Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как ще се отрази евентуално увеличение на пътните такси

Снимка: Радио ВИДИН


По-високи пътни такси са предвидени в проектобюджета за 2025 г. Тол таксите за превозвачите се очаква да се повишат с около 20%. Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ), коментира за Радио ВИДИН, че планираното увеличение е неаргументирано заради лошото състояние на пътищата. Допълни, че тол системата продължава да бъде неефективна и несправедлива. 

"Тол таксата, сама по себе си, тя е само единият аспект. Въпросът е тези такси за какво се плащат. Виждаме плачевното състояние на пътната инфраструктура и не смятам, че нещо се е променило през последните години. И този номер, с който всеки път излизат - "вижте, за да имаме пътища трябва да увеличим таксата", категорично съм против него, защото ние плащаме тол може би повече от 20 години в целия ЕС. И на всякъде тол се плаща при наличие на път, при наличие на автомагистрала... В същото време, много пъти сме се оплаквали от категорично несъществуващи и несправедливи санкции върху превозвачите и в подкрепа на това наше твърдение дойде и решението на Съда на ЕС от миналата година, ноември месец, което обяви цялата санкционна система в България за непропорционална и противоречаща на правото на Съюза..."

На фона на планираното увеличение на тол таксите, превозвачите втора година са принудени да заобикалят стотици километри в Северозапада, за да излязат от страната на Дунав мост 2 при Видин. Това води до допълните разходи, допълни още Димитър Димитров. 

"В момента повече от две години превозвачите се принуждават да обикалят посока Видин през Долни Дъбник, съответно повече от двеста километри на курс в двете посоки, плащайки допълнителни тол такси, увеличавайки времената на управление на водачите, плащайки съответно повече разходи за гориво... Това е ярък пример за липсата на инфраструктура в България, в същото време се казва "на вас ще ви се увеличи тол таксата"..."

Димитър Димитров коментира, че очакваното увеличение на пътните такси ще се отрази както на ползвателите на транспортната услуга, така и потребителите на различни стоки у нас. 

Петър Захариев от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България и собственик на транспортна фирма в Монтана коментира, че системата на таксуване е грешна. Проблем по думите му е заплащането за ползване на първокласните и второкласните пътища. 

"За нас, превозвачите в бранша, имам предвид автобусните и товарни превозвачи, означава тотално сгрешена система... Грешна е заради това, защото смисълът на тол системата е този, който ползва най-много, който руши най-много да поеме съответно най-голямата тежест по възстановяване на ползваната пътна мрежа. Проста логика, работи във всички останали държавни, само не в България. А защо не, защото пропътуването на километри на територията на България, да вземем пример Видин-Капитан Андреево струва за един камион, не твърдя, че съм най-точен, от порядъка на 40-50 евро, един 40-тонен камион. За приблизително същите километри в Унгария този камион ще плати 150-160 евро... Защо да сме по-евтини... Втори порок, толуват се само магистрални пътища в ЕС. Да не говорим, че за местни превозвачи съществуват във всички държави - и в Унгария, и в Австрия, и в Германия, успоредни пътища, по които въпросният камион да не ползва магистралата и да не плаща тол такси. Тук, в България, нямаме. Нямаме, защото нямаме такива пътища... Защо стигнахме до там пътища втори клас и те се толуват..."

Евентуално увеличение на тол таксите може да се отрази на цените на билетите при автобусните превози, коментира още Петър Захариев. 

"При автобусните превози не може да се вдигат така просто цените на билетите, защото те са обвързани с дългосрочни договори с възложителите. Но при всички положения, всеки ще се стреми да повдигне малко цената на билета, за да може да компенсира въпросните такси. В крайна сметка всичко рефлектира върху крайния потребител..."

В проектобюджета за 2025 г. е предвидено и връщане на цените на всички винетки до нивата отпреди COVID пандемията, което би означавало годишната винетка отново да струва 97 лева. Междувременно в началото на седмицата от Европейския център за транспортни политики излязоха с позиция да се отложи вдигането на цените на винетките и тол таксите.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Отец Рафаил: "Възкресение Христово е централното събитие в човешката история"

Възкресение Христово е, може да се каже, централното събитие в човешката история, защото от времето на античността са казвали едва ли не, че самото християнство е остаряло като религия и скоро ще изчезне. Ние виждаме, че минават различни цивилизации, развитието на различни езици, философии, теории, обаче остава само едно нещо неизменно и това..

публикувано на 21.04.25 в 11:22

Дълги дел- селото с народен гастроном и съхранени традиции

Екипът на радио Видин се отправя към село Дълги дел. Намира се в  община Георги Дамяново,  област Монтана. Планинско село, разположено по горното течение на река Огоста, почти на границата със Сърбия.  Селото има древна история.  Смята се, че е възникнало по време на римското владичество. Римската империя е водила тежки битки за завладяване на..

публикувано на 18.04.25 в 11:10
Яница Петкова

Яница Петкова: Действията на опозицията са в пряка полза на управлението

С трус във властта ще се запомни настоящата седмица. ДПС на Ахмед Доган оттегли подкрепата си от управляващото мнозинство, защото не желае да подкрепя модела "Пеевски" на корупция и конституционален произвол.  От ГЕРБ, БСП и ИТН декларираха, че остават непоколебими в решимостта си да изпълнят приоритетите и ангажиментите, поети пред българското..

публикувано на 17.04.25 в 10:00

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60..

публикувано на 16.04.25 в 10:45

Петър Петров: Пътят Видин-Ботевград се бави заради стремежа към еврозоната

Народният представител от "Възраждане" от Монтана Петър Петров публикува видеоклип с огромните дупки, които са се появили по международния път Е-79 между Монтана и Враца. Той обясни, че само за няколко километра по тази отсечка е преброил над 100 дупки, които са предпоставка за пътни произшествия:  "През последните две години изключително много..

публикувано на 15.04.25 в 13:46

Пътят Видин-Ботевград е жизненоважен!

"От името на жителите на Северозападна България искам да кажа, че пускането на този път е от изключително жизненоважна значимост", заяви кметът на Враца Калин Каменов при инспекцията на регионалния министър Иван Иванов на строителството на отсечката Мездра-Ботевград.  Ако се работи със същите темпове, както увериха строителите, реално до..

публикувано на 15.04.25 в 11:58

Има ли нужда от промени в размера на такса смет

Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС)  и Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ проведоха съвместно заседание. Един от въпросите, които обсъдиха касае размерите на местните данъци и такси и предложения за промени в законодателството. Кметът на Мездра Иван Аспарухов е председател на..

публикувано на 14.04.25 в 15:18