Много въпросителни и без никаква версия за най-тежката самолетна катастрофа в САЩ от 16 години

Общо 28 тела са извадени до момента от ледените води на река Потомак във Вашингтон, след като самолет на авиокомпания "Американ еърлайнс" се сблъска снощи с военен хеликоптер "Блек хоук", в близост до летище "Роналд Рейгън". Към момента е ясно, че самолетът е паднал в реката, но издирвателната операция е силно затруднена заради лошото време. Над 300 са спасителите на терен, изправени пред комбинация от изключително тежки условия – силен вятър, слаба видимост, ниски температури и мътна ледена вода, което още повече затруднява гмуркането.

 Директорът на пожарната служба в окръг Колумбия, където се намира Вашингтон, Джон Донъли, заяви, че не се очаква да се бъдат открити оцелели. Във Вашингтон кметът Мюриъл Баузър изрази съжаление за трагичния инцидент, но към момента властите нямат версия за причината за най-тежката авиокатастрофа в Съединените щати от 16 години. В посолството на България в Съединените щати не са постъпвали сигнали за български граждани, които да са били на борда на самолета, катастрофирал във Вашингтон, съобщиха от Министерството на външните работи. Какво знаем до момента за тежката авиокатастрофа, за която има вече много въпроситени, и къде са слабите места на въздушната сигурност, разказва Владислав Пунчев. 

Най-тежкият и смъртоносен инцидент с граждански самолет в Съединените щати от 2009 година насам. Тогава, през февруари, турбовитлов самолет на авиокомпания „Колган Eър“ се разби при заход за кацане в Бъфало, Ню Йорк. При катастрофата загинаха всичките 49 души на борда и един човек на земята. Трагедията в река Потомак е и най-тежката за авиокомпания Америкън Еърлайнс от 2001 г. насам – годината на атентатите със самолети срещу Световния търговски център. 

Тогава Еърбъс А 300, изпълняващ полет за Санто Доминго в Доминиканската република, се разби минути след излитане в района на Бел Харбър на Рокауейс в квартал Куинс в Ню Йорк, убивайки 265 души. В историята 2009 година обаче е записана и щастлива кулминация на кризисна ситуация – Еърбъс А 320 на Ю Ес Еъруейс получава отказ и на двата двигателя след удар в ято птици минути след излитане от летище Ла Гуардия в Ню Йорк. Пилотът, 57-годишният тогава командир на полета и бивш пилот на изтребител Съли Салънбъргър взема смелото решение да използва инерцията докато машината вече пада и да я приводни в река Хъдзън. Отчаян опит, който спасява всичките 155 пътници на борда плюс екипажа, които се отървават без драскотина. 

Късмет, който очевидно 60-те пътници и четирима души екипаж на борда на Бомбардие, извършваш финален заход към летището Рейгън след полет от Уичита, Канзас, нямаха. Както и тримата военнослужещи в хеликоптера Блек Хоук, който по неясни засега изглежда се врязва в гражданската машина. Запис от комуникациите с кулата секунди преди фаталния сблъсък разкрива, че пилотите на военния вертолет, с позивна ПАТ 2-5 са били пределно наясно за близостта със самолета, с идентификация Си Ар Джей. Какво се случва обаче, засега остава мистерия, отбелязва Си Ен Ен, която публикува аудио файла от миговете преди катастрофата.

ПАТ 2-5, виждате ли Си Ар Джей?

ПАТ 2-5, минете зад Си Ар Джей!

се чува да казва диспечерът в кулата 03:47 часа българско време. Секунди по-късно пилотите на друг самолет са записани да казват: "Кула, видяхте ли това?" като вероятно имат предвид сблъсъка. След още няколко секунди кулата предупреждава друг пилот:

„Не знам дали разбрахте по-рано какво се случи, но имаше сблъсък в края на подхода на писта 3-3.

И добавя, че изглежда двете машини са паднали в река Потомак. Както се оказва, самолетът е станал на парчета, докато хеликоптерът е по-малко засегнат. Няколко състезатели по фигурно пързаляне са били пътници в самолета, потвърди американската федерация в този спорт пред Си Ен Ен. Двама руски световни шампиони по фигурно пързаляне също са били на борда, според руската държавна информационна агенция ТАСС. Евгения Шишкова и Вадим Наумов, които спечелиха Световното първенство по двойки по фигурно пързаляне през 1994 г., е много вероятно да са загинали. Все още не е ясно дали 23-годишният им син - също състезател по фигурно пързаляне, е бил в самолета.

„Самолетната катастрофа трябваше да бъде предотвратена. Бях подробно осведомен за ужасния инцидент, който се случи до националното летище. Бог да спаси душите на загиналите", заяви президентът на Съединените щати Доналд Тръмп, цитиран от Ройтерс. По-късно той написа в собствената си социална мрежа Трут Дитейлс:

Самолетът беше на перфектна и рутинна линия за подход към летището. Хеликоптерът се движеше право към самолета за продължителен период от време. ЯСНА НОЩ е, светлините на самолета светеха, защо хеликоптерът не се издигна или снижи, или не обърна? Защо контролната кула не каза на хеликоптера какво да прави, вместо да пита дали са видели самолета. Това е лоша ситуация, която изглежда е трябвало да бъде предотвратена. НЕ Е ДОБРЕ!!!

Експерти от цял ​​свят, които анализират катастрофата, се опитват да разберат как сложната система за въздушно пространство на Вашингтон е довела до трагедията. „Много ясно е, гледайки траекториите на полета на самолета и радиопредаванията, че хеликоптерът е бил помолен да поддържа визуално отделяне от полет 5342 по някаква причина –– и ние не знаем тази причина,“, посочва пред Си Ен Ен Тони Стантън от Службата за безопасност на гражданската авиация на Австралия. Той се пита какво е накарало екипажа на военната машина да не се съобрази с искането на кулата. И изтъква, че кулата във Вашингтон изплозва две различни радиочестоти – една за витлови въздухоплавателни средства и съвсем друга за машини с турбинни двигатели. Факт, който тепърва ще се разглежда дали е допринесъл за трагедията.

Джордж Бейкн, бивш пилот на изтребител в британските военновъздушни сили, посочва пред Би Би Си, че военни самолети и хеликоптери често летят пределно близо до граждански машини. По думите му военните се регулират сами и пилотите могат сами да изберат да къде да летят. В сложно контролирано въздушно пространство като това във Вашингтон те също са свободни да избират траекторията си. Като все пак трябва да залагат много на визуалния контакт  - протокол, известен като „виж и избегни“, както и да имат предвид препоръките на контролната кула. Защо не са го направили и защо не е сработила ефективно Системата за избягване на сблъсъци, с каквато са оборудвани хеликоптерите Блек Хоук, разследването тепърва има да установява. За Радио Варна Владислав Пунчев.

https://edition.cnn.com/2025/01/30/us/video/map-route-plane-crash-black-hawk-chopper-washington-dc-foreman-digvid

Чуйте репортажа на Владислав Пунчев в началото на публикацията.
Още от БНР уеб