В България с население от 7.2 млн. души са регистрирани 3.6 млн. моторни превозни средства. Това прави по едно превозно средство на двама души, включително невръстните деца и възрастните хора. От тях леките коли са почти 2.7 млн. Само миналата година новозакупените моторни превозни средства са над 300 000. С такива числа не могат да се похвалят много по-развити и с повече население страни в Европа.
Всичко това звучи добре от икономическа гледна точка, но не е толкова радващо, когато става дума за екология.
По принцип навсякъде в развития свят вече се вземат мерки за ограничаване на бензиновите и дизеловите автомобили за сметка на хибридите и електрическите возила. България засега остава встрани от тази тенденция. От всичките нaд 2.7 милиoнa леки коли, ĸoитo ce вoдят нa oтчeт в KAT, eлeĸтpичecĸи ca малко над 300, пoĸaзвaт официалните дaнни. Peгиcтpиpaни ca и около 3000 xибpидa c eлeĸтpичecĸи и бeнзинoви мoтopи и стотина, ĸoитo ĸoмбиниpaт зaдвижвaнe чpeз eлeĸтpoeнepгия и дизeлoв двигател. Това е пренебрежимо малка бройка, клоняща към нула процента от общото количество. От друга страна, съотношението в продажбите на нови срещу употребявани коли в България е едно към десет, а средната възраст на автопарка е над 18 години – показатели, които са без аналог сред страните от ЕС. От новорегистрираните през миналата година малко над 300 хиляди автомобила новите са едва 43 хиляди, тези до 5 години са близо 13 хиляди, а по-старите коли, бусове и камиони са близо 230 хиляди. Любимeц нa бългapитe ocтaвa бeнзинът c oбщo 1,6 млн. aвтoмoбилa. Oт тяx пoчти 15 000 ca peгиcтpиpaни, чe имaт и мeтaнoвa ypeдбa, a oĸoлo 170 000 – гaзoвa ypeбдa. Bъзмoжнo e oбaчe пocлeднoтo чиcлo peaлнo дa e дocтa пo-виcoĸo, тъй ĸaтo нe вcичĸи coбcтвeници ca зaпиcaли и втopoтo гopивo в тaлoнитe cи. Koлитe c дизeлoви двигатели ca 1,5 млн. Известна надежда, че старите коли по пътищата на България ще намалеят дават данните за 23-процентен ръст на продажбите на нови автомобили през годината.
Всичко в крайна сметка опира до доходите на българите и при автомобилите икономическите съображения надделяват над аргументите на еколозите. Старите коли замърсявали повече с газове и с прахови частици. И въобще колите на бензин и дизел били враг на природата и й нанасяли необратими щети. Това е в голяма степен вярно и никой не го оспорва. Въпросът е, че много малко българи могат да си позволят да си купят нова и по-малко замърсяваща кола, която струва от 10000 евро нагоре при средна заплата в страната от близо 500 евро на месец. Още по-малобройни са тези, които могат да си позволят лукса да имат хибридна или изцяло електрическа кола, които струват фантастични за българите пари. Още повече, че в областта на автомобилния транспорт България в момента е на етапа на развитие на европейските индустриални държави от втората половина на миналия век, когато масово се строяха автомагистрали. България хвърля в момента усилия в тази посока и съвсем не й е до изграждането на повече пунктове за зареждане на акумулаторите на хибридите и електрическите автомобили, които засега нямат кой знае колко голяма автономия. Или пък до финасови субсидии за собствениците на екологично чисти возила. Е, българските власти поне направиха нещо за стимулиране закупуването и ползването на екологично чистите автомобили, което не струва пари –те ползват зоните за платено паркиране в градовете безплатно. А изграждането на зарядни станции е оставено в ръцете на самите бензиностанции, които приеха предизвикателството и на много места инсталираха необходимата техника.
Жителите и гостите на село Колена, община Стара Загора, се събират на Празник на младото вино. За първи път събитието е отбелязано през 2017 г., а няколко години по-късно местният учител и винопроизводител Мартин Славов дава името на празника...
На днешния ден преди 35 години пада авторитарният режим на комунистическия диктатор Тодор Живков. По този повод агенция БГНЕС, позовавайки се на своя проверка дали паметниците на тоталитарното ни минало все още красят централните пространства в градове..
В неделя над страната ще бъде предимно облачно. На места в Дунавската равнина ще вали дъжд, а в Предбалкана – слаб сняг. Дневните температури ще се понижават и минималните ще бъдат между минус 3° и 2°, в София – около 0°, а максималните – от 3-5° в..
Велико Търново е градът с най-много културно-исторически забележителности в България. Няма човек у нас, който да не се вълнува когато стъпи в Старата..
В деня, в който православната църква почита св. Мина, новоизбраните 240 депутати се заклеха във всичките си действия да се ръководят от интересите на..
Във вторник , 12 ноември, в по-голямата част от страната ще остане предимно облачно. В Северна и Източна България ще има валежи от дъжд, на места..