Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Философията на изпита за шофьорска книжка трябва да се промени

Красимир Георгиев: Парите са по-силни от алтернативата да опазим човешките животи

Електронизацията няма да се въведе, защото ще сложи край на сивите практики

Снимка: в-к Труд


От вчера, 3 юли, са в сила промени в изпитите за шофьорска книжка. При теоретичния изпит, освен решаването на листовки, се добавят и интерактивни видеоклипове с опасни ситуации на пътя. Кандидатите ще трябва да отговарят на въпроси, свързани с предимство, нарушения и други ситуации, които се виждат във видеоклиповете. 

При практическите изпити също ще има промени. Автомобилната администрация прави приложение, с което по електронен път и на случаен принцип да се избира маршрутът на кандидатите, когато полагат изпита, като по този начин да се избегне субективният фактор.

Как да се повиши качеството на обучение на бъдещите шофьори? Ще сложи ли електронизацията край на сивите практики? Поредните промени в изпита за получаване на свидетелство дискутираме с Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите (АКАБ) в България.

Радио ВИДИН: В какво се изразят заложените промени?

"Новостите са, например, от днес (б.р. от 3 юли), след като кандидатите си решат теста положително, ще им се пуснат интерактивни видеоклипове. Това е клип, в който кандидатът за водач все едно е заел мястото на водача и на пътя му се явява ситуация, при която той трябва да вземе правилно решение: или да намали, или да спре, или да продължи и т.н... Това, което решава на теста, трябва при една динамична среда да може да го прилага. Идеята на това нововъведение е да ограничим до минимум зубренето на листовки".

Радио ВИДИН: Като аз минавах този курс, спомням си, имаше доста излишни въпроси в листовките.

"Това безспорно е така. Държавата е много мудна по отношение на тези корекции, които ние отдавна искаме да се направят, наистина в тестовете да останат само съществените неща, само истинските, които намират приложение на пътя. Философията на изпита по теория трябва да се промени. Това не е изпит по Закона за движение по пътищата. Законът е за юристите, за съдиите, за нас, експертите, законът е за всички тези хора. За бъдещите водачи - те трябва да знаят правилата за безопасно движение по пътищата. Тук съществена е разликата между тези две понятия. В момента тестовете са направени върху този Закон, включени са неща, които бъдещите водачи ги зубрят, а един месец след като вземат изпита - вече не ги знаят. Отдавна казвам, че или трябва да се намалят тези 45 въпроса, много са 45, или нека да останат, но да бъдат съществени. Какво имам предвид? Кое е по-важно, отправям към Вас този въпрос, да знаете какво означава червеният сигнал на светофара или да знаете какви действия трябва да предприемете като водач при наличие на червен сигнал?"

Радио ВИДИН: Това по-скоро е риторичен въпрос.

"Нали, много е важно като знае какво означава, но не знае какво да направи. Много по-важно е да знае какво да направи при такъв сигнал. Ето в такъв аспект, в такава насока искахме да се променят въпросите от тестовете. За съжаление, срещаме бетонна стена, непробиваема, години наред е това и започваме да се отчайваме".

Радио ВИДИН: Цялата тази борба във вашия бранш между хората, които желаят прогрес и тези, които подкрепят сивите практики... става въпрос за човешките животи. Толкова ли не може да се намери дори междинна среда?

"Явно парите са по-силни от стремежа на човек да остане жив. Явно парите са по-силни от алтернативата да опазим човешките животи. Тук става въпрос за пари, няма защо да се лъжем. Тук става въпрос за пари. Колкото по-труден и необективен е изпитът, толкова повече кандидати ще има да почерпят. Така седи въпроса, това е".

Радио ВИДИН: За една година цената на курсовете се е вдигнала с 20 %. Разбира се, имаше инфлация, животът е тежък, но по-важно е да се вдигне качеството.

