Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Не подценявайте рисковете от шофирането през лятото

Снимка: Радио ВИДИН


Около 5% от водачите у нас използват мобилни телефони, докато управляват превозни средства, включително професионалните водачи, които извършват обществен превоз на пътници с автобуси.

Това показват данните от национално представително изследване на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

В България, по експертна преценка, броят на активните водачи е около три милиона души. От тях около 169 хиляди водачи във всеки един момент са готови и използват мобилни телефони, докато са зад волана. Данните на някои преброителни локации показват дял на водачите, използващи мобилен телефон, по-висок от 60%.

Когато сме заети с друга дейност, различна от управлението на автомобила, рискуваме живота и здравето си и застрашаваме останалите участници в движението, предупреди в ефира на БНР д-р Милен Марков, експерт в Агенцията.

"Водачите трябва да са подготвени да пътуват, ако е възможно, да избегнат най-горещите часове от денонощията - между 12 и 17 часа. Да са подготвени с достатъчно напитки в автомобилите. Да не се разсейват. При високите температури се получава доста често дехидратация, което е основна причина за разсейване, за загуба фокус, за получаване на моментни състояния. Водачите и пътниците трябва да са подготвени добре. Минимум 5% от водачите са готови във всеки един момент да използват мобилен телефон по време на управление на автомобил. Не са само мобилните телефони. Разсейването се превръща в новата епидемия за безопасността на движението по пътищата".

Според изследване на германския Съюз на автомобилистите практически всички водачи редовно, без да се замислят, извършват малки действия, които ги разсейват. 

Случвало ли ви се е, докато карате, да пиете вода, да се наведете и вдигнете паднали предмети като детски играчки, да се обърнете и да проверите дали децата спят, да си извадите очилата от калъфа, да напишете адрес в навигацията? Всичко това е разсейване, припомнят експертите по пътна безопасност от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

"В по-голямата си част пътните ремонти се обезопасяват коректно. Голям проблем впоследствие е ненавременното отстраняване на временната организация на движението и това, че много от водачите не се информират предварително от съответните интернет страници или от общините, за съществуващите ремонти. Шофират по памет, така да се каже".

Много от най-важните републикански пътни артерии са прекомерно натоварени и достигат пикови стойности в летния сезон, отбеляза експертът. По думите му една от причините да бъдат отбивани ТИР-овете в горещините е от гледна точка на асфалтовото покритие - да не се получават деформации. 
Владимир Тодоров
Изключително натоварената интензивност на движение през лятото изисква допълнително внимание, предупреди 
Владимир Тодоров, директор на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

"Това е сезонът на отпуските. Пътуват не само българите, защото е сезонът на отпуските в цяла Европа. Румънците пътуват за България, за Гърция. Освен това, стотици хиляди гастербайтери се прибират от Европа, пресичат България. Вече са карали 15-20 часа, изключително уморени са, трябва да се внимава с техните автомобили. Това е периодът на жътвата, прибира се реколтата. Зърновозите са претоварени, опасни са, защото автомобили с по 30-40 тона, спират по-бавно, трудно маневрени са. В горещините трябва да се правят почивки, поне на час и половина, а климатичната система трябва да работи. Задължително е колани отпред и отзад, децата на столчета. Никога да не си поставяме краен час на пристигане. Сложим ли си в главата краен час на пристигане, започваме да бързаме, да правим нарушения. Това не е добре. 10-15 минути по-късно никого не са направили по-щастлив или по-богат".

Може ли проблемът с разсейването и използването на мобилни телефони да бъде решен? 

"Според мен от 3 милиона шофьори може би само 200 хиляди не използват и не се разсейват и не четат и пишат, докато карат. Процентът е много по-висок. В големите градове младите хора със сигурност хвърлят по един поглед към телефона. Всеки поглед отнема вниманието за 5 секунди. Ако караме с 80 километра, пет секунди са 150 метра. Това е футболно игрище. Формално е забранено да се говори по телефона, но масово се прави, масово вече се пише, гледат се фейсбуци. Моят съвет е да не го правите, особено в градска среда изскачат пешеходци, велосипедисти, деца. Това ограничение би могло да се случи с физическо присъствие на полицията. По света са измислили доста авангардни неща. В Холандия Пътната полиция има връзка с мобилните оператори. Ако собственикът на автомобил използва телефона, докато е на магистрала, това автоматично се отчита в техните системи. Ние сме далеч от тези неща. Освен да обясняваме колко е опасно, полицията би трябвало да проверява. Това е много трудно, защото няма как да бъдат проверявани всички коли. Преди време гледаха полицаите, но сега телефоните са модерни, може да е в скута ти и пак да се говори. Трудно може да се противодейства на тази опасна ситуация".

