Поставя ли приетият на първо четене Закон образованието в полето на печалбарството, вместо – в полето на качественото образование?
Ако въпросът за държавно финансиране на частните детски градини и училища се преекспонира, основания за това намираме в очакванията дебатът за образователния процес в българското училище да доведе до прагматичните решения за повишаване на неговото качество. Държавната субсидия върви след ученика – това е основният аргумент, според който всеки ученик трябва да бъде финансиран, без оглед на това, дали ще учи в частно или в държавно училище. Темата е в основата на анализ за модела на финсирането частните училища и някои заблуди свързани него. Председателят на Българската асоциация на частните училища Милка Славчева – пред Радио Пловдив.
Милка Славчева: Не мога да кажа, че едва сега ние сме решили да подкрепим родителите в тяхното справедливо конституционно искане. Няма да се спирам на подробности, но ще кажа, че който се интересува, да прочете чл. 53, ал. 4 и 6 на Конституцията, да прочете Националната програма за развитие на училищното образование за 2006 – 2015-та г., приета от 40-то НС. Там е казано ясно и категорично, че децата от частните училища и градини от 2009-та следва да получават такава издръжка. Това въобще не е факт. Накрая България изостава значително от останалите страни-членки на ЕС по отношение на държавната политика спрямо частните училища. Освен развитите европейски страни, всички страни от бившия Източен блок дават такава издръжка. Най-ниският процент в Чехия, Полща и Словакия е 70%. Спирам дотук. Защо обаче ние смятаме, че точно сега, след първото четене на Законопроекта, където има запис в чл. 10 и той бе приет на първо четене, ние трябва да подкрепим силно и енергично обединените в Инициативен комитет родители. Най-напред защото в самото НС имаше дебат, който показа неразбиране у значителна част от депутатите за какво става въпрос и за размера на финансирането. Второ: защото след първото четене също се откроиха и в медиите, и в социалните мрежи много изопачавани истини.
Р.П. Честно ли е според Вас, госпожо Славчева, държавните и частните училища да получават еднакво субсидиране? Не става ли така, че получавайки допълнителните държавни субсидии, освен големите такси, с които са обременени родителите, да има неравнопоставеност. Не е ли редно да се получава процент от държавната субсидия?
Славчева: Това е първото неразбиране – никой няма да изравни по финансиране държавните и частните училища. Частните ще получават част от сумите по единния разходен стандарт, суми само за покриване на задължителната част от учебния план. Парите ще се използват само за заплати на учителите, социалните им осигуровки, поддръжка на училището. Това наистина е размерът на единния разходен стандарт. Към тях обаче държавата добавя още много, много, много допълнителни средства и тук е манипулацията. Това са средствата, които частните училища и детски градини няма да получават: за допълнително целодневно обучение, за извънкласни дейности, бонуси за добри образователни резултати, за обзавеждане, за капиталови разходи и т.н., тези пари частните училища няма да ги получават. А що се отнася до таксите, не е възможно да не ги събират. Това обаче е по избор на родителите и е необходимо, защото училищата плащат наеми, поддържат материална база с компютри, библиотеки и т.н. и това се плаща изключително от частните училища. Още чуйте тук:
Парламентът създаде временна комисия за проблемите с безопасността на движението по пътищата. Очаква се в следващите три месеца парламентарните групи да се обединят за решителни мерки за драстичен спад на невинните жертви на пътя. Три месеца тази комисия ще разнищва всички главни проблеми. Надеждите са депутатите да отчетат всичко..
Областната администрация Пловдив ще бъде домакин на тазгодишното издание на Международния ден на майчиния език – 21 февруари. Във фоайето на областната управа ще се съберат студенти от всички висши учебни заведения в Пловдив,. Тази година всеки участник ще представи на своя майчин език прочутата фраза от Майка Тереза: „ Мирът започва с..
Как разчитаме проекта на бюджета, след като властта го представи пред работодатели и синдикати? Според икономиста Георги Вулджев вниманието трябва да се фокусира върху това, какво се случва с огромния дефицит и как правителството има намерение да се справи с него, защото това е най-големия проблем с финансите ни през последните няколко години...
В програма "Точно днес" за темата образование, избора на училище след 7 клас, новите специалности в Пловдив и възможна ли е матурата по математика, разговаряме с началника на Регионалното управление на образованието Иванка Киркова . Как РУО реализира предложението на план-приема за 2025/26 учебна година - кое е новото и къде са заложени..
„Мога да кажа с една дума-разочарование“. Така Наталия Елис, председател на фондация, която подкрепя украинските бежанци у нас, коментира критиките на американския президент Доналд Тръмп към украинския държавен глава Володимир Зеленски. По думите и е имало наистина сериозни очаквания, и от украинска страна, и от страна на ЕС, за..