Еврокомисията ще направи допълнителна оценка на влиянието на клаузите от пакета "Мобилност" за връщането на камионите на 8 седмици в страната, в която са регистрирани, и на ограниченията за комбинирани транспортни операции. Тези клаузи не са в синхрон с амбициите на Зеления пакт и функционирането на общия пазар, смята ЕК.
Доста шум се вдигна и страстите се нажежиха по повод оспорвания от много експерти и европейски правителства пакет „Мобилност“, имащ амбицията да регулира по-добре международните автомобилни товарни превози в Европейския съюз. Още щом бяха оповестени промените в регулациите, които предвижда този пакет, няколко страни от общността се обявиха против, виждайки в тях опит за облагодетелстване на превозвачите от по-развитите и богати европейски страни, за сметка на колегите им от по-бедната част на Европа.
На пръв поглед всичко изглежда предназначено да направи труда на превозвачите по-лек, да гарантира техните права и да им позволи да работят при добри условия. Става дума по-специално за три съществени промени – ограничения пред комбинираните превози, задължение камионът да се връща в страната, в която е регистриран, на всеки два месеца и задължение шофьорите на тези камиони да се връщат в собствената си страна всеки месец. Освен това се въвежда и ограничение на часовете, през които шофьорите могат да почиват в кабините на камионите си, след изчерпването на които те задължително трябва да отсядат в хотел за сметка на фирмата. Всичко това струва немалко пари и много от източноевропейските транспортни фирми не могат да си го позволят.
Българските власти и българските шофьори на тежкотоварни международни камиони няма как да не се радват на блокирането на пакета „Мобилност“ след като многократно предупреждаваха, че разкарването нагоре-надолу по картата на Европа на празни камиони, връщащи се у дома, ще увеличи замърсяването на континента. А опазването на околната среда е един от приоритетите на новата Еврокомисия и лично на председателя Урсула фон дер Лайен.
В тази връзка българският министър на транспорта Росен Желязков заяви, че "Транспортът е ключов сектор за българската икономика. Броят на регистрираните тежкотоварни превозни средства е 25 800, като средната им възраст е 3 години. Представете си тези превозни средства да пресичат Европа и да изминават напразно над 2000 километра, поради желание за налагане на правила, които са непропорционални и дискриминиращи за периферните държави членки". Сходно е мнението и на Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва. А българският премиер Бойко Борисов каза напълно директно, че „причината за решението на комисарите е, че новите правила по пакета "Мобилност" и особено разпоредбата камионите да се прибират празни в страната, които бяха договорени преди седмица, не помагат, а напротив – пречат на усилията за опазване на околната среда".
Въпреки съпротивата, в началото на декември бе постигнато споразумение по пакета между Комисията, Европейския парламент и Съвета. Сега пакетът е блокиран, докато не станат известни резултатите от допълнителната проверка. Кога ще бъдат готови тези резултати, не се знае. При всяко положение обаче България не крие намерението си заедно с другите пет периферни страни да заведат колективен иск в Съда на ЕС във връзка с „дискриминационните“ според тях клаузи в пакета „Мобилност“.
Спорове в Хърватия около изпращането на военни в мисията на НАТО в подкрепа на Украйна Заместник генералният секретар на НАТО Борис Руге посети Хърватия, за да обясни на местните депутати за мисията на Алианса в подкрепа на Украйна,..
Шуменското село Коньовец отбелязва 160 години от основаването на най-стария конезавод в България. Честванията в стопанството започват на 1 ноември, където представители на Министерството на земеделието и храните и на Държавен фонд "Земеделие" ще..
В петък, 1 ноември, сутринта на места в котловините и низините видимостта ще е намалена. Минималните температури ще са от 5° до 10°, в София – 6°. През деня ще е слънчево с разкъсана облачност. Максималните температури ще достигат 17° – 22°, в..
Посолството на Франция и Френският културен институт събраха учени, които да представят своя опит по отношение на научните предизвикателства в Антарктика..
Новата работна седмица започваме разнообразно и с надежда за по-успешна, развита и светла „България днес“. Ще поговорим..
Във вторник , 5 ноември, минималните температури ще са между минус 3° и 2°, в София - около минус 1°. През деня ще е слънчево, със слаб до умерен..