Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Механичният прираст може ли да спре стопяването на населението

Снимка: Радио ВИДИН

В резултат от пандемията през 2020 година много хора напуснаха големите градове, върнаха се и работещи в чужбина. Сега, две години по- късно динамиката на вътрешната миграция към големите градове се обърна. Вече втора поредна година движението на населението в страната се връща към предишната закономерност. 

Според видинчани Видин продължава да обезлюдява:

"Градът обезлюдява, ама по- добре, че обезлюдява. Защото тръгват тези, където не могат да намерят препитание. Работа има навсякъде... Нашите отиват по чужбина, за да печелят... Няма работа във Видин и никой не се връща... Имаше по време на пандемията хора, но пак тръгнаха по чужбина", заявиха видинчани.

Механичният прираст е висок, но не може да спре стопяването на населението. Изводът прави Зорница Славова от Института за пазарна икономика. През 2022 година най- много нови жители е привлякла столицата - над 10 хиляди, следвана от общините Пловдив с 3 917 души и Варна с 2 430 души. 

"Сега вече след като преминаха и ограниченията, виждаме отново, че си  влиза в руслото движението на населението и отново големите градове привличат повече население чисто механично", каза Зорница Славова. 

Положителен е прирастът в 136 от общини, миналата година беше едва в 92. Общото нарастване на жителите в тях надхвърля 32 хиляди души. Общините с отрицателен механичен прираст пък губят близо 5 хиляди души. Причините хората да се местят в по- големите градове са търсене на работа и социален живот, посочи Зорница Славова.

В община Криводол хората, които са били по време на пандемията по родните си места, са заминали пак, заяви кметът Христо Доков:

"Според мен трябва да мине поколение, за да може да обърне тази тенденция. Няма да стане за 5 години. Защото ето, аз имам познати, които отидоха 1998-1997 година в Испания, Гърция. Децата им там се родиха, там изучиха. Кога ще се върнат тези деца в нашите населени места? Аз не мисля, че въобще ще се върнат тук. Което е много жалко. Инвеститори ние ще ги търсим, но кой ще работи?"

Стандартът на живот на хората от Белоградчик е най- висок от другите общини във Видинска област и това спря миграционните процеси, смята кметът Борис Николов:

"Това е един от най- големите проблеми на Северозападна България, включително и на община Белоградчик, с миграцията на населението. И основно това са работоспособно, жизнено население, което мигрира в големите градове и страните в Европа. Тоци процес почти спря в община Белоградчик. Защото стандартът вече по различни оценки, по Плана за развитие се направи един голям анализ и се оценява, че стандартът на живот на населението в Белоградчик е най- висок сравнено с 11-е общини във Видинска област. Това спря тези миграционни процеси. Имаме частично закупуване на имоти в по- атрактивните, по- хубавите населени места, където не се заселват трайно, а ползват ги за ваканции... Основната причина е, че в Белоградчик почти няма семейство, където двамата да не са на работа. С изключение на малцинствените групи. Но, те пък за сметка на това пътуват често за по три- четири месеца в западните европейски страни, осигуряват си един добър доход и се връщат да си харчат парите в Белоградчик."

В Белоградчик заетите основно са в туризма, в държавните и общински структури, над 130 човека работят в деветте социални заведения. 

Цялата тема може да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Може ли да бъде намален делът на сивата икономика у нас?

Делът на сивата икономика в България расте и вече е 34.6%. До 2017 г. у нас е налице умерен, но стабилен спад на сивата икономика от близо 32% до 30%. С идването на пандемията има рязко увеличение до 32.9%, а през 2023 г. неформалната икономика в страната вече има дял от 34.6% от БВП. Това е най-високото ниво за ЕС, равняващо се на 60 млрд. лв.,..

публикувано на 16.04.25 в 10:45

Петър Петров: Пътят Видин-Ботевград се бави заради стремежа към еврозоната

Народният представител от "Възраждане" от Монтана Петър Петров публикува видеоклип с огромните дупки, които са се появили по международния път Е-79 между Монтана и Враца. Той обясни, че само за няколко километра по тази отсечка е преброил над 100 дупки, които са предпоставка за пътни произшествия:  "През последните две години изключително много..

публикувано на 15.04.25 в 13:46

Пътят Видин-Ботевград е жизненоважен!

"От името на жителите на Северозападна България искам да кажа, че пускането на този път е от изключително жизненоважна значимост", заяви кметът на Враца Калин Каменов при инспекцията на регионалния министър Иван Иванов на строителството на отсечката Мездра-Ботевград.  Ако се работи със същите темпове, както увериха строителите, реално до..

публикувано на 15.04.25 в 11:58

Има ли нужда от промени в размера на такса смет

Постоянната комисия по стратегическо развитие на местното самоуправление (ПКСРМС)  и Постоянната комисия по финанси и бюджет (ПКФБ) на НСОРБ проведоха съвместно заседание. Един от въпросите, които обсъдиха касае размерите на местните данъци и такси и предложения за промени в законодателството. Кметът на Мездра Иван Аспарухов е председател на..

публикувано на 14.04.25 в 15:18

Жители на Балей: Предпочитаме да пазаруваме в Сърбия, там е по-евтино

В рубриката "Добро утро, кмете", днес ще посетим село Балей в община Брегово. То е най-северозападното населено място в България, намиращо се непосредствено край граничната река Тимок и на 3 км от река Дунав. Това стратегическо място оказва се, че днес с нищо не е допринесло за развитието на селото. Напротив. Река Тимок, която тече близо до площада..

публикувано на 11.04.25 в 13:45
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев, АКАБ: Докато системата не се разгради, няма как да се постигне високо ниво на безопасност

Правителството набеляза 37 мерки срещу войната по пътищата.  На съвещание при премиерът Росен Желязков министри и представители на неправителствения сектор, както и семейства, загубили близките си в катастрофи, обсъдиха организационните проблеми в работата на институциите, отговорни за контрола на трафика по пътищата.  Реализацията на..

публикувано на 10.04.25 в 10:00

Увеличават ли се проблемните сектори на икономиката?

Броят на фалитите в България ще нарасне с по 2% през тази и следващата година, тъй като все повече компании изпитват затруднения да изплащат задълженията си, а проблемните сектори се увеличават. Бавните и сложни процедури за обявяване на несъстоятелности още повече усложняват положението. Това се посочва в изследване на глобалния застраховател..

публикувано на 09.04.25 в 10:45