Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не подценявайте рисковете от шофирането през лятото

Снимка: Радио ВИДИН


Около 5% от водачите у нас използват мобилни телефони, докато управляват превозни средства, включително професионалните водачи, които извършват обществен превоз на пътници с автобуси.

Това показват данните от национално представително изследване на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

В България, по експертна преценка, броят на активните водачи е около три милиона души. От тях около 169 хиляди водачи във всеки един момент са готови и използват мобилни телефони, докато са зад волана. Данните на някои преброителни локации показват дял на водачите, използващи мобилен телефон, по-висок от 60%.

Когато сме заети с друга дейност, различна от управлението на автомобила, рискуваме живота и здравето си и застрашаваме останалите участници в движението, предупреди в ефира на БНР д-р Милен Марков, експерт в Агенцията.

"Водачите трябва да са подготвени да пътуват, ако е възможно, да избегнат най-горещите часове от денонощията - между 12 и 17 часа. Да са подготвени с достатъчно напитки в автомобилите. Да не се разсейват. При високите температури се получава доста често дехидратация, което е основна причина за разсейване, за загуба фокус, за получаване на моментни състояния. Водачите и пътниците трябва да са подготвени добре. Минимум 5% от водачите са готови във всеки един момент да използват мобилен телефон по време на управление на автомобил. Не са само мобилните телефони. Разсейването се превръща в новата епидемия за безопасността на движението по пътищата".

Според изследване на германския Съюз на автомобилистите практически всички водачи редовно, без да се замислят, извършват малки действия, които ги разсейват. 

Случвало ли ви се е, докато карате, да пиете вода, да се наведете и вдигнете паднали предмети като детски играчки, да се обърнете и да проверите дали децата спят, да си извадите очилата от калъфа, да напишете адрес в навигацията? Всичко това е разсейване, припомнят експертите по пътна безопасност от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

"В по-голямата си част пътните ремонти се обезопасяват коректно. Голям проблем впоследствие е ненавременното отстраняване на временната организация на движението и това, че много от водачите не се информират предварително от съответните интернет страници или от общините, за съществуващите ремонти. Шофират по памет, така да се каже".

Много от най-важните републикански пътни артерии са прекомерно натоварени и достигат пикови стойности в летния сезон, отбеляза експертът. По думите му една от причините да бъдат отбивани ТИР-овете в горещините е от гледна точка на асфалтовото покритие - да не се получават деформации. 
Владимир Тодоров
Изключително натоварената интензивност на движение през лятото изисква допълнително внимание, предупреди 
Владимир Тодоров, директор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

"Това е сезонът на отпуските. Пътуват не само българите, защото е сезонът на отпуските в цяла Европа. Румънците пътуват за България, за Гърция. Освен това, стотици хиляди гастербайтери се прибират от Европа, пресичат България. Вече са карали 15-20 часа, изключително уморени са, трябва да се внимава с техните автомобили. Това е периодът на жътвата, прибира се реколтата. Зърновозите са претоварени, опасни са, защото автомобили с по 30-40 тона, спират по-бавно, трудно маневрени са. В горещините трябва да се правят почивки, поне на час и половина, а климатичната система трябва да работи. Задължително е колани отпред и отзад, децата на столчета. Никога да не си поставяме краен час на пристигане. Сложим ли си в главата краен час на пристигане, започваме да бързаме, да правим нарушения. Това не е добре. 10-15 минути по-късно никого не са направили по-щастлив или по-богат".

Може ли проблемът с разсейването и използването на мобилни телефони да бъде решен? 

"Според мен от 3 милиона шофьори може би само 200 хиляди не използват и не се разсейват и не четат и пишат, докато карат. Процентът е много по-висок. В големите градове младите хора със сигурност хвърлят по един поглед към телефона. Всеки поглед отнема вниманието за 5 секунди. Ако караме с 80 километра, пет секунди са 150 метра. Това е футболно игрище. Формално е забранено да се говори по телефона, но масово се прави, масово вече се пише, гледат се фейсбуци. Моят съвет е да не го правите, особено в градска среда изскачат пешеходци, велосипедисти, деца. Това ограничение би могло да се случи с физическо присъствие на полицията. По света са измислили доста авангардни неща. В Холандия Пътната полиция има връзка с мобилните оператори. Ако собственикът на автомобил използва телефона, докато е на магистрала, това автоматично се отчита в техните системи. Ние сме далеч от тези неща. Освен да обясняваме колко е опасно, полицията би трябвало да проверява. Това е много трудно, защото няма как да бъдат проверявани всички коли. Преди време гледаха полицаите, но сега телефоните са модерни, може да е в скута ти и пак да се говори. Трудно може да се противодейства на тази опасна ситуация".

Лятото е опасен сезон за шофиране по принцип. Кара се с превишена скорост. Пътува се повече и на по-дълги разстояния. Вечно бързаме за някъде. Шофьорите стават по-смели и безразсъдни и т.н. На фона на тази ситуация жегите, влагата и променливото време създават допълнителни, често неподозирани опасности. 

Според видинчани по пътищата трябва да има колегиалност, за да не се стига до инциденти.

"Няма колегиалност, не се спазват законите... Често пътувам и има подобрение, но пък за скоростта е трудничко да има подобрение... Нищо не ни е като хората, погледнете реално - няма контрол на Правителство и Парламент, камо ли пък да има при шофьорите... То няма наказания за убийства по пътя, така ще бъде... Младежите особено си минават на червено, никой не спазва ограниченята".

Когато сте зад волана, без значение сезона навън, от вас зависят животите на околните. 

Шофирайте разумно!



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60 млрд. лв.,..

публикувано на 16.04.25 в 10:45

Петър Петров: Пътят Видин-Ботевград се бави заради стремежа към еврозоната

Народният представител от "Възраждане" от Монтана Петър Петров публикува видеоклип с огромните дупки, които са се появили по международния път Е-79 между Монтана и Враца. Той обясни, че само за няколко километра по тази отсечка е преброил над 100 дупки, които са предпоставка за пътни произшествия:  "През последните две години изключително много..

публикувано на 15.04.25 в 13:46

Пътят Видин-Ботевград е жизненоважен!

"От името на жителите на Северозападна България искам да кажа, че пускането на този път е от изключително жизненоважна значимост", заяви кметът на Враца Калин Каменов при инспекцията на регионалния министър Иван Иванов на строителството на отсечката Мездра-Ботевград.  Ако се работи със същите темпове, както увериха строителите, реално до..

публикувано на 15.04.25 в 11:58

Има ли нужда от промени в размера на такса смет

Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС)  и Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ проведоха съвместно заседание. Един от въпросите, които обсъдиха касае размерите на местните данъци и такси и предложения за промени в законодателството. Кметът на Мездра Иван Аспарухов е председател на..

публикувано на 14.04.25 в 15:18

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45