Търговски трикове привличат повече клиенти в Черния петък
Много изобретателни станаха търговците по отношение на триковете, които измислят, за да привлекат потребители и да реализират сделки в периодите на кампании за намаление, каквито ни очакват в следващите дни и месеци. Това каза пред Радио Кърджали Габриела Руменова, основател на онлайн платформата „Ние, потребителите“ по повод предстоящата кампания на отстъпки от цените, станала известна като „Черен петък“, а също и следващите я по Коледа и Нова година.
Най-честите нарушения, които се извършват по време на тези кампании, които ощетяват потребителите са, че „понякога намаления, за каквито търговците твърдят изобщо няма или че не са чак толкова големи“, посочи Руменова.
Едно от нарушенията в кампаниите Черен петък е да се обявява процент сумарно събран между два различни типа намаления.
Друг трик е да се предлагат големи отстъпки за бяла и черна техника, които не са с най-доброто съотношение цена-качество. Когато потребителят вижда, че нещо е намалено 60%, разглежда го, ако не го купи директно, вижда, че не го устройва и се насочва към друг модел, който обаче не е с толкова висока отстъпка, обясни още Руменова. Затова тя препоръчва при покупка на техника да се обръща внимание на съществените характеристики и техническите параметри.
Понякога търговците обявяват например 70% отстъпка за обекта или за електронния магазин, но се оказва, че всъщност намалението важи само за част от стоките. Това подвежда потребителите, които вече почти са взели решение да си купят нещо и могат да направят непланирана покупка в ущърб на икономическите им интереси, подчерта експертът.
Друго, което прави впечатление, не само покрай кампаниите за Черен петък, но и тогава, е че търговците се опитват да поддържат впечатлението, че непрекъснато стоките им са в намаление. Днес намаляват 10 артикула, утре други 10, защото по закон намалението не може да продължава повече от един месец, но не може да е по-късо от един работен ден. Фактически за по един ден или за една седмица те имат 10 артикула, които са с намаление и заради тях потребителите влизат в търговския обект. Ако не си харесат нищо намалено, е по-вероятно да си купят друго. Това е просто маркетингов трик, който, ако не е придружен с други похвати, вероятно не може да се окачестви като нелоялна практика“, обясни още Габриела Руменова.
Санкциите за нелоялни търговски практики по закон могат да достигнат до 70 хиляди лева, но и самите контроли не се насочват към високата стойност на глобите, защото съдът има възможност да я намали.
В Закона за защита на потребителите е предвидено, че Комисията за защита на потребителите има право да изиска от търговците или рекламните агенции да оповестяват за своя сметка публично влезлите в сила актове за нелоялни търговски практики и констатирани по надлежния ред нарушения. Това обаче никога не се прави, е мнението на Габриела Руменова.
Повече подробности можете да чуете в прикачения звуков файл.