"Новини с добавена стойност" с г-н Балев: Шоуто на Бърнард
Това, което чухте току-що, е изкуствен интелект - част от кратък призив за бунт и борба с Бърнард Шоу, който се разпространява в интернет.
Тук сега искам да проследим тази сюжетна линия и този конфликт, както казват театралите.
Преди сто и нещо години Бърнард Шоу пише антивоенна пиеса, за чийто условен декор избира българската действителност от времето на Сръбско-българската война (1885-86).
Писал-брисал Бърнард Шоу, пиесата му е поставяна по целия свят, превеждана е на какви ли не езици. Аз например съм я чел на руски, древно издание с дореформен правопис.
Повече от сто години тая пиеса се търкаля по световните театри, които от глупост и невежество продължават да я играят.
Но в нашите напрегнати дни по цял свят все пак разполагаме с инструментите на кенсъл културата. Когато не ти харесва някой - отменяш го и го канцелилаш - кенсъл, брат ми, не се мяркай пред очите ми.
Групи от български граждани взеха твърдо решение да се обидят на почва оскърбено национално достойнство и да отменят пиесата от репертоара на Народния театър. И поведоха борба срещу некултурното наследство на Бърнард Шоу. Обидените български граждански и патриотични организации настояват пиесата да се унищожи, авторът Бърнард Шоу да се осъди морално, режисьорът Джон Малкович да се извини на раненото българско сърце, директорът на Народния театър въобще да си ходи в ДПС.
Такива са до известна степен законните искания на българските граждани, недоволни от идеологическото състояние на театралното изкуство у нас. Хората, които осъдиха пиесата на Бърнард Шоу, са български писатели, политици, патриоти и просто българи с лично отношение към драматургията като такава. Както и тези, които смятат, че театърът е нещо, пред което се играе хоро.
И какво удивително развитие - недоволните писатели и общественици разпространяват призив за патриотична борба посредством изкуствен интелект, който инквизира българската реч:
"Вън пиесата на мискинина Йован Малкович, спрете позорното Шоу на Бърнард!..."
Толкова ли не се престраши някой писател да прочете призива срещу пиесата изразително и патриотично - а не кошмарен изкуствен интелект да се гаври с българския език!
"БОТУШЪТ НА МАЛКОВИЧ ТЪПЧЕ ОБЛЯНАТА В КРЪВ СЛИВНИЦА!!!" - мърмори изкуственият интелект от името на някой много добър анонимен български писател.
Иначе аз съм напълно съгласен, че театърът като цяло представлява вулгарна гавра с всички достойни ценности.
Тия дни четох една отвратителна пиеса "Хамлет". Там буквално пише, че в Дания хората са гнили отвътре и отвън.
Ще видим докъде ще дойде туй...
О, има нещо гнило в Дания!
И тази пиеса "Хамлет" била, представете си, световноизвестна като "Шоуто на Бърнард". И донякъде като Съюза на българските писатели - те също са много известни по света, но без да са опетнили творческите си биографии с антибългарски пиеси. А и аз, да ви кажа, не бих ръкопляскал на тоя колбасарски драматург Шпекспир. На негово място не бих припарил в Дания да показвам на датчаните датския принц Хамлет като някакъв побъркан нещастник, който се чуди чичо си ли да убие, или да пие чай с новичок...
"ВЪН ПИЕСАТА "ХАМЛЕТ", ВЪН КАСАПИНА ШПЕКСПИР ОТ КОПЕНХАГЕН!"
***
Ох, да ви кажа, отдъхнах си и ми олекна от гаврата!
И да ви кажа, Бойко Борисов можеше да е най-добрият български драматург, ако не му се налагаше да се грижи по-цялостно за потъналата в хаос България.
Но ние сме общество на потъпканата прокопсия и разбитите илюзии. Затова Бойко Борисов не е театрал, а политик. А българските писатели пишат кървави писма срещу (?) пиеса и го правят посредством (??) анонимен изкуствен интелект.