Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

С „български“ аргументи ЕК блокира пакета „Мобилност“

Снимка: БГНЕС

Еврокомисията ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която са регистрирани, и на ограниченията за комбинирани транспортни операции. Тези клаузи не са в синхрон с амбициите на Зеления пакт и функционирането на общия пазар, смята ЕК.

Доста шум се вдигна и страстите се нажежиха по повод оспорвания от много експерти и европейски правителства пакет „Мобилност“, имащ амбицията да регулира по-добре международните автомобилни товарни превози в Европейския съюз. Още щом бяха оповестени промените в регулациите, които предвижда този пакет, няколко страни от общността се обявиха против, виждайки в тях опит за облагодетелстване на превозвачите от по-развитите и богати европейски страни, за сметка на колегите им от по-бедната част на Европа.

На пръв поглед всичко изглежда предназначено да направи труда на превозвачите по-лек, да гарантира техните права и да им позволи да работят при добри условия. Става дума по-специално за три съществени промени – ограничения пред комбинираните превози, задължение камионът да се връща в страната, в която е регистриран, на всеки два месеца и задължение шофьорите на тези камиони да се връщат в собствената си страна всеки месец. Освен това се въвежда и ограничение на часовете, през които шофьорите могат да почиват в кабините на камионите си, след изчерпването на които те задължително трябва да отсядат в хотел за сметка на фирмата. Всичко това струва немалко пари и много от източноевропейските транспортни фирми не могат да си го позволят.

Българските власти и българските шофьори на тежкотоварни международни камиони няма как да не се радват на блокирането на пакета „Мобилност“ след като многократно предупреждаваха, че разкарването нагоре-надолу по картата на Европа на празни камиони, връщащи се у дома, ще увеличи замърсяването на континента. А опазването на околната среда е един от приоритетите на новата Еврокомисия и лично на председателя Урсула фон дер Лайен.

В тази връзка българският министър на транспорта Росен Желязков заяви, че "Транспортът е ключов сектор за българската икономика. Броят на регистрираните тежкотоварни превозни средства е 25 800, като средната им възраст е 3 години. Представете си тези превозни средства да пресичат Европа и да изминават напразно над 2000 километра, поради желание за налагане на правила, които са непропорционални и дискриминиращи за периферните държави членки". Сходно е мнението и на Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва. А българският премиер Бойко Борисов каза напълно директно, че „причината за решението на комисарите е, че новите правила по пакета "Мобилност" и особено разпоредбата камионите да се прибират празни в страната, които бяха договорени преди седмица, не помагат, а напротив – пречат на усилията за опазване на околната среда".

Въпреки съпротивата, в началото на декември бе постигнато споразумение по пакета между Комисията, Европейския парламент и Съвета. Сега пакетът е блокиран, докато не станат известни резултатите от допълнителната проверка. Кога ще бъдат готови тези резултати, не се знае. При всяко положение обаче България не крие намерението си заедно с другите пет периферни страни да заведат колективен иск в Съда на ЕС във връзка с „дискриминационните“ според тях клаузи в пакета „Мобилност“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Избирателите извън страната ще гласуват с най-дълга бюлетина

В ЦИК беше представена бюлетината за предсрочните парламентарни избори на 27 октомври. Регистрирали кандидатски листи са 28 партии и коалиции, има и един независим кандидат от Плевен. Най-дългата бюлетина ще бъде за избирателите извън страната..

публикувано на 01.10.24 в 19:01

Откриха обновения ГКПП "Калотина" на границата със Сърбия

Граничният контролно-пропускателен пункт "Калотина" на границата със Сърбия вече е обновен и е с близо 30% повишена пропускателна способност за леки автомобили. Той разполага с по седем ленти за влизане и за излизане от страната, както и с..

публикувано на 01.10.24 в 18:53

Подкрепете своя фаворит за "Будител на годината"

"Кой е Вашият будител на 2024 г.?" С този въпрос Българското национално радио се обърна към аудиторията. От посочените личности, заслужаващи званието "будител" жури в състав: проф. Огнян Герджиков, д-р Румен Манов, Светослав Иванов, Даниел..

публикувано на 01.10.24 в 14:25