"Това, че се вдига цената - няма начин да не се вдига цената, защото разходите за едно качествено обучение, повярвайте ми, са много големи. Ако вдигането на цените върви успоредно с вдигането на качеството, то няма нищо страшно. Когато се вдигат цените на курсовете, а качеството си остава все така ниско, това вече е проблем. Тук държавата трябва да се намеси".

Радио ВИДИН: Гвоздейков към момента изглежда доста активен. Свърза ли се с вашия бранш обаче?

"За съжаление, който и да дойде... Ние сме единственият бранш, който държавата не го е предвидила в нито една европейска програма. Ние не сме получили, никой от нас, дори един евроцент. Безопасност на движението се прави с пари, няма друг начин. Както и медицината, защото става ли въпрос за човешки живот, необходими са пари. Разни инициативи, разни какво ли не, но никъде ги няма шофьорските курсове. Това е основният фактор за безопасността на движението. Който и да дойде министър, започва с превозвачи, с разни НПО-та, започва с какво ли не, но никой не се сеща за тези, които ги ако няма, няма да има транспорт, няма да има автомобилен транспорт. Ако ние не обучаме кадри, какво ще стане с автомобилния транспорт? Няма да го има. В момента, с цялото ми уважение към новия министър, той отново тръгна така - среща с превозвачи, с таксиметрови шофьори, а учебната дейност, както винаги, никой не се сеща за нея. Тогава да не се учудваме за толкова кръв по пътищата".

Радио ВИДИН: Вие не веднъж - цялата ви асоциация - сте казвали, че електронизацията няма алтернатива, тя е единственият път напред. Защо не се поглежда по-сериозно над нея?

"Защото ще спре уреждането на изпитите. Някой има интерес изпитите да се уреждат, някой има интерес пътят на коприна да продължава да съществува, без да се интересуват от стотиците хиляди черни забрадки, от почернените майки... това никой не го интересува. Важното е да върви алъш-веришът. Толкова е просто: те плачат, че нямат административен капацитет, че нямат ресурс - електронизирайте тогава контрола, освен че ще имате ресурс, ще можете и да съкратите излишни чиновници. Много е просто, само че тогава контролът става обективен, а така няма как да се върви към подкупи, към рушвети и т.н. Това е проблемът да не се електронизира обучението. Навсякъде навлезе електронизацията, абсолютно навсякъде. Мисля, че единствено ние и само ние останахме. Дори селското стопанство ни изпревари, дори билкарите имат електронни системи. Единствено в обучението продължаваме с учебния картон от 1972 година".

Радио ВИДИН: Пътната безопасност е надпартийна. Тук няма ляво, дясно и т.н.

"Разбира се, че е така. Плюс това при този огромен демографски срив, а ние да продължаваме да си позволяваме лукса да губим по няколкостотин човека на годината, да не кажа, че са и хиляда, защото тази статистика не е истинска, аз не знам каква държава сме, не знам, просто нямам думи".

Радио ВИДИН: Участвахте в писането и преработката по-скоро на Закона за движението по пътищата. Какво се случи тогава?

"Проблемът е следният: когато в една работна група приоритетно участват на МВР и на Министерството на транспорта, тях ги интересуват само санкциите и контрола. Нищо друго. Абсолютно нищо друго. Това превенцията, която се състои в промяна на мирогледа, на манталитета, на възпитанието на водача, подобряване на пътната инфраструктура, най-после да се постави организацията на движение на научна основна, защото това е наука. За съжаление, в момента в България хората, които се занимават с организация на движението, са завърши едни такива екзотични специалности, които нямат нищо общо с организация на движението. Виждаме, че нашите пътища представляват гора от пътни знаци. Никъде в света няма толкова много знаци по пътищата, колкото има при нас. Това разсейва шофьора, това го демотивира, това насажда в него едно убеждение за девалвация на пътния знак, което означава, че дори този знак, който е необходим на пътя, шофьорът вече гледа несериозно на него. Защо? Защото пък много други знаци са поставени, без да има необходимост от тях. Виждате в каква спирала безкрайна се намира безопасността на движението. Затова аз мисля, че един министър, един управник, когато поеме една длъжност, редът на срещите трябва да започва винаги от обучението, винаги среща с хората, които са учили и имат държавни изпити, имат съотвения ценз за тази материя. Имаше наскоро едно събитие на БТА на Държавната агенция във връзка с връчването на годишни награди на заслужили училища, детски градини и НПО-та. Аз като видях пълната зала и като видях в тази зала не повече от 10 човека могат да покрият понятието експерт със своята квалификация... всичко останало се е наредило на хранилката, наречена безопасност на движението по пътищата. Жалко. След което аз си тръгнах, нямаше какво да правя там".

