"Идеята за защита на потребителите възниква още преди тези 40 години, откакто 15 март стана Световен ден на потребителя, а още от 70-ге години на миналия век и това е една от основните политики на ЕС, част от политиката на Общия пазар. Т.е. ЕС не може да има, ако няма развита политика за защита на потребителите." Това подчерта юристът и бивш председател на Сдружението за правна помощ на потребителите Димитър Деков.
Той уточни, че въпросът за пазара и начините, по който той регулира отношенията между потребителя и търговеца, е много стар и има много аспекти. А моделът за защитата на потребителите се занимава с отношенията между търговец и потребител, които не включват въпросите за цената.
"Самата защита на потребителя му дава правото на информация, правото да получи безопасна стока и услуга, право да няма подвеждащи услуги и подвеждащи реклами, както и нелоялни търговски практики. А въпросът за цените е оставен на тези органи в държавата, които се занимават с пазара. Така цената е извадена от потребителските въпроси и сдруженията за защита на потребителите не могат директно да поставят въпросите за цените на потребителските стоки и услуги. Те могат единствено да наблюдават тези цени и при нередност да сигнализират КЗК и по-малко Комисията за защита на потребителите".
По думите на Деков, защитата на потребителите включва най-общо наблюдения върху задълженията на търговците да извършват дейността си, в съответствие с приетите за това правила.
Сигналите, постъпващи в приемната са най-разнообразни. Водеща позиция имат отклоненията от финансовите услуги, спорните практики, свързани с бързите кредити, като основните са допълнителните такси, надвишаващи годишния процент на разходите.
"Законодателството прие закон, който казва, че максималният годишен процент на разходите при бързите кредити е 50%. Това обаче се заобикаля от търговците и те включват всевъзможни допълнителни такси, за да надвившат тази печалба".
Сред получените сигнали в Сдружението са и неравноправните клаузи в договорите за студентските кредити, отнасящи се до начина, по който ще бъдат връщани кредитите. "Особеното при тези кредити е, че техните общи условия се одобряват от държавата, тъй като се предоставят средства на потребители в деликатно финансово състояние - студенти, но въпреки това в банковите условия за кредитите, поставени от банките, са одобрени от държавата. В тези банкови договори се предвижда лихвите да се прибавят към главницата и по този начин главницата се увеличава изкуствено, което не е позволено от нашето законодателство".
Да бъдем активни потребители и да упражняваме правата си, призова още Димитър Деков.
Цялото интервю - звуковия файл:
Връщането на адвокатската колегия в обществения и културен живот на Пловдив – такава е амбицията на новия председател на съсловната организация адвокат Пламен Бонев. Това той сподели в интервю за Радио Пловдив след като беше избран през уикенда начело на 1260 адвокати, колкото наброява местната колегия. „ В културния и обществен живот..
В момента в Пловдив няма толкова големи задръствания. Аз също се придвижвам с автомобил и сега се придвижвам много по-бързо от края на миналата година. Това заяви кметът на Пловдив Костадин Димитров по повод информацията, че града е шести в света по задръствания. Той беше категоричен, че в момента в града има успокояване на трафика, заради..
До какво ще доведе напрежението между Европейския съюз и Доналд Тръмп прогнозира в програма "Точно днес" Димитър Георгиев, финансист и анализатор на международните пазари. Според него президентът Тръмп е в центъра на събитията повече от вякога и повече от всякога пазарите зависят от това, какво ще реши той. И всеки ден е различнен. " Днес се..
При кабинета „Желязков“ виждаме една реална коалиция, а не сборен механизъм от формации, какъвто беше т.нар. сглобка. Действията между политическите играчи в правителството са по-устойчиви и синхронизирани, което дава възможност да мислим, че кабинетът ще изкара по-дълго от този на Денков. Това коментира политолога Светлин Тачев от Агенция..
Тази година Българското национално радио става на 90 години, а Радио Пловдив - на 70. "Трябва да обръщаме внимание и на успехите, и на предизвикателствата. Тези 90 години означават, че много хора преди нас са постигнали много неща - да работим в медия, която се ползва с много високо обществено доверие, която хората не само слушат, а истински се..