Кап. Димитър Димитров: Устройството се проследява и може да се докаже дали е дефектирало
Имали сме случаи, при които устройства на кораба са загубвани в морето при лошо време. Котвеното устройство се наблюдава от навигационните организации, каза кап. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциацията на морските капитани, който е работил в БМФ и разследвал инциденти.
В интервю пред БНР той обясни, че при проверката на кораба "Вежен" задържан от шведските власти ще се проверят всички документи на кораба - кога и къде е проверявано устройството. "Има проследимост и може да се докаже дали е дефектирало", категоричен е кап. Димитров.
Той призна, че не познава фактическата ситуация и колко лошо е било времето:
"Но тези - Балтийско и други такива плитки морета, вълните са къси и накъсани, и при лошо време корабът да се движи с такъв курс и скорост, че да минимизира вибрации и лошото време. При големи вълни и лошо време не е възможно човек от екипажа да излезе и да провери, да стигне до носовата част на корава, където е устройството. Може би опитните моряци ще разберат, че има нещо нередно, но при лошо време клатенето е голямо."
За устройството, което пуска котвата експертът смята, че "няма друго какво да се е случило, тъй като при отплаване то се проверява и се укрепва за лошо време":
"Това е стандартна процедура за всички кораби и се осигурява по 3 начина - застопоряване на веригата, лентоспирач и самият барабан, през който минава котвената верига. Но при лошо време и се разиграва котвата и може да се случи, това за което коментираме."
За задържането на българския кораб и екипажа му кап. Димитров обясни, че няма срок, всички процедури зависят от законодателството. А нашият кораб "Вежен" е задържан в изключителната икономическа зона на Швеция.
"Там, когато има увредено имущество се прилага Шведското законодателство, корабът се задържа и оттам и евентуално виновните."
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.