Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него

Проект за Градска железница на Пловдив няма!

Общината трябва да реши кой ще е оператор на градската железница

Снимка: Стопкадър, bTV

След седеммесечно забавяне вече е пусната обществената поръчка за изграждане на градска железница в Пловдив. Това съобщи вчера при поседещието си в града под тепетата съпредседателят на ПП-ДБ Асен Василев.

"И се надяваме все пак да бъде избран изпълнител, да се проектира, а също и да се построи. Знаете, че по Плана за възстановяване има предвидени средства за подвижен състав. Добре е НКЖИ да може да изгради и трасе“, каза Асен Василев.

Проект за Градска железница на Пловдив няма! 

Това коментира пред Радио Пловдив инж. Симеон Евтимов от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, който е бивш председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".

Той обясни, че това, което е предвидено да се направи в Пловдив на бул. "Копривщица" е естакада, която може да се използва за градска железница, но може и да не се използва. Твърде преждевременно този проект е обявен за елемент от градската железница, котегоричен е Евтимов.

Наличието на железопътна инфраструктура в града още не значи, че имаш градска железница. Железопътната инфраструктура е част от железопътната експлоатация на БДЖ. Те имат свои транспортни планове, свои проекти, свой пазар.

Но поне засега не ми е известно в бъдещите планове на БДЖ да има опериране на градска железница в Пловдив. 

Така че, НКЖИ не могат да изграждат порект, за който не знаят, примерно, кой ще му е операторът.

Най - добре е преди да започне да се изгражда една инфраструктура да е ясно с какво цел и кой ще е потребителят на тази инфраструктура. От досегашните спорове, които съм следил в града, оставам с впечатлението, че този проект на БДЖ не е нужен и че дори ще пречи на БДЖ. 

Според мен, би трябвало градската управа на Пловдив, градският съвет, общината първо да решат как градската железница - ако има такава - как ще се впише в градоустройственото развитие на града. И дали тя ще се впише и в системата на обществения транспорт, защото една градска железница е порсто елемент от градския обществен транспорт. 

Симеон Евтимов смята, че не са правени проучвания как градската железница ще се впише в обслужването на жителите на Пловдив.

Според мен, БДЖ няма да оперира градска железница в Пловдив. Кой ще оперира градската железница?

Цялата беда е, че е предложено едно решение, без да са обсъждани каквито и да било алтернативи, посочи транспортният експерт. 

"То е все едно сега да кажете Дайте да строим сега тунел, защото един ден може Пловдив да има метро!"

Трябва да се търсят комплексни решения със сериозни проучвания, категоричен е инж. Евтимов. 

По думите му, от един такъв проект най - много ще спечелят строителите, без да е ясно дали пловдивчани ще спечелят от него и дали ще се облекчи трафикът в града.

Пловдив трябва да има План за устойчиво развитие и градската железница да е част от него. За целта трябва да има наистина проучване и да се разглеждат различни алтернативи. 

Ако железопътните прелези са основната причина за задръстванията и НКЖИ носи отговорност за безопасната им експлоатация, то едва ли във века на информационните технологии, цифровизацията и изкуствения интелект изграждането на жпестакада е единственото възможно решение. Автоматизирани жп прелези в градска среда, съчетани с дистанционно управление на светофарната мрежа, са ежедневие в много от големите градове по света, смята още експертът. 

Интервюто на Неда Велкова със Симеон Евтимов е в звуковия файл. 





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Духовността помага на българския народ да се възроди отново

Винаги намираме нещо ново в събитията, свързани с Априлското въстание  и не можем да кажем, че има събитие, което да е изцяло изследвано и да се знае всичко,  каза в интервю за Радио Пловдив главен асистент доктор Самуил Шивачев от катедра „История“ към Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“. Историкът подчерта, че събитията отпреди..

публикувано на 01.05.25 в 11:09

Учениците на ОУ „Васил Петлешков“ почитат своя патрон

На 1 май, когато се отбелязват 149 години от избухването на Априлското въстание, учениците от ОУ „Васил Петлешков“ почитат паметта и на своя патрон – революционера Васил Петлешков. Радио Пловдив гостува в един час по история в учебното заведение. Посрещна ни директорката на училището Йорданка Начева, която подчерта, че тази година се..

публикувано на 01.05.25 в 10:39

Пловдив остава на шесто място по заплати, има картел

Пловдив е на шесто място по размер на заплати  в страната и въпреки икономическия растеж възнагражденията не се увеличават. Причините са свързани с  наличието на картел при някои от предприятията и глада за работна ръка,  коментира председателят на КНСБ в Пловдив и областта  Боян Бойкински. Данните на Националния статистически институт за..

публикувано на 01.05.25 в 10:38

Първомай празнува днес, откриват и 52-те Майски празници

На 1 май град и община Първомай също празнуват. Тази година се навършват 80 години от преименуването на града, така че празникът е още по-тържествен. Днес традиционно ще бъдат наградени със Знака на града и диплом заслужили граждани и фирми и ще бъде запален огънят на Майските  празници в общината, които продължават цял месец. "За нас..

публикувано на 01.05.25 в 09:05

Атаката срещу "Браво Пловдив" е заради имоти и пари

Веселин Костов е основател и председател на „Браво Пловдив“ и според него признанието на Борисов, че е наредил освобождаването на Ерол Садъков, за да се дистинцира местната власт от всички, за които има съмнения, че се свързани с контрабанда, е популизъм, "който прикрива доста други неща". Борисов е разпоредил "ликвидиране" на "Браво Пловдив" от..

публикувано на 30.04.25 в 17:17