Много бяха коментарите във връзка с очакваните промени в Конституцията, съдебната реформа – преломен момент за реформаторите. Парламентът или ще гласува, или ще бламира с решение – поле за компромиси няма, това се чу също вчера.
Все пак промените влизат за дебат в НС – очаква се това да стане утре, защо сега станахме свидетели на отказ от реформа в Прокуратурата, след като доста анализатори заявиха, че статутът на прокуратурата се нуждае от някаква форма на корекция. Това каза правосъдният министър, бе подадено като посока за размисъл и от главния прокурор с неговия коментар, че се прави опит тя да бъде овладяна. Защо?
Даниел Смилов – прграмен директор на Центъра за либерални стратегии коментира, че заслужават внимание две групи причини. По-важната от тях са политическите: липсата на консенсус сред управляващото мнозинство. РБ стои твърдо зад по-сериозни промени в Конституцията в посока на Прокуратурата, докато ГЕРБ няма готовност за това.
Политическите основания са голям дебат и лично за мене е лесно да се обясни защо ГЕРБ са настроени срещу подхода за промяна в Прокуратурата. В дискусията, която ще чуем, ГЕРБ ще изложи позицията си. Освен политическите обаче има и правни причини, които не трябва да се пренебрегват. Специално идеята за импийчмънт на главния прокурор от Парламента би се сблъскала с похода на КС и ГЕРБ имат основания от тази гледна точка да се противопоставят на идеята.
Позицията на КС обаче може да бъде заобиколена, Парламентът да се съобрази с нея, като инсценира импийчмънт, който да се осъществява от ВСС. Да речем, че с едно квалифицирано мнозинство от две трети Парламентът изпрати искане за импийчмънт до ВСС, той вече ще трябва да се съобрази с огромната политическа тежест на такова искане. Би го отхвърлим само тогава, когато има много добри аргументи за това. Така че може да се мисли за такъв хибриден вариант, който отчита и съображенията на Конституционния съд в тази посока., заяви Смилов.
Според него поредицата от решения на КС, от които най-важното от 2003 г, гласи, че всякакво разместване в баланса на властите между законодателната и съдебната изисква ВНС. Импийчмънтът би се тълкувал като такова разместване на баланса на властите и прехвърляне на правомощия от една власт на друга и би изискал според това тълкувание ВНС. За да се преодолее проблемът, Парламентът може само да инициира импийчмънт, а решението да бъде в крайна сметка на ВСС, който е орган на съдебната власт, коментира Смилов.
Той подчерта, че водеща идея в съдебната реформа трябва да бъде разделянето на ВСС на две и слава Богу, по въпроса се очертава консенсус. Също така много важно е и намаляването на мандата, макар и не радикално, от 5 – на 4 години. Оказа се, че управленският орган на съдебната власт – ВСС не се справя със задачите си и една негова реформа би дала възможност за нов тласък в тази област. Когато се смени и начинът обаче, по който се избират членовете на ВСС, ще се даде по-голям шанс и на групи магистрати, млади съдии в съдилищата и различни прокурори, гласът им да се чува повече и самата гилдия да участва по-активно в ръководене на собствените си дела.
На въпрос: какво трябва да се промени в избора на членовете на ВСС в двата панела, за да бъде отчетен както професионалният, така и публичният интерес, Смилов коментира, че процедурата трябва да се демократизира. Това означава самите те да излъчват кандидати, това да става публично след дискусии, на които се оценяват и възгледите им за посоката на промяна в съдебната система. По същия начин парламентарната квота трябва да бъде запазена, защото тя е единственият ефективен външен елемент на отговорност спрямо съдебната система. Най-важното е в тези органи да видим хора с ясна визия, за които няма съмнения, че съществуват обвързаности и публично могат да защитят възгледите си.
Цялото интервю с Даниел Смилов може да чуете в звуковия файл.
Тази седмица в рубриката „Добро утро, ден!“ ни гостува един от водещите кардиохирурзи д-р Андрей Неутов, завеждащ на новото отделение по кардиохирургия в УМБАЛ "Пълмед". В Пловдив го води професионалния път, а в България за първи път пристига през далечната 2001 година по лична покана на проф. Александър Чирков. Идва за да специализира - първо..
Кметът на Пазарджик Петър Куленски алармира за системен тормоз над служители на общината, общински съветници и техните семейства. Повод стана проваленото вчера засдание на Общинския съвет заради липсата на кворум. Впоследствие бе съобщено за задържането на съветника Искро Бейков, обявен за издирване като свидетел по наказателно дело срещу Сашо..
„Цялостната картина е отвратителна и естествено, че отблъсква хората. Но аз съм на по-друго мнение по отношение на развитието на събитията. Мисля, че това, което се случи днес, ни приближава до избор на председател на 51-вото Народно събрание. Виждаме, че има разместване на пластовете от твърдите позиции на някои политически формации и това..
"При заболяване като чумата по дребните преживни животни, което е сред най-опасните в международен план, реакцията трябва да бъде бърза и безкомпромисна. Всичко това е ясно регламентирано от правилата на Световната организация по здравеопазване на животните," заяви д-р Мирослав Първанов, председател на Българската асоциация на ветеринарните лекари за..
И ноември си отива, а усещането, че се въртим в омагьосан кръг все по осезаемо ни напомня на колко въпроси се чакат отговорите. Кога и дали въобще това НС ще заработи след като за пореден път не се стигна до избор на председател? Колко още може да задълбочи политическата криза, повличайки цялата държава? Говорим по темата с Евелина Славкова..