Как се справят промоутъри на музикални събития, обединени в браншовата организация “Сцена Музика“.
Повече от година, след като изолацията от Covid-19 ги постави по техните думи в “състояние на колапс“.
Усетиха ли помощта на държавата след отвореното писмо до министър-председателя преди година и участието им в работната група за подпомагане на свободните професии и независимите организации към Министерството на културата?
Ще говорим ли отново в бъдеще, а не в минало време за концерти на световно значими групи и артисти в България?
Темата коментира в “Нашият ден“ Бойко Гюров, управител на BGTSC и председател на кризисна работна група към сдружение „Сцена Музика“.
“Мартин Стоянов стана председател на сдружение “Сцена Музика“ и това може би е от най-позитивните неща, които ни се случиха от там насетне.
Всичко, за което предупреждавахме, стана. Министерството не съумя да осигури спокойствие на бизнеса, което беше най-голямата ни молба към него.
Опитите да получим някаква подкрепа – институционално или дори финансово, останаха напразни. В това число се проведоха доста работни срещи и видеоконферентни връзки. В крайна сметка ние бяхме изолирани от работните групи, изобщо не ни стана ясно по какъв начин се взеха някои от решенията. А как бяха обявени някои от програмите, остана пълна тайна. И за някои от обявените конкурси и програми разбирахме по време на някои от работните групи.
Даже имаше един страхотен парадокс в една от работните групи, представители на културните организации молеха да бъде удължен срокът с още една седмица.
Колко от концертите се отменят за година
Не сме водили точна статистика, но по мои наблюдения над 95% от обявените концерти, говоря на чуждестранни изпълнители, бяха или канселирани тотално, или с обявени нови дати.
Миналата година споделяхме, че 2021 г. е доста рискова, повечето от мениджмънтите и агентите дават нотка, че може би 2021 ще е нулева. Така и се получи, както го виждаме и в момента.
Редица фестивали и единични концерти се пренасочиха за 2022 г., което означава, че вече сме втора нулева година. И тази ситуация е неизбежна и в момента е нерешима по отношение на това ние да принуждаваме съответните изпълнители от чужбина да идват 2021 г. Те ни казват – местете за 2022-ра., 2021 г. е нулева.
Темата коментира в “Нашият ден“ Весела Кондакова, зам.-министър на културата.
Европейският парламент прие следващата програма “Творческа Европа“ за периода 2021-2027 г., отчитайки, че културата и творческия сектор са сред най-засегнатите от кризата – с около 90% загуби от оборота, безработни артисти, липса на перспектива. Отчетено е, че работещите в сферата на културата и изкуството също не са равнопоставени.
Как се включва държавата ни в тази програма?
“Програма “Творческа Европа“ няма квотен принцип. Отново ще се кандидатства през проекти, които в най-честия случай са партньорски. Има една разлика, че в частта, която е за култура, защото програмата има вътрешно разделение на частна медия, която се отнася до аудио-визуалния сектор, това е киното. Другата част е за сектор “Култура“, където се обхващат всички останали области в културата.
Там за най-голямата програма, която е проекта за сътрудничество, има една средна мярка. Досега имаше малки партньорски консорциуми, които са до трима партньори, големи над шестима. Сега има и една средна мярка, защото се смята, че това ще улесни в по-голяма степен кандидатстващите консорциуми и ще се увеличи процентът на финансиране от страна на програмата, което е чувствителна крачка напред в облекчаване на кандидатстващите.
2021 г. е втората, в която държавата предоставя национално съфинансиране, което беше един от основните проблеми за кандидатстващите организации от България, тъй като те много трудно намираха насрещния финансов ресурс, с който да обезпечат включването си в подобни проекти.
Проверка в Министерството на културата
Национален фонд “Култура“ в момента е под поредната си проверка, може би втори одит тече там. Не съм сигурна, че резултатите ще излязат тази седмица.
По проверките в областта на “Наследството“ може би вече има готови резултати. Министър Минеков даде едно обещание пред медиите, че приблизително веднъж седмично ще дава пресконференция, утре е най-близката насрочена. Може би утре ще има резултати от проверки.
Темата коментира в “Нашият ден“ Стефан Попов-Пърси, управител на „Блу Хилс“.
Нашата фирма е по-нова и не влязохме в критериите, които бяха подготвени за подпомагане на културни институции.
„Блу Хилс“ организира Music Days, тридневен фестивал на връх Бунарджика
Фестивалът е готов, защото тази година има специален поглед на община Пловдив и на районните кметства на Пловдив за развитие на нови пространства.
Този уикенд, паралелно с нашето събитие имаше опера. Откриване на оперния сезон в Пловдив на Бунарджика. Сега ще бъде по-веселата част с нашия фестивал Music Days.
За книгоиздаването като мисия, за силата на думите и за стремежа към историческата истина – разговор в "Нашият ден" с Манол Пейков – издател, преводач, общественик и политик, член на Комисията за култура и медии в Народното събрание. Пейков споделя, че дълги години като книгоиздател е бил фокусиран главно върху художествената литература, но..
Миглена Дикова-Миланова – преподавател по български език и култура в Университета в Гент, бе поканена това лято да твори на Фарьорските острови в програмата на резиденцията на Съвета на творците от Фарьорските острови – LISA. "Малкото селце Тьорнувик (Tjørnuvík), разположено в областта Sunda kommuna, северно на територията на най-големия остров от..
Дни след откриване на новата учебна година и дни преди Деня на независимостта разсъждаваме върху значението на историческото познание в съвременния свят. В какво се изразява обучението по история в училище, как да се борим с фалшификациите в историята, и как младите гледат на историята и миналото? Гост в "Нашият ден" е Александър Стоянов..
С премиера на спектакъла "Албена" открива новия си творчески сезон Родопският драматичен театър "Николай Хайтов" в Смолян . Постановката по прочутата пиеса на Йордан Йовков е дело на режисьора Делян Илиев. "Текстът е световен, със сигурност. Ако беше написан в някоя скандинавска държава, например, щеше да е световноизвестна драматургия. Това..
Документалният филм на Светлозар Георгиев "Урок по летене" разказва за създаването на българо-японския спектакъл "История за чайка и банда котараци" по Луис Сепулведа с режисьор Катя Петрова. Филмът представя работата по двуезичния проект, реализиран от японския театър "ПУК" и Столичния куклен театър. Документалният разказ проследява актьорите,..
На днешния 18 септември в Българския фармацевтичен съюз се проведе пресконференция по повод приетия на първо четене в парламента проект на Закона за..
"Когато истината престане да има значение всякакви други неща, които нямат отношение към нея започват да имат значение. – казва д-р Стефан Марков –..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg