Успешни образователни практики в ПГ по дървообработване

Репортаж на Яница Марова

В последната ни рубрика за успешните образователни практики ще Ви разкажем за Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“ в Пловдив. Учебното заведение участва в проект „Модернизиране на професионалното образование и обучение“. Той се изпълнява от Министерството на образованието и науката и се реализира с финансовата подкрепа на програма „Образование“ и на Европейския социален фонд плюс. Общият бюджет на проекта е 70  млн. лева. Той ще продължи до края на 2027 г.

А рубриката, която цели повишаване на информираността и насочване вниманието на обществото към програмата е съвместна между Радио Пловдив и Изпълнителната агенция „Програма за образование“. 

Над 6600 български ученици придобиват знания и умения в реална работна среда благодарение на проекта „Модернизиране на професионалното образование и обучение“. Включени в него са над 400 професионални гимназии и училища с паралелки за специализирана подготовка от цялата страна. Сред тях е и Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване „Христо Ботев“ в Пловдив. Там 279 гимназисти от всички 504  получават подготовката си по теория на чина, а в завода  се учат на занаят. Трудът им се заплаща. Константин Костадинов, директор на професионалната гимназия добави:

"Повече от половината са в дуалната система на обучение. По проекта „Модернизация на професионалното образование и обучение“ имаме различни дейности, т.е. наши учители ходят във фирмите да се обучават на новите технологии, защото фирмите много напреднаха. Ние пък обучаваме наставниците – те да имат отношение като педагози, за да могат да помогнат и те за изграждането на всяка личност, за всеки специалист".

Част от гимназистите, които практикуват научените в класната стая знания в заводи, след завършване на образованието си остават да работят във фирмите.

"Нашата цел ще бъде постигната, ако от випуск 100 деца 15-20 останат в сферата на мебелното производство".

Новите технологии отдавна вече са внедрени в училището. Затова и допълнителното обучение на учителите за работа със съвременната техника, което се случва по програмата, е  изключително важно.  Инж. Елена Велкова, преподавател по практика, добави:

"Така тези знания, които ние придобиваме могат да бъдат предадени почти на 100% на младите хора. Аз лично съм преминала обучения за запознаване с машини и технологии за различни видове мебели – корпусни, решетъчни, тапицирани. Връзката между училището и фирмите, в които ходят учениците на практика е жива връзка, защото ние обясняваме теоретично материята по преживяно. Така по-лесно възприемат материята, която се опитваме да обясним".

И докато учениците навлизат смело в занаята през август тази година образователното министерство утвърди нов списък на професиите в професионалното образование, който включва 46 професионални направления и 193 професии. Създадени бяха и 20 Секторни съвета на уменията. Част от тях е и директорът на Професионална гимназия по вътрешна архитектура и дървообработване Константин Костадинов:

"Те имат за цел да преструктурират или да комплектоват специалностите в отделни професии. Ние в нашата област от 24 специалности в мебелното производство направихме 5 професии. Като нови професии са мебелно производство и реставрация, проектиране и производство на тапицирани мебели, производство на биокомпозитни материали, строителни изделия от дървесина, врати и прозорци и най-новата професия – дигитално проектиране на мебели и интериор".

Секторните съвети на уменията продължават дейността си с разработването на държавни образователни стандарти и национални изпитни програми.

"Тук училището е включено по изработване на учебни планове и програми, които ще влязат в сила през учебната 2026 – 2027г."

Взаимодействието между държавата, учебните заведения и бизнеса са ключът в успешното реализиране на зрелостниците в рамките на стартиралата образователна реформа.