Кремена Сьодерстрьом – българката, която преобразява едно проблемно училище в Швеция

Разговор на Венета Гаврилова с Кремена Сьодерстрьом в ''За думите''

Срещаме се в София ден преди годишното събитие "Добрите практики на фокус" на фондация "Заедно в час", в което е поканена като лектор. Историята на личния ѝ път в образователната система е вълнуващ разказ за амбиция, смирение, упорит труд, осъзнати цели, кураж, последователност и огромна любов към хората.

Завършила е лингвистика и журналистика в Бургаския университет и работи като гимназиална учителка. Заминава за Швеция, където решава да продължи в учителското поприще, но затова трябва да завърши педагогическо образование там. Още в университета започва да открива огромните разлики в представата за учителската професия и ролята на училището в Швеция. В някаква степен те са плод и на общия климат и философия на общуване в страната.

След няколко години преподавателска работа е избрана за "първи учител" – обучител на учителите от общината. Следват години работа като директор в две много добри  училища в столицата Стокхолм. Явно спокойното и сигурно всекидневие не са по вкуса на сънародничката ни и тя се решава на рискована и смела стъпка.

В малък град близо до Стокхолм, в който живеят много имигранти, има висока безработица и престъпност основното училище "Игелста" обявява конкурс за директор. Двамата предишни ръководители са напуснали, неуспявайки да се справят с проблемите в училището. Учениците масово отсъстват, имат слаби оценки, атмосферата е несигурна, учителите са обезверени, всеки затворен в себе си и убеден, че с такива ученици нищо не може да се направи. Родителите с по-високи изисквания за образованието и бъдещето на децата си ги отписват от училището.

Три години по-късно основното училище "Игелста" е коренно променено. Отсъствията са рядкост, успехът на учениците се повишава, учителите работят спокойно, с ентусиазъм и в екип, семействата отново искат децата им да учат там.

Как директорката Кремена Сьодерстрьом постига това чуйте в звуковия файл.


Още от За думите (1001 защо – Ефир знание)