Знание

Доц. Живко Лефтеров: Последното хвърляне на Светия кръст през комунизма е регистрирано в Калофер

Голямата привързаност на общността към Богоявление обяснява защо в Калофер се роди новия обичай - "мъжкото хоро", отбелязва изследователят.

Интервю с доц. д-р Живко Лефтеров, департамент ''История'', НБУ.

Последното официално отбелязване на Богоявление с хвърляне на Светия кръст в комунистическа България е регистрирано в Калофер през 1976 г., съобщи в интервю за Радио Стара Загора историкът доц. д-р Живко Лефтеров, преподавател в Нов български университет. 

Той е автор на монографията "За християнския празник Богоявление и неговото отбелязване в Калофер: история и съвременност".

"Преди години започнах проучване, което доведе до издаването на един голям документален сборник в три тома, свързано с атеистичната политика на Българската комунистическа партия в тоталитарния период. Тогава, запознавайки се с документи от Държавния архив в Пловдив, попаднах на любопитни материали от 60-те и 70-те години - опитите на комунистическата власт и на тогавашните т.нар. комисии по социалистическите празници и обреди, да създадат паралелен празник, който да дублира, а в перспектива да измести отбелязването на Богоявление в Калофер. 

Единствено в Калофер, по време на комунистическото управление, има опити за създаване на такъв празник, наречен "ден на гмуркача", "ден на зимния спорт" или "ден на зимното гмуркане". Тогава си дадох сметка, че очевидно въпроса с отбелязването на Богоявление и отношението на местната общност към празника е доста по-различно от общата представа, свързана преди всичко с прословутото хоро в града", подчерта доц. Живко Лефтеров.

Доц. д-р Живко Лефтеров.

Неговата монография е първото цялостно изследване на Богоявление в Калофер. Върху основата на разнообразна изворова база и съществуващата историография по въпроса са разгледани богослужебните практики и народните обичаи, свързани с празника, доколко традицията е оригинална и доколко - повлияна, най-вече в периода на комунистическата власт, стремяща се да подмени и да изличи неговата религиозна същност.

"В моето изследване ме вълнуваше въпроса защо този нов обичай се появява през 90-те години точно в Калофер. Водещо беше да разгледам Богоявление в един по-широк контекст от гледна точка на религиозната обстановка и традицията в града. 

Когато започнах да изучавам по-подробно архивите за Калофер и неговото минало, установих любопитни факти. Те са свързани преди всичко с това по-специално отношение, което Калофер и неговата общност имат към празника. Именно тази привързаност на общността към Богоявление обяснява защо в Калофер се роди този нов обичай - "мъжкото хоро", отбеляза Живко Лефтеров.

Изследователят обясни, че след падането на комунистическия режим отбелязването на Богоявление отново е възстановено именно в Калофер през януари 1990 година.

Цялото интервю с доц. д-р Живко Лефтеров можете да чуете от звуковия файл.

Още от От извор се песен лее