Много силно начало на новия оперен сезон
Дълго ще се помни откриването на сезон 2024/2025 г. на Софийската национална опера и балет! В годината на Джакомо Пучини Националният ни оперен театър започна новия си сезон с последната творба на великия италиански композитор “Турандот“ – опера, в която целият музикален свят почита българката Гена Димитрова като една от най-великите изпълнителки на заглавната роля. Това беше и първото гостуване в България на един от най-великите диригенти на нашето време – маестро Даниел Орен, който се е учил от легенди като Ленард Бърнстейн и Херберт фон Караян.
Какво невероятно преживяване е да присъстваш на живо на спектакъл под диригентството на Даниел Орен! Изпитах го за първи път на спектакъл на “Мадам Бътерфлай“ от Пучини на 100-то издание на Арена ди Верона и отново сега на откриването на сезона на Софийската опера с “Турандот“. Може да се каже, че Маестрото наистина извайва целия оперен спектакъл. С движенията на ръцете си и на цялото си тяло, с властния си поглед, пеейки и извиквайки на моменти, той през цялото време “свири на оркестъра и на певците“ и изгражда единна музикална тъкан. Дори в моментите, когато дава зашеметяващо бързи темпа, не изпуска музикантите от ръцете си. Дори и при най-силната динамика, не допуска оркестърът да покрива певците. Динамичната му палитра е огромна, а нюансите на тихата динамика в нея са изумителни. Спектакълът протича на един дъх, дълбоко вълнува, създава това преживяване, което е призванието на изкуството.
Всяка среща с творец като маестро Даниел Орен остава незабравима, затова много се развълнувах, когато Софийската опера обяви възможността българските музикални журналисти да се срещнем с него в театъра в навечерието на премиерата. Даниел Орен сподели, че музицирането за него е съкровено като молитва, като свещенодействие и аз в публиката на спектакли, дирижирани от него, наистина го усещам така. Попитах го за какво се моли, докато музицира, в днешния свят на разделение и войни – дали се моли за любов и братство между хората.
“Да, за мен музиката може да обединява хората. Не всички, със сигурност, като виждаме това, което се случва в много части на света и в моята Родина. Аз се старая, дори и в репетициите, които правя с оркестъра и с хора, винаги да говоря за духовното. Много е хубаво, че в България все още може да се говори за Господ, за религия, че намерих хора, които все още вярват в Бог! В други държави, като Франция, вече е забранено да се говори за Господ. Трябва да се ползва друга дума и от това много ме боли. Моята майка винаги се молеше на Господ. Тя ми казваше: “Твоята мисия е посредством музиката да обединяваш хората! Като евреин трябва да го направиш навсякъде по света!“ Такава беше нейната воля и аз го правя. Това е част от мен, това е моята мисия“ каза Даниел Орен.
За спектаклите на “Турандот“ в Софийската опера в ролята на Лиу за първи път у нас гостува италианският сопран Роза Феола. Тя е носителка на втора награда на конкурса на Пласидо Доминго Опералия през 2010 г., когато Соня Йончева печели първата награда. И за двете това е началото на голямата оперна кариера. През сезон 2024/2025 г. Роза Феола пее Джилда в “Риголето“ в Парижката Opera Bastille, Алиса във “Фалстаф“ в Миланската Скала, Виолета в “Травиата“ в Deutsche Oper Berlin, Микаела в “Кармен“ в Баварската Щатсопер, Сузана в “Сватбата на Фигаро“ в Метрополитън и още, но мисля, че това е достатъчно впечатляващо. Фрагмент от изпълнението й на откриването на новия сезон на Софийската опера можете да чуете в звуковия файл.
“Аз съм голям почитател на Гена Димитрова, от която се учех, изграждайки големите оперни партии за драматичен сопран. Също така – на Райна Кабаиванска и на големите български баси. За мен е изключителна чест да пея тук и се надявам да бъда на висотата! Много обичам Гена Димитрова! Да мога да пея тук, с нейните костюми, в същата продукция – това е невероятно вълнение, но и огромна отговорност“ каза Анна Пироци.
