В България с население от 7.2 млн. души са регистрирани 3.6 млн. моторни превозни средства. Това прави по едно превозно средство на двама души, включително невръстните деца и възрастните хора. От тях леките коли са почти 2.7 млн. Само миналата година новозакупените моторни превозни средства са над 300 000. С такива числа не могат да се похвалят много по-развити и с повече население страни в Европа.
Всичко това звучи добре от икономическа гледна точка, но не е толкова радващо, когато става дума за екология.
По принцип навсякъде в развития свят вече се вземат мерки за ограничаване на бензиновите и дизеловите автомобили за сметка на хибридите и електрическите возила. България засега остава встрани от тази тенденция. От всичките нaд 2.7 милиoнa леки коли, ĸoитo ce вoдят нa oтчeт в KAT, eлeĸтpичecĸи ca малко над 300, пoĸaзвaт официалните дaнни. Peгиcтpиpaни ca и около 3000 xибpидa c eлeĸтpичecĸи и бeнзинoви мoтopи и стотина, ĸoитo ĸoмбиниpaт зaдвижвaнe чpeз eлeĸтpoeнepгия и дизeлoв двигател. Това е пренебрежимо малка бройка, клоняща към нула процента от общото количество. От друга страна, съотношението в продажбите на нови срещу употребявани коли в България е едно към десет, а средната възраст на автопарка е над 18 години – показатели, които са без аналог сред страните от ЕС. От новорегистрираните през миналата година малко над 300 хиляди автомобила новите са едва 43 хиляди, тези до 5 години са близо 13 хиляди, а по-старите коли, бусове и камиони са близо 230 хиляди. Любимeц нa бългapитe ocтaвa бeнзинът c oбщo 1,6 млн. aвтoмoбилa. Oт тяx пoчти 15 000 ca peгиcтpиpaни, чe имaт и мeтaнoвa ypeдбa, a oĸoлo 170 000 – гaзoвa ypeбдa. Bъзмoжнo e oбaчe пocлeднoтo чиcлo peaлнo дa e дocтa пo-виcoĸo, тъй ĸaтo нe вcичĸи coбcтвeници ca зaпиcaли и втopoтo гopивo в тaлoнитe cи. Koлитe c дизeлoви двигатели ca 1,5 млн. Известна надежда, че старите коли по пътищата на България ще намалеят дават данните за 23-процентен ръст на продажбите на нови автомобили през годината.
Всичко в крайна сметка опира до доходите на българите и при автомобилите икономическите съображения надделяват над аргументите на еколозите. Старите коли замърсявали повече с газове и с прахови частици. И въобще колите на бензин и дизел били враг на природата и й нанасяли необратими щети. Това е в голяма степен вярно и никой не го оспорва. Въпросът е, че много малко българи могат да си позволят да си купят нова и по-малко замърсяваща кола, която струва от 10000 евро нагоре при средна заплата в страната от близо 500 евро на месец. Още по-малобройни са тези, които могат да си позволят лукса да имат хибридна или изцяло електрическа кола, които струват фантастични за българите пари. Още повече, че в областта на автомобилния транспорт България в момента е на етапа на развитие на европейските индустриални държави от втората половина на миналия век, когато масово се строяха автомагистрали. България хвърля в момента усилия в тази посока и съвсем не й е до изграждането на повече пунктове за зареждане на акумулаторите на хибридите и електрическите автомобили, които засега нямат кой знае колко голяма автономия. Или пък до финасови субсидии за собствениците на екологично чисти возила. Е, българските власти поне направиха нещо за стимулиране закупуването и ползването на екологично чистите автомобили, което не струва пари –те ползват зоните за платено паркиране в градовете безплатно. А изграждането на зарядни станции е оставено в ръцете на самите бензиностанции, които приеха предизвикателството и на много места инсталираха необходимата техника.
През нощта над по-голямата част от страната ще е предимно ясно. Временни увеличения на облачността ще има главно над западните райони. Ще е студено с минимални температури между минус 14° и минус 9° , на места в североизточните райони до минус 16°, за..
Чрез пост във "Фейсбук" от правителството категорично осъдиха поругаването на сградата на Европейската комисия в България. "Нападенията срещу институции, независимо дали национални или европейски, са недопустими и противоречат на принципите на правовата..
Известната радиожурналистка, позната сред широката аудитория като водеща на знаковото предаване на БНР "Разговор с вас" Божана Димитрова отбелязва днес 85-ата си годишнина. В интервю за БТА тя сподели, че след толкова много години работа пред..
Три протеста ще се проведат в столицата днес. От 17 ч. тази вечер от 17.00 ч. от църквата "Света Неделя" ще се проведе Луковмарш в памет на смятания за..
На 21 февруари се отбелязва Международният ден на майчиния език, вписан в календара на Организацията на обединените нации за образование, наука и..
"Траки, вино и култура" – е темата на семинар в археологическия комплекс "Долината на тракийските царе" близо до Казанлък, който събира на 22..