Уникални сцени в стенописите на арбанашката църква "Рождество Христово“

Репортаж на Здравка Маслянкова в предаването ''12+3''

Архитектурният резерват Арбанаси край Велико Търново е сред най-предпочитаните дестинации за туристите, а особено притегателни са средновековните църкви и манастири. Една от седемте арбанашки църкви носи името "Рождество Христово". Арбанашките църкви са музейни обекти, служение в тях има само на патронните им празници. Четири от църквите са напълно реставрирани и завладяват с атмосферата и стенописите си. 

Малцина знаят, че Арбанаси има албански корени, разказва доцент Диана Тотева от отдел "Християнско изкуство“ на Регионалния исторически музей:

"Село Арбанаси е действително един феномен, защото в рамките на едно неголямо селище съществуват 7 храма, създадени през 16-и и 17-и век. Феноменалното е, че в един момент, основната част от населението са албанци, преселили се по времето на въстанието на  Скендер бег, около 60-ее години на 15-и век се налага да се изселят от там. Арбанаси носи името на тези заселници, защото Арбанаси на гръцки език означава албанец, албански заселник“.

Доц. Диана Тотева

Албанските заселници стават богати производители и търговци с относителна самостоятелност в Османската империя. Благодарение на албански заселници в Арбанаси са построени 7 православни църкви през Средновековието.

Църквата "Рождество Христово“ е на едно от най-красивите места в Арбанаси с площад пред храма и с почти пълна гледка към старопрестолно Търново. Църквата е изградена и стенописна в няколко етапа през 16-и и 17-и век от чуждестранни зографи, разказва доц. Диана Тотева: 

"Църквата не е голяма като обем и архитектурни дадености, но това не пречи да бъде блестящ пример за християнско възпитание и грамотност. В нея са поместени окол 360 сцени. Зографите като имена не се знаят, но най-общо в това време съществуват няколко  много известни монашески центрове на Балканите – Атон, Метеорите и Епир. Епир е мястото от където се движат албанците към Арбанаси. Те поддържат връзки очевидно със старите си места“.

В стенописите на арбанашките църкви се преплитат стиловите традиции, които са характерни за поствизантийското изкуство от 14-и до 16-и век със съчетание на майсторството на критските зографи, на Критско-венецианската школа и Западноевропейската епирска школа и традициите на атонските зографи, а елементите са изпълнени по виртуозен начин, обяснява доц. Тотева. Композициите са дребни, не са много мащабни, но са с изключителна нравствено-поучителна същност, с брилянтен рисунък и колорит. 

Патронната сцена на "Рождеството Христово“ е стенописна на четири места в църквата:

"Веднъж като сцена в главното помещение на църквата, неотменно задължителна сцена. Втората поява е в така нареченото женско помещение – притвор, в който се развива голяма композиция, посветена на Богородица и възхвала на живота на Пресвета Богородица. Третата поява е в една ниша над входа над главната църква и като календарна сцена в параклиса на църквата“.

Няколко от сцените са уникални за храма "Рождество Христово“, разказва доц. Диана Тотева за една от най-интересните.

"Почти незабележима, представлява миниатюрен триъгълник. Представено е дърво. В короната е човешка фигури, в основата са две мишки – бяла и черна. Символиката на тази сцена "Дървото на живота“ е, че дървото е човешкият живот, мишките олицетворяват деня и нощта и времето, през което те прегризват ствола на дървото до човешкия конец. Хората трябва да се замислят, че дните вървят неусетно, но тези мишки си гризат от това дърво и в един момент идва краят, неизбежният“.


"Колелото на живота“ е друга от дълбоко нравствените сцени, стенописни в арбанашката църква "Рождество Христово“. Колелото е почти като корабен рул. В центъра е слънцето, около него са четирите сезона. Покрай тях в концентричен вид са месеците като зодиакални знаци и накрая между стърчащите дръжки на руля са разположени няколко човешки фигури.

"Започва се с една мъничка фигура, която е човекът, който се е родил и започва своя живот. Той се изкачва по този рул, върви нагоре със своите желания и стремежи да достигне богатство, сила, знания, всичко. Достига до зенита на тази композиция, където е представен на трон. След това започва да пада надолу.  Падайки, тази фигура достига до една отворена паст на ада и с това се свършва. Колелото се движи с въже от два ангела. От двете страни на колелото има един изключително интересен надпис: "Нито съм бил, нито ме е имало“. Човешката памет до някъде пази всичко за живота на един човек, но донякъде. След това той изчезва“.

По онова време, когато преди пет века е съграждана арбанашката църква "Рождество Христово“, хората са се опитвали с тези стенописи да съхранят добродетелите, които днес ни убягват. На Рождество да се върнем към думите в Евангелието на Йоан:

"Бог е любов. Трябва да се знае. Рождество Христово е този празник, когато всички хора осъзнават, че всъщност Бог е любов. Както се казва в евангелието – "Този, който не е познал любовта, не може да познае Бог“, точно защото  Бог е любов“, казва доцент Диана Тотева от отдел "Християнско изкуство“ на Регионалния исторически музей във Велико Търново, стопанин на седемте арбанашки църкви.

Репортаж на Здравка Маслянкова в предаването "12+3" можете да чуете от звуковия файл.

Храм

Снимки: Здравка Маслянкова

Още от 12+3