Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Районирането да дава възможност за максимално финансиране от ЕС

Новото райониране на България предвижда страната да се раздели на четири вместо на шест района, както е в момента. Предлага се още новите райони да нямат центрове. Как ще се отрази новото начертаване на границите на регионите на бизнеса, еврофондовете и обикновените хора коментира Десислава Николова от Института за пазарна икономика.

Тя припомни, че обективната причина за новото райониране е намаляването на населението в части от България – Северозападна и Северна. Критерий на ЕС е един район да има най-малко 800 000 души население.

Притеснява ни, че районът около София ще има БВП над критерия на ЕС за достъп до финансиране. Има риск този район да остане без достъп до кохезионни средства. А благодарение на тях в София бе построено метрото, районът се „задъхва“ от струпване на населението и инфраструктурата изнемогва. Слабо развитите райони имат нужда от финансиране, но пък 1/3 от населението е струпано в София и околностите. Така няма да има финансиране на необходимата инфраструктура. Въпреки големият бюджет на столицата, той не достига за инфраструктурните обекти.

Според Десислава Николова Тракийско-Родопският район като параметри запазва параметри под 75% от БВП, така остава приоритет за финансиране. Трябва обаче да се запазят параметрите на всички региони до границите за максимално финансиране по кохезионните фондове, защото те са основен източник за общините у нас.

Цялото интервю на Елена Крушкова с Десислава Николова е в звуковия файл.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Вторият ешелон на МОСВ е сред виновните за контрола на въздуха

Системата за измерване на въздуха в България е опетнена, злепоставена, изложена, развалена, орезилена, ... каквито са българските значения на чуждицата „компрометирана“ – и не отчита коректно замърсяването. А тя е такава в резултат от умишлени действия на органи от Министерството на околната среда и водите и на Изпълнителната агенция по околна..

публикувано на 14.10.24 в 17:17

Превозвачът Петко Ангелов ще съди "Хеброс бус" и "Автотранс"

Превозвачът Петко Ангелов, който държи над 50% от линиите в градския транспорт, заяви в програма "Ден след ден" на Радио Пловдив, че е най-потърпевшият от прекратяването на договорите на превозвачите по 13 линии от градския транспорт.  "О ще от 2016 година първия договор имаме, че трябва да  се работи на километър, когато влезе системата "Индра"...

публикувано на 14.10.24 в 16:24

Ако не се овладеят държавните разходи, идва ликвидна криза

В Бюджет-2025 се очертава дупка от около 18 милиарда лева. Икономистът Кузман Илиев бе сред експертите, които предупреждаваха за риска от увеличаващия се дефицит. Според него налице е политически проблем, защото поредица от правителства с къс хоризонт увеличаваха разходи, вдигайки доходи на редица групи. Разходите са високи и растат и са много..

публикувано на 14.10.24 в 16:16

Тестовете PISA не затрудниха деветокласниците

Тестваха  на електронни устройства деветокласниците по природни науки - химия, биология и физика . За първи път подобно изпитване по модела PISA се провежда днес и утре в цялата страна.  Повечето пловдивски ученици приключиха още в 9 часа, половин час преди определеното време - част от тях обаче поискаха този вид изпити да са на хартия, а не..

публикувано на 14.10.24 в 15:11

Образованието трябва да е общ приоритет на политиците

Днес и утре деветокласниците полагат теста по природни науки по модела PISA. С това се цели по-добра подготовка на учениците и подобряване представянето на следващото международно изпитване. Според Люба Йорданова от "Заедно в час" ц елта на международната програма PISA е държавите да видят как се справят с политиките в сферата на образованието..

публикувано на 14.10.24 в 11:21