Видин-Ботевград: Новият път, чийто край непрекъснато се отлага

''Гледна точка'' в ''Посоките на делника'', 7 януари 2025 година

Строителството на най-големия инфраструктурен обект в Северозападна България започна след протестите в началото на 2018 година, когато стотици жители на региона няколко поредни седмици блокираха важни пътни отсечки с искане за магистрала до Видин и тунел под Петрохан. Тогава правителството обеща, че този проект ще е приоритетен за държавата, ще се строи с бързи темпове и жителите на региона ще имат нов, широк и скоростен път до края на 2021 година. Днес, 7 години след това обещание, реалностите са съвсем различни. На практика в експлоатация е само 13-километровата отсечка Макреш - Бела. На различен етап от строителство е по-малко от половината на близо 200-километровото трасе, а крайният срок за завършването на целия път непрекъснато се удължава в неопределеното бъдеще. 
За най-напреднали се считаха двата лота между Мездра и Ботевград. Част от това трасе беше обявено за готово и официално открито преди около две години, но след това на два пъти целият участък бе затварян за движение, както е и в момента, с мотива, че така ще бъде завършен по-бързо. Това доведе до редица главоболия на пътуващите, които трябваше да преминават по обиколни маршрути. Лятото пък бе разрешено на тежкотоварния трафик да ползва и характерния със стръмните си участъци и остри завои път през старопланинския проход Петрохан, което предизвика протести от страна на жителите на населените места в района. Служебният министър на благоустройството Виолета Коритарова се ангажира тези транспортни неволи да продължат до есента на миналата година, когато се очакваше отново да бъде възстановен трафикът през пътя между Мездра и Ботевград. Впоследствие този срок бе удължен до края на миналата година. Но малко преди това се оказа, че са възникнали нови 7 свлачища и че трасето ще продължи да бъде затворено. Достъпът до целия Северозападен регион, както и до Дунав мост 2, остава изключително труден и опасен. 
Депутатите от Северозапада използваха правото си на парламентарен контрол, за да чуят конкретика от регионалното министерство кога ще бъде готов участъкът Мездра-Ботевград. 

"Проектирането и изграждането на новото трасе Видин-Ботевград за мен лично е кауза, която през 2018 година изкара хиляди граждани на Северозапада на протести. Резултатът беше започването на строителството на участъка Ботевград-Мездра, довършването на проектните документи. И докато участъкът Ботевград-Мездра изглеждаше почти завършен преди няколко месеца и доста по-бързо процедиран, по отношение на Видин-Монтана забавянето е изключително голямо и силно притеснително. Отклоняването на трафика през Петрохан беше с цел да може по-бързо да бъде изграден участъкът Ботевград-Мездра и поне едното трасе до октомври месец да бъде пуснато. Как се осъществява контролът при проектирането на участъка Ботевград-Мездра, защото това, което се случи с въпросните свлачища, е начин за изтичане на огромни средства от държавния бюджет? Строи се това, което е проектирано, а контролът върху проектирането трябва да даде ясна гаранция, че ще имаме качествено строителство. Как се осъществява това е много важно за всички граждани от Северозапада. Втората част от въпроса ми е свързана с участъка Видин-Монтана, защото там забавянето е изключително голямо. Забавянето на този проект е забавяне на цял един регион по отношение на икономическо развитие. Едновременно с това има и друг проблем - жертвите на пътя", заяви народният представител от Видин Росица Кирова и попита още защо държавата не плаща на изпълнителите на строежа.

Срутищата и свлачищата са обективната предпоставка за забавяне на строежа на скоростния път Видин- Ботевград. Това отговори Виолета Коритарова, служебен министър на регионалното развитие и благоустройството:

"От първия ден, в който встъпих в длъжността служебен министър на регионалното развитие и благоустройството, за мен приоритет бяха възобновяване на дейностите и ускоряване на изграждането на големите инфраструктурни проекти. Но ние имаме проекти, не бих искала да коментирам защо и как са променяни във времето, но така или иначе, проектите към настоящия момент са факт. Имаме одобрени и издадени разрешения за последните промени на тези проекти, които може би не са били най-доброто решение, защото виждаме, че там не е дооценена геологията на региона и с измененията в решенията на пътните възли на две нива, ние провокирахме именно срутища и свлачища на земни маси и скали, което, за съжаление, е предпоставка, обективна предпоставка, за забавяне на изграждането на този участък. Тези разрешения са от 11 ноември 2023 г. и от 14 февруари 2024 г... Тези свлачища, които бяха регистрирани от „Геозащита – Плевен“, наложиха забавяне на проекта. За нас е приоритет този обект. Ние правим регулярни срещи както в Агенция „Пътна инфраструктура“, така и в Министерството на регионалното развитие и благоустройството със строителите на обекта и Надзора. Имам тяхното уверение, че наистина това е последното спиране и удължаване, което ще позволи безпроблемна работа по трасето. Техният ангажимент, който те поеха както пред мен в качеството ми на министър, така и пред Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, е да бъдат приключени дейностите и да имаме пуснато трасе до месец април 2025 г. Що се отнася до плащанията. Агенция „Пътна инфраструктура“ съгласно изискванията на Закона за държавния бюджет е подала сумите към Министерството на финансите за разплащане, но за съжаление, последните 3 месеца нямаме постановление на Министерския съвет, за да може Агенция „Пътна инфраструктура“ да разплати одобрените средства."

