Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Концесията на терминала не е само за български фирми

Със сигурност фирма ПИМК не е предопределеният печеливш на концесията на интермодалния терминал в Пловдив, тъй като това не е концесия за българска фирма. Това обяви пред Радио Пловдив пловдивският бизнесмен Илиян Филипов, собственик на най-голямата транспортна фирма в Източна Европа – ПИМК, която също е кандидат за концесионер на терминала. 

Филипов посочи, че в Европа има над 150 фирми, които са концесионери на различни терминали, имат собствени терминали и имат опит в интермодалните превози. Интерес към тази концесия проявява немската фирма DB Schenker, която е държавна фирма с огромна дейност в логистиката и транспорта, обяви пловдивският бизнесмен, изразявайки съмнение, че ще може да се пребори с нея за концесията на терминала край Пловдив.

Илиян Филипов обясни, че срокът за подаване на документи от какдидатите за концесията е 12 януари. Едва след това ще се решава коя ще е фирмата победител. 

Същевременно той подчерта, че в България няма нито една фирма, която да извършва интермодални превози, освен фирма ПИМК. Ние имаме двегодишен опит в този вид превози, каза Филипов. 

Депутатите от БСП нямат никаква представа какво е интермодален превоз!, заяви бизнесменът. Той обясни, че камиони и ремаркета с товари се качват на влакове и така да се освобождават шосетата. Това е бъдещето на транспорта изобщо, каза Илиян Филипов.

Той е категоричен, че по никакъв начин НКЖИ не може да е самостоятелен оператор на терминала, тъй като виждаме, че държавните структури постоянно се разпадат или имат нужда от дотации. А частният инвеститор планира вложенията и цели възвращаемост.

Този терминал има нужда от между 12 и 18 милиона лева, които трябва да бъдат инвестирани допълнително, за да заработи пълноценно, обясни Филипов. По думите му, ще е много жалко, ако концесията бъде отложена, тъй като готово съоръжение, в което са инвестирани много пари, вместо да работи и да носи приходи, ще бездейства. 

Не разбирам просто какво се случва в нашата държава, обобщи Филипов днешната полемика по казуса с интермодалния терминал край Пловдив.

Припомням:

Опозицията от БСП в отиващия си парламент поиска незабавно да бъде спряна процедурата за отдаване на концесия на интермодалния теминал в Пловдив. Според социалистите вместо държавата да печели от управлението на обекта, го дава на частна фирма, а месечната концесионна такса ще е равна на наема на павилион за вестници в центъра на столицата. От партията изразяват и съмнения, че печелившият е предопределен.

От БСП обвиниха правителството, че отивайки си, прави жестове или се опитва да събира пари за изборите. Социалистите настояват Национална компания „Железопътна инфраструктура“, в чиито активи е терминалът, да извършва търговска дейност, а не той да бъде даден на частна фирма.

В отговор от транспортното министерство припомнят, че „зелената светлина“ за изграждането на терминала е дадена когато премиер е бил Сергей Станишев, а решението за отдаването на готовия вече обект на концесия е взето, преди сегашното правителство да подаде оставка. 

Решението терминалът да бъде даден на концесия за 27 години е взето на заседание на правителството на 10 ноември тази година. 

Терминалът за интермодални превози на гара Тодор Каблешков е част от жп възел Пловдив. Изграден е с 12 милиона лева европари и включва бензиностанция, автомивка, складове, коловози и рампи. Той дава възможност за комбиниран превоз на контейнери товари от ТИР-ове с жп транспорт.

Снимка




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Честват Международния ден на майчиния език

Областната администрация Пловдив ще бъде домакин на тазгодишното издание на Международния ден на майчиния език – 21 февруари.   Във фоайето на областната управа ще се съберат студенти от всички висши учебни заведения в Пловдив,. Тази година всеки участник ще представи на своя майчин език прочутата фраза от Майка Тереза: „ Мирът започва с..

обновено на 21.02.25 в 12:12
Георги Вулджев

Планираният в бюджета 3-процентен дефицит е под въпрос

Как разчитаме проекта на бюджета, след като властта го представи пред работодатели и синдикати? Според икономиста Георги Вулджев вниманието трябва да се фокусира върху това, какво се случва с огромния дефицит и как правителството има намерение да се справи с него, защото това е най-големия проблем с финансите ни през последните няколко години...

публикувано на 21.02.25 в 11:05

Не само чужди езици, важни ще са STEM и професионалните умения

В програма "Точно днес" за темата образование, избора на училище след 7 клас, новите специалности в Пловдив и възможна ли е матурата по математика, разговаряме с началника на Регионалното управление на образованието  Иванка Киркова . Как РУО реализира предложението на план-приема за 2025/26 учебна година  - кое е новото и къде са заложени..

публикувано на 21.02.25 в 09:59

За Украйна Тръмп е разочарование

 „Мога да кажа с една дума-разочарование“.  Така Наталия Елис, председател на фондация, която подкрепя украинските бежанци у нас, коментира критиките на американския президент Доналд Тръмп към украинския държавен глава Володимир Зеленски. По думите и е имало наистина сериозни очаквания, и от украинска страна, и от страна на ЕС, за..

публикувано на 20.02.25 в 16:18

Родното производство зависи от държавата, но тя не го подкрепя

Темата за високите цени на хранителните продукти е сред водещите за посетители и изложители и на агрофрума, чиито домакин е Пловдив. Трите изложби АГРА, Винария и Фудтех събират на едно място над 620 компании от 25 държави. В днешния, втори ден на бойкот на големите търговски вериги, търсим мнения и коментари на български производители за..

публикувано на 20.02.25 в 16:16