Световноизвестният български физик проф. Минко Балкански живее и работи във Франция, където от дълги години ръководи лаборатория по физика на твърдото тяло. В нея специализират учени от цял свят. Почетен професор е на университета „Мария и Пиер Кюри” в Париж, преподава в Калифорния, член е на Индийската академия на науките.
Изследванията му са представени в повече от 30 страни в целия свят, има издадени над 28 книги и повече от 600 научни изследвания. Проф. Балкански е почетен доктор на СУ „Кл. Охридски”, а у нас е основател на фондация „Миню Балкански”, която работи по собствена програма за обучение на ученици и учители по информатика, както и на Сдружение МЕГО – Морал, Етика, Гражданско образование вече с повече от 10-годишна история на усилията за въвеждане на гражданското образование в българското училище. За гражданското образование като съществена част от образователния процес насочена към изграждане на социалната култура на учениците, даваща знания за ценностите, институциите и механизмите на демократичното общество търсим връзка с париж и проф.Минко Балкански:
Благодаря, че приехте този толкова далечен разговор, проф. Балкански.
Минко Балкански: Много хубава новина, че в България започват хората да се интересуват от гражданско образование – въвеждане на гражданско образование в българското училище. Това е нужно, това е задължително, отдавна задължително.
Р. П.: Кажете кои са вашите аргументи това да се случи и всъщност как вие започнахте да проправяте пътя на тези усилия преди повече от 10 г.?
М. Б.: Има организация, която работи за българското образование повече от 25 г. В България съм от 23 – 24 г. вече и констатирам, че в българското образование няма редовен предмет „морал, етика и гражданско образование”. Докато това е един редовен предмет във всички демократични държави, където образованието е на известно ниво. Бях много учуден как може, как се е забравило това в България и започнахме усилия от десетина години да вдъхновим, да поканим българското общество да се заинтересува от този проблем и всяка година повтаряме в министерството, в парламентарните комисии за образование, че това е нужно, че това е необходимо, че това е наложимо – това са знания, които трябва да бъдат възприети от младежта както математиката, както физиката, както българския език. Това са основни знания за обществен живот в едно издигнато, културно, отговорно общество.
Р. П.: Кажете откъде трябва да започне реформата в българското образование и какво точно трябва да се промени?
М. Б.: Това е да се въведе редовен предмет като всички други предмети като математиката, като физиката, като българския език. Това трябва да стане още от първоначалното училище, още от детската градина. Това разбира се е наложително вкъщи родителите да го правят. Но дълг е на училището, на българското училище да даде тези знания, които са необходими, за да бъдем отговорни граждани, отговорни хора в едно културно и отговорно общество.
Ние издадохме 7 книги – учебни помагала за гражданско образование като се започне от детската градина до 12 клас. Те са на разположение. Работим с няколко гимназии в България, но досега официален поглед към този въпрос не е имало, освен г-жа Фандъкова, която беше за известно време министър на просветата, с нея имахме чудесен разговор, но то беше за кратко време.
Р. П.: Ето, за вас едва ли е новина, че само преди дни министъра на образованието проф. Танев каза, че е необходимо да бъде въведен като предмет в училище.
М. Б.: Това е чудесно. Аз мисля, че за всеки един министър е негов дълг да се заинтересува от този проблем – това е основата на образованието.
Р. П.: Кажете кой трябва да механизма, кой трябва бъде активния лост, за да се случи това – дали това трябва да бъдат учителите, дали трябва да бъдат синдикатите, синдиката по образование, дали това трябва да бъдат обществените съвет и родителските също.
М. Б.: Това трябва да бъде дело на всички хора, които мислят за едно отговорно общество – това е дело на родителите, това е дело на учителите първо, но трябва също и държавата – да се подготвят нови закони в образованието, това нещо трябва да влезе в закона за образованието. Това е абсолютно необходимо, да е ясно, че има предмет както всички предмети, това трябва да бъде предвидено в българското образование, но затова трябва също и учителите да бъдат подготвени, защото това са специфични знания. Това не е да кажем аз зная как да се отнасям в обществото – това не е така. Има специфични знания, които трябва да се възприемат, да се дадат, да бъдат част от образованието в българското училище. ...
Мерки за подобряване на дисциплината в училище и за по-активното участие на родителите в тези усилия предлага Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа". Те включват по-активното участие на родителите в тези усилия. "През последните няколко години анализирахме, че ситуацията в българските училища е много трудна по отношение на мотивацията на..
Няма причина токът да се спонсорира от държавата, тъй като никои не е направил нещо, което следва да бъде компенсирано. Компенсационни действия се предприемат, когато определени субекти предприемат действия в полза на държавата или по задължение, което държавата им е вменила да изпълнят. Това коментира Никола Янков, съдружник във..
За протестите от близкото минало и протестите днес говорим в програма "Ден след ден " на 10 януари. На тази дата през 1997 година е кулминацията на протестите срещу правителството на БСП, а площадът пред парламента става арена на сблъсъци и напрежение. Разговаряме с участник в тогавашните протести, а и в днешните - настояващи за правосъдна реформа..
Компенсирането на бизнеса за цената на тока би помогнало, но за да бъдем конкурентни са необходими трайни решения и затова трябва да помислим за дългосрочни мерки. Това коментира изпълнителният директор на Тракия икономическа зона Пламен Панчев. Според него една от пречките са прекалено многото регулации, които има в Европа. По думите му..
С дефицити влезат в 2025 година голяма част от театрите в страната и това демотивира трупите, не позволява обогатяване на репертоара, притеснява публиката и злепоставя културните институти пред техните зрители и партньори - затова са единодушни директорът на Кукления театър Пловдив Петър Влайков и на Родопския драматичен театър "Николай Хайтов" Мариан..