Именно заради новорегистрирани свлачища, непредвидени от проектантите, строежът на основния път, свързващ Северозапада със столицата и останалата част на България - Мездра-Ботевград, се наложи да бъде отново удължен. Всъщност този проект претърпя няколко промени. Първоначално по време на правителството на Бойко Борисов пътят бе проектиран с кръгови кръстовища, което е недопустимо за скоростно трасе и го правеше опасен. Това наложи препроектирането му с пътни възли на две нива. Проектите са одобрени през 2022 и 2023 година, когато последователно управляват правителствата на Кирил Петков, служебното на Гълъб Донев и след това на Николай Денков. 

Докога ще продължат пътните неволи на жителите на Северозапада заради вече станалото историческо строителство на новия път Видин-Ботевград и по-конкретно на участъка Мездра-Ботевград, който според първоначалните уверения на властта трябваше да е готов и въведен в експлоатация отдавна? Този въпрос към министъра на регионалното развитие постави и народният представител от Враца Андрей Вълчев:

"Въпросът, който задавам, мисля, че предполага повече конкретика. Той е във връзка с въведената временна организация. Тя се налага заради това, че по време на строителството на така важния път за Северозапада – високоскоростен път Ботевград-Видин, се случиха свлачищни процеси, които компрометираха изграденото до момента пътно съоръжение. Питането ми е следното: реално когато се прави временна организация за движението, наистина е като една тъжна шега, че няма нищо по-устойчиво от временната организация. И ако досега пътят беше през Литаково-Лютиброд, сега ще бъде през дефилето. Така е предвидена организацията. Самите трасета, съжалявам за израза, който ще употребя, но те са в стил „козя пътека“. Габаритите на тези трасета не са предвидени да понесат товара, който се налага да бъде пренасочен заради изграждането на трасето. Трасетата са компрометирани и в момента. Буквално асфалтът е изоран, има коловози. Та затова въпросът ми е: докога може да се ангажирате с конкретна дата, че ще продължи тази мъка за целия Северозападен регион и кога ще бъде най-накрая въведен в експлоатация така важният път за региона..."

"Ще повторя, че за мен това е един от приоритетите в работата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и на Агенция „Пътна инфраструктура“, именно изграждането на скоростния път Ботевград-Видин и конкретно в участъка Мездра-Ботевград. Когато поех ангажимента до април месец, наистина в рамките на изпълняването на функциите на министър на регионалното развитие и благоустройството ще настоявам това да се случи до края на месец април, така както съм поела ангажимент. Имам уверението, че и към момента, и моите проверки показват, че фирмите работят. Знаете, че там участъкът е разделен на два лота. В лот 2 строително-монтажните работи наистина много са напреднали. Те вече са над 80% от тяхното изпълнение. Забавена реализация в сроковете до края на 2024 г. е именно поради новопоявилите се свлачища. Договорът за лот 1 с трасе Лютидол – Ботевград е до 10 ноември 2025 г. Лот 2 от град Мездра до пътен възел „Лютидол“ е със срок 21 май 2025 г. Имаме искане към настоящия момент за удължаване на сроковете, което ние не сме приели, не сме сключили допълнителни споразумения. Ще направим всичко възможно с Агенция „Пътна инфраструктура“ сроковете по договорите да бъдат спазени. А така, както сме коментирали и тук с Вас на изслушвания, на отговори, ще се стараем до май месец 2025 г. да пуснем проходимост на цялото трасе и да нямаме повече временна организация на движението."



И ако за Мездра-Ботевград има обещан краен срок в обозримо бъдеще, то за другите участъци от пътя Видин-Ботевград няма такава яснота. В различен етап на строеж са едва около 85 километра от 190-километровото трасе. Проектирането на участъците Монтана-Враца и Враца-Мездра дори не е започнало. Строежът на отсечката между Ружинци и Монтана също значително закъснява. Засега прогнозите са пътят между Видин и Ботевград, без участъка Монтана-Враца, да бъде готов не по-рано от 2027 година или близо 10 години след масовите протести в началото на 2018-а, когато властта обеща на Северозапада модерна инфраструктура. 
Повече - в прикачения звуков файл.

Още от БНР уеб