Фрагмент от изпълнението на Анна Пироци в ролята на принцеса Турандот на откриването на новия сезон на Софийската опера можете да чуете в звуковия файл.
В ролята на принц Калаф беше испанският тенор Хорхе де Леон. Той също има голяма кариера – изявява се на сцените на най-престижните оперни театри в света. Например през 2023 и 2024 г. пее Радамес в операта “Аида“ от Верди в Дрезденската Земпер опера, на Арена ди Верона, в Кралския театър в Мадрид, където се превъплъщава и в ролята на Калаф, в Метрополитън, във Виенската държавна опера. Ще го запомним с вокална атлетичност, която обикновено се възнаграждава с взрив от аплодисменти и викове браво от публиката. Така беше и на 27-и септември. За малко публиката да получи бис на “Nessun Dorma“! Изпълнението на арията на Калаф от трето действие можете да чуете в звуковия файл.
На висота беше изявата и на българските оперни певци – солисти на националния ни оперен театър. Опитният бас Светозар Рангелов се превъплъти убедително в ролята на татарския цар Тимур. Баритонът Атанас Младенов и тенорите Ангел Антонов и Даниел Острецов пресъздадоха ярко вокално и артистично образите на тримата придворни Пинг, Панг и Понг. В ролята на китайския император Алтум беше тенорът Емил Павлов, на Мандарина – баритонът Веселин Михайлов.
Оркестърът и хорът на Софийската опера ни впечатлиха с великолепно изпълнение под палката на маестро Даниел Орен.
“Бил съм в Софийската опера много пъти. Знам, че тук има много добър оркестър и с майстор като Даниел Орен той дава 100 процента качество в изпълнението си. Хорът също пее много добре. Точно затова съм тук тази вечер, а планирам да бъда и на втория спектакъл. Аз съм лекар по професия и музикант по пристрастие. Пътувам на оперни спектакли винаги, когато работата ми позволява да отделя свободно време, а София е моя дълбока любов. Много обичам Вагнер, а тук има много добри вагнерови спектакли“ каза италианският меломан Марко Черноски пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства “Каста дива“.
Като стана дума за спектакли, време е да отбележа, че на откриването на новия сезон на Софийската опера гледахме великолепната класическа постановка на “Турандот“ на акад. Пламен Карталов, която заслужено се радва на най-високи оценки и от маестро Даниел Орен, и от гостуващите световноизвестни певци, и от музикалната критика, и от публиката. Този път директорът на Националния ни оперен театър акад. Пламен Карталов получи много адмирации и като мениджър.
“Много голям спектакъл! Искам да поздравя всички, защото са се справили прекрасно – и постановъчния екип, и диригента, оркестъра, хора звучаха великолепно! Поздравления специално за маестро Карталов, че е довел такива хора в театъра! Така се открива сезон на национален театър! Поздравления от сърце“ каза световноизвестният български баритон Кирил Манолов.
“За мен това е повече от откриване на сезон, това е абсолютен празник на музиката! Присъствието на такъв диригент като Даниел Орен, на солисти от този ранг – наистина един изключителен спектакъл! Длъжна съм да кажа, че хорът и оркестърът на Софийската опера са във фантастична форма! Наистина звучат невероятно, работата, която са свършили с маестро Орен е отвъд очакванията ми и съм много, много щастлива“ каза младата оперна звезда и инфлуенсър Мила Михова.
“Нямам думи да изразя възхищението си! Аз съм голям любител на музиката и съм много щастлива, че отпускът ми съвпадна с тази възможност! Постановката е много иновативна и изключително добра“ каза Н.Пр.Мая Добрева, посланик на България в Молдова.
Чуйте в звуковия файл целия репортаж в предаването за музикално-сценични изкуства “Каста дива“.