Венецианското биенале и България

Разговор на Диана Попова с Венелин Шурелов и Илина Коралова в ''Музей в ефира''

Вече може да се каже, че България участва редовно на този най-стар и авторитетен форум за съвременно изкуство. Български павилион имаше в изданията през 2019-а, през 2022-ра, а ще има и в тазгодишното 60-о издание.

Важно е да припомня за пореден път, че освен обща изложба с куратор Венецианското биенале е възможност за отделните държави да представят съвременното си изкуство. А чрез редовното си участие тези държави не само утвърждават съвременното си изкуство, но и заемат авторитетно място на международната артсцена.

„България като съществително“, автор/куратор Радостин Седевчев
Разбирането за тези позитиви в България имаше дълъг и труден път през десетилетията, мина през инцидентни участия и скандали, за които едва ли някой днес би искал да си спомня. 

Още преди години Яра Бубнова – една от радетелите за българското участие и комисар на павилионите ни през 2019 и 2022 – "предсказа", че когато представянето на България във Венецианското биенале влезе в текущия ни дневен ред, скандалите ще утихнат. Или най-малкото ще бъдат свързани не с дали и кой, а как и с какво ще се представя България. Тоест с обсъждане на идеите и качествата на кандидатствалите проекти и съответно на този, който ще представи България във Венеция.

„Ехо от озарение“, куратор Борис Костадинов, автор Марта Джурина с участието на Соня Йончева
Вече срещнах такива обсъждания в социалните мрежи. А в "Музей в ефира" за конкурса разказват Венелин Шурелов и Илина Коралова – в качеството им на председател и член на журито.

Сайт с всички кандидатствали проекти