Лятото е опасен сезон за шофиране по принцип. Кара се с превишена скорост. Пътува се повече и на по-дълги разстояния. Вечно бързаме за някъде. Шофьорите стават по-смели и безразсъдни и т.н. На фона на тази ситуация жегите, влагата и променливото време създават допълнителни, често неподозирани опасности. 

Според видинчани по пътищата трябва да има колегиалност, за да не се стига до инциденти.

"Няма колегиалност, не се спазват законите... Често пътувам и има подобрение, но пък за скоростта е трудничко да има подобрение... Нищо не ни е като хората, погледнете реално - няма контрол на Правителство и Парламент, камо ли пък да има при шофьорите... То няма наказания за убийства по пътя, така ще бъде... Младежите особено си минават на червено, никой не спазва ограниченята".

Когато сте зад волана, без значение сезона навън, от вас зависят животите на околните. 

Шофирайте разумно!



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Рупци: Китно, но обезлюдяващо село

Гостуваме на село Рупци, община Видин. Това е едно от най-близките села до областния град, само на около 5 км. Въпреки, че Рупци е много близо до Видин, местните жители са намалели значително през последните години. В селото постоянно живеят по-малко от 100 души, предимно възрастни хора. Илиян Ангелов е кмет на Рупци от 2015 година, като в..

публикувано на 14.02.25 в 11:30
Яница Петкова

Яница Петкова: Социалните мрежи са ни изнежили

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като лъжлива. Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност.  Защо..

публикувано на 13.02.25 в 10:00
Тома Ушев

Тома Ушев: Интернет е отражение на човешката природа

Фалшивите новини и ограниченията в мрежите са новата нормалност.  Над 60% от българите твърдят, че на практика попадат всеки ден на информация, която може да се определи като като лъжлива.  Тенденцията от последните години сочи, че България трайно заема последно място място сред държавите от Европейския съюз в Индекса за медийна грамотност...

публикувано на 13.02.25 в 10:00

Ще се включи ли Северозападът в протеста срещу надценките на храните?

Бойкот на хранителните магазини е обявен за 13 февруари, четвъртък. Заради високите цени, идеята е на тази дата магазините да останат пусти и в тях да не влезе нито един купувач. Протестът е по примера на Хърватия и е организиран от Движение "Системата ни убива", Федерацията на потребителите в България и Обединени пенсионерски съюзи...

публикувано на 12.02.25 в 10:45
Румен Гълъбинов

Румен Гълъбинов: Очевидно е, че членството ни в ЕС, в Шенген, а и в еврозоната, ни дава възможности за по-добър живот

До края на тази седмица трябва да бъде внесен в парламента проектобюджетът за тази година. Това обявиха премиерът Росен Желязков и финансовият министър Теменужка Петкова. Според новите управляващи в държавният бюджет има недостиг от 18 млрд. лева. Съпредседателите на "Продължаваме промяната" Кирил Петков и Асен Василев пък заявиха, че по техни..

публикувано на 11.02.25 в 12:52

Какъв е ефектът от Шенген за бизнеса във Видин

Малко повече от месец, откакто България е част от Шенген, свободното пътуване вече оказва известно влияние в пограничен район, какъвто е Видин. В града и преди можеха да бъдат забелязани не малко граждани на Румъния. Но с падането на задължителните гранични проверки, съвсем естествено е това да се засили. А потенциалът за посещения е огромен,..

публикувано на 10.02.25 в 11:05

Село Септемврийци очаква своя църковен храм

 Екипът на радио Видин гостува в село Септемврийци, община Димово. В България има още едно село с това име и то се намира в община Вълчедръм. В миналото селото е носило името Толовица и е било част от община Лом, но по време на социализма се преименува в Септемврийци, поради факта, че от селото има участници в Септемврийското въстание през 1923 и..

публикувано на 07.02.25 в 12:05