Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гражданското образование като предмет е нужно и задължително

Световноизвестният български физик проф. Минко Балкански живее и работи във Франция, където от дълги години ръководи лаборатория по физика на твърдото тяло.  В нея специализират учени от цял свят. Почетен професор е на университета „Мария и Пиер Кюри” в Париж, преподава в Калифорния, член е на Индийската академия на науките. 

Изследванията му са представени в повече от 30 страни  в целия свят, има издадени над 28 книги и повече от 600 научни изследвания. Проф. Балкански е почетен доктор на СУ „Кл. Охридски”, а у нас е основател на фондация „Миню Балкански”, която работи по собствена програма за обучение на ученици и учители по информатика, както и на Сдружение МЕГО – Морал, Етика, Гражданско образование вече с повече от 10-годишна история на усилията за въвеждане на гражданското образование в българското училище. За гражданското образование като съществена част от образователния процес насочена към изграждане на социалната култура на учениците, даваща знания за ценностите, институциите и механизмите на демократичното  общество търсим връзка с париж и проф.Минко Балкански:

Благодаря, че приехте този толкова далечен разговор, проф. Балкански.

Минко Балкански: Много хубава новина, че в България започват хората да се интересуват от гражданско образование – въвеждане на гражданско образование в българското училище. Това е нужно, това е задължително, отдавна задължително.

Р. П.: Кажете кои са вашите аргументи това да се случи и всъщност как вие започнахте да проправяте пътя на тези усилия преди повече от 10 г.?

М. Б.: Има организация, която работи за българското образование повече от 25 г. В България съм от 23 – 24 г. вече и констатирам, че в българското образование няма редовен предмет „морал, етика и гражданско образование”. Докато това е един редовен предмет във всички демократични държави, където образованието е на известно ниво. Бях много учуден как може, как се е забравило това в България и започнахме усилия от десетина години да вдъхновим, да поканим българското общество да се заинтересува от този проблем и всяка година повтаряме в министерството, в парламентарните комисии за образование, че това е нужно, че това е необходимо, че това е наложимо – това са знания, които трябва да бъдат възприети от младежта както математиката, както физиката, както българския език. Това са основни знания за обществен живот в едно издигнато, културно, отговорно общество.

Р. П.: Кажете откъде трябва да започне реформата в българското образование и какво точно трябва да се промени?

М. Б.: Това е да се въведе редовен предмет като всички други предмети като математиката, като физиката, като българския език. Това трябва да стане още от първоначалното училище, още от детската градина. Това разбира се е наложително вкъщи родителите да го правят. Но дълг е на училището, на българското училище да даде тези знания, които са необходими, за да бъдем отговорни граждани, отговорни хора в едно културно и отговорно общество.

Ние издадохме 7 книги – учебни помагала за гражданско образование като се започне от детската градина до 12 клас. Те са на разположение. Работим с няколко гимназии в България, но досега официален поглед към този въпрос не е имало, освен г-жа Фандъкова, която беше за известно време министър на просветата, с нея имахме чудесен разговор, но то беше за кратко време.

Р. П.: Ето, за вас едва ли е новина, че само преди дни министъра на образованието проф. Танев каза, че е необходимо да бъде въведен като предмет в училище.

М. Б.: Това е чудесно. Аз мисля, че за всеки един министър е негов дълг да се заинтересува от този проблем – това е основата на образованието.

Р. П.: Кажете кой трябва да механизма, кой трябва бъде активния лост, за да се случи това – дали това трябва да бъдат учителите, дали трябва да бъдат синдикатите, синдиката по образование, дали това трябва да бъдат обществените съвет и родителските също.

М. Б.: Това трябва да бъде дело на всички хора, които мислят за едно отговорно общество – това е дело на родителите, това е дело на учителите първо, но трябва също и държавата – да се подготвят нови закони в образованието, това нещо трябва да влезе в закона за образованието. Това е абсолютно необходимо, да е ясно, че има предмет както всички предмети, това трябва да бъде предвидено в българското образование, но затова трябва също и учителите да бъдат подготвени, защото това са специфични знания. Това не е да кажем аз зная как да се отнасям в обществото – това не е така. Има специфични знания, които трябва да се възприемат, да се дадат, да бъдат част от образованието в българското училище. ...


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Има идея за максимална скорост до 30 км/ч. в градовете

Парламентът създаде временна комисия за проблемите с безопасността на движението по пътищата. Очаква се  в следващите три месеца парламентарните групи  да се обединят за решителни мерки за драстичен спад на невинните жертви на пътя.  Три месеца тази комисия ще разнищва всички главни проблеми. Надеждите са депутатите да отчетат всичко..

публикувано на 21.02.25 в 16:14

Честват Международния ден на майчиния език

Областната администрация Пловдив ще бъде домакин на тазгодишното издание на Международния ден на майчиния език – 21 февруари.   Във фоайето на областната управа ще се съберат студенти от всички висши учебни заведения в Пловдив,. Тази година всеки участник ще представи на своя майчин език прочутата фраза от Майка Тереза: „ Мирът започва с..

обновено на 21.02.25 в 12:12
Георги Вулджев

Планираният в бюджета 3-процентен дефицит е под въпрос

Как разчитаме проекта на бюджета, след като властта го представи пред работодатели и синдикати? Според икономиста Георги Вулджев вниманието трябва да се фокусира върху това, какво се случва с огромния дефицит и как правителството има намерение да се справи с него, защото това е най-големия проблем с финансите ни през последните няколко години...

публикувано на 21.02.25 в 11:05

Не само чужди езици, важни ще са STEM и професионалните умения

В програма "Точно днес" за темата образование, избора на училище след 7 клас, новите специалности в Пловдив и възможна ли е матурата по математика, разговаряме с началника на Регионалното управление на образованието  Иванка Киркова . Как РУО реализира предложението на план-приема за 2025/26 учебна година  - кое е новото и къде са заложени..

публикувано на 21.02.25 в 09:59

За Украйна Тръмп е разочарование

 „Мога да кажа с една дума-разочарование“.  Така Наталия Елис, председател на фондация, която подкрепя украинските бежанци у нас, коментира критиките на американския президент Доналд Тръмп към украинския държавен глава Володимир Зеленски. По думите и е имало наистина сериозни очаквания, и от украинска страна, и от страна на ЕС, за..

публикувано на 20.02.25 в 16:18