от Република Северна Македония Тимчо Муцунски. Първият ни дипломат подчерта, че позицията на България по отношение на европейската..

публикувано на 15.02.25 в 17:03
Румен Радев и Хакан Фидан

Румен Радев и Хакан Фидан обсъдиха свързаността между България и Турция

Разширяването на свързаността между България и Турция е инвестиция в развитието на целия регион. Това заяви президентът Румен Радев на среща с министъра на външните работи на Турция Хакан Фидан в рамките на Мюнхенската конференция по сигурността...

публикувано на 15.02.25 в 16:34