Радио ВИДИН: Говорили сме много с Вас за репресията към шофьорите, за безкрайните глоби. Обаче може да имате глоби, но все пак да минете годишен преглед, нали така? Аз това не го разбирам. 

"Защо не се плащат глобите?"

Радио ВИДИН: Знам ли... може би никой не ги търси?

"Много добре го казахте: защото никой не си ги търси. КАТ тотално е преустановил връчването на електронни фишове и наказателни постановления. Те разчитат на това да спрат някой шофьор на пътя, да му загубят един час да му връчват фишове... В закона е казано, че фишът се изпраща с обратна разписка на постоянен адрес. Или ви намират и си получавате фиша, или се връща обратната разписка и фишът се смята за връчен. Толкова е просто. Само че КАТ тотално е преустановил връчването на фишове. Казват "не се събират глобите". Няма как да ви седят фишовете в КАТ и да искате някой да си плаща, трябва да ги връчите на нарушителите. Не е истина, че не могат да ги намерят. Това не е истина. Това е само оправдание. От 100 човека 10 няма да намерят, но останалите 90 ще бъдат намерени. Много са нещата. Относно годишните прегледи: така е, макар че аз имам и друго разбиране. Откъде накъде частникът ще събира глобите на КАТ? Пунктовете за годишен преглед не са колекторски фирми. Ако бяха такива, КАТ трябваше да дадат процент от събраните глоби от колекторските фирми. Ние сме частници, ние нищо не вършим без да имаме приход, защото иначе ще фалираме. Годишните прегледи ще ни събират фишовете, шофьорските курсове ще ни събират фишовете, не знам си какво още... откъде накъде? А те горе имат по 10 човека в канцелария... Да ги изкарат тези хора и да ходят да връчват фишове".

Радио ВИДИН: В никакъв случай не съм привърженик на времената преди 89та. Каква беше ситуацията по българските пътища и в целия ви бранш?

"Аз съм жив свидетел на ситуацията преди 10ти ноември. КАТ беше КАТ. Второ - старшината в КАТ беше подвижният закон. Той знаеше всяка запетайка от закона. За разлика от сегашните катаджии, които не знаят закона, знаят го по-малко дори от един не знаещ шофьор. Никой не полага каквото и да е усилие да принуди тези катаджии да четат, да им провеждат обучение, да ги учат как се съставят фишове и актове. Аз мисля, че ролята на КАТ е първо превантивна, а след това санкционна. Те това първото го пропускат и залагат само на санкцията. Това е много грешно. Това създава антaгоностично отношение между КАТ и водачите. Водачите гледат на тези катаджии като врагове и рекетьори, снайперисти, които обстрелват на пътя. Това не е правилно. Първо се осъществява превантивна дейност, а чак след това се минава към санкция. Така го правят хората в нормалните държави. Тук на превенцията не се обръща грам внимание. Само глоби, глоби, глоби. Непрекъснато повишаваме глобите. Добре, а нещо на пътя оправя ли се? Не. Плачеха, че ако Законът отмени да поставят пътни знаци там, където са сложили радарите, нещата щели да се оправят. Отвоюваха си го, издействаха си го, Законът премахна предупреждението за наличие на контрол. Подобри ли се нещо? Не се подобри. В цяла Холандия, където има камера, има знак, който предупреждава. Защото нашите катаджии не искаха да разберат, че ползата от това да се санкционира един нарушител е много по-минимална, отколкото ако водачът бъде накаран да не извършва нарушения именно с превенцията. Това е проблемът. Трябва много неща да се направят: реорганизация в КАТ, смяна на философията на контрола, смяна на философията, която включва безопасността на движението, организацията на движението, превенцията, обучението, изпитите. Трябва воля, най-важното е - трябват квалифицирани кадри. Някой си има шофьорска книжка категория В и вече е на президиума като експерт, като пътен експерт. Какъв пътен експерт си ти, понеже имаш шофьорска книжка? Тя удостоверява, че можеш да управляваш, а не че имаш експертиза в областта. Така някакси лежерно допускаме някои хора да се самонаричат експерти. Тези експерти получават телевизионно време по медиите и те естествено заблуждават масите и хаосът е тотален".








Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Българската данъчна система се нуждае от модификация и модернизация

Висок остава делът на българите, застрашени от бедност и социално изключване.  Неравенствата в доходите са значителни, показва работен документ на Европейската комисия след втория етап на анализ на социалната конвергенция на страните членки от Европейския съюз.  Свива се обаче ножицата между най-богатите и най-бедните.  Ще се покачи ли стандартът на..

публикувано на 13.05.24 в 10:00
Стоян Панчев

Стоян Панчев: Нашата бедност се дължи на закъснелия и грешно направен преход

Висок остава делът на българите, застрашени от бедност и социално изключване.  Неравенствата в доходите са значителни, показва работен документ на Европейската комисия след втория етап на анализ на социалната конвергенция на страните членки от Европейския съюз.  Свива се обаче ножицата между най-богатите и най-бедните.  Ще се покачи ли стандартът на..

публикувано на 13.05.24 в 10:00

Село Динково - в очакване на по-добър живот

Динково е най-малкото село в община Ружинци по брой жители. Около 65 са хората, които живеят тук, лятото стигат и до 100. Населеното място се намира в близост до река Лом, Белоградчик е на 40 км. Земята е плодородна, вода има в изобилие, дворовете на имотите са големи и просторни, къщите са едноетажни. Като цяло Динково има прекрасни..

публикувано на 10.05.24 в 12:05
Иван Радев

Иван Радев: Механизмите на демокрацията се ползват срещу самата нея

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00
Марин Лесенски

Марин Лесенски: Подобрението в свободата на словото не е по същество, а в сравнение с предишни години

България се изкачва с 12 места в класацията на "Репортери без граници", показва годишният доклад на организацията. Страната ни е 59-а в света по критерий "свобода на словото" от общо 180 държави.  Въпреки напредъкът обаче продължаваме да сме сред последните в рамките на Европейския съюз, защото индикаторите в областта на политиката, икономиката и..

публикувано на 09.05.24 в 10:00

Все повече българи предпочитат почивка в чужбина

Пътуванията на българи в чужбина през март 2024 г. са 679.1 хиляди, или с 19.1% повече спрямо същия месец на миналата година. Това сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). Броят на пътуванията с цел гостуване, обучение, посещение на културни и спортни мероприятия нараства с 29.5%, за почивка и екскурзия - с 18.6%. Тези със..

публикувано на 08.05.24 в 11:16

Северозападът преди изборите: много проблеми, малко очаквания

Какви са очакванията и надеждите на жителите на Северозапада за изборите на 9 юни проверихме в "Посоките на делника".  Област Видин си остава рекордьор във всички негативни класации - най-малката по население област, най-бедният регион, най-застаряващ, с най-много пенсионери и най-малко млади хора, с най-висока смъртност и най-ниска раждаемост...

публикувано на 07.05.24 в 12:08