Свлачища и вода – това е темата.
Затворен е пътят Пловдив – Смолян заради огромното свлачище, което се срути върху пътя.
Свлачище прекъсна и магистралният водопровод на Кърджали – десетки хиляди в града и в региона са без вода.
Наш събеседник сега е инж. Николай Добрев от Геоложкия институт на БАН. Природата или ние – в какъв процент се носи вината за това, което ни се „срутва” буквално върху главите и в живота.
Николай Добрев: И природата е виновна, и ние сме виновни. Природата доказа своята коварност, ако мога така да се изразя, с тези екстремни стойности на валежите, които бяха през последните месеци и предизвикаха свлачища. Но и ние фактически имаме своята вина, тъй като не взимаме превантивните мерки, които трябва да се вземат в такива случаи. Например трябва да се знаят в кои райони, в кои участъци е възможно да се появят тези свлачища. Ние знаем някои от свлачищата, но неприятното в случая е, че няма достатъчно средства, достатъчно възможности, не се вземат превантивни мерки и от там се получават често тези проблеми.
Р. П.: Уви, сбъдна се прогнозата на министър Лиляна Павлова, която обу големите гумени ботуши и лично ръководи операцията по разчистването на това свлачище към Смолян. Това ще бъде годината на свлачищата каза тяV Пък вие казвате нямаме и достатъчно информация, но има и вие сте един от авторите на национална програма за превенция и ограничаване на свлачищата, има описани. Само средствата ли, административа ли, научен капацитет ли, инженерен ли – какъв е този капацитет, който в момента може да се справи със съществуващото състояние на нещата.
Н. Д.: Най-напред ще кажа, че когато се изследват свлачищата и се правят оценки за опасността от възникване на свлачища или потенциала на даден склон да се свлече тук трябва да участват специалисти – инженер-геолози. Това е първото условие.
Р. П.: А какви участват? Не участват ли такива?
Н. Д.: Участват не само такива, но понякога се взимат решения от специалисти, които не са в съответната област.
Сега по отношение на националната програма за борба със свлачищата – свлачищата се регистрирани от геозащитните организации основно в урбанизирани територии, но също така има много свлачища по пътищата.
Свлачищата в момента в България са над 1800, много вероятно е те да надхвърлят 1900 още тази година, тъй като имаше твърде много активизирани свлачища, което налага да се каже, че трябва да се правят предварително огледи – специално за планинските райони, видяхме проблемите, които възникнаха. Практиката по света показва, че такива пътища, които са през планински райони е добре предварително да бъдат изследвани за такива потенциални процеси и тогава биха могли да се вземат мерки, да се набележат онези места, които са потенциални и да се вземат превантивни мерки, което би излязло на държавата далеч по-евтино отколкото сега разчистването на паднали скални късове от онова срутище..
Цялото интервю с инж. Николай Добрев чуйте в прикачения звуков файл.
Мерки за подобряване на дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия. "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..
Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..
За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение. Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..
Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..
С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..