Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Мисия безопасни пътища" в полза на приемането на нов ЗДвП

Експерти: Държавата бяга от отговорност за безопасността на пътищата

ИПБ: Служебното правителство се опитва да заглуши не само нас, но и гласа на хората

Снимка: Радио Видин



Конкретни решения, които да сложат край на войната по пътищата, предлагат от Института за пътна безопасност.

Като част от гражданската инициатива "Мисия безопасни пътища" експертите ще посетят редица градове, за да се срещнат с местни жители. 

Целта е да бъде регистрирана и да бъде събрана достатъчно голяма обществена подкрепа, с която следващото правителство да бъде принудено да приеме нов закон за движение по пътищата и нова структура за управление на пътищата, каза Богдан Милчев, председател на ИПБ.

""Мисия Безопасни пътища" е национална гражданска инициатива, която цели да принуди държавните институции да доставят безопасна транспортна система. Това обаче, което смятам, че е важно и трябва да се каже към този момент, че е налице грубо внушателство на служебното правителство към част от националните медии тази инициатива да не бъде отразявана. "Мисия Безопасни пътища" цели създаването на нов Закон за движение по пътищата, който ясно и еднозначно да регламентира отговорността на доставчика на транспортната система. Доставчикът - това са държавните институции. Те са отговорни за дизайна, изпълнението и използването на пътно-транспортната система и по този начин са отговорни и за нивото на безопасност в рамките на цялата система. Участниците в движението са отговорни за следването на правилата за използването на същата тази система, изготвени от държавните институции. Ако участниците в движението не успяват да се съобразят с тези правила поради липса на знание, възприемане или умение, то държавните институции са задължени да вземат нужните последващи мерки, за да въздействат на това да няма загинали и ранени. Тази нова философия трябва да залегне в изцяло нов закон". 

Освен апел за нов закон, от Института настояват и за институционална реформа, за да бъде концентрирана цялата власт на едно конкретно място.

"Другото, което ние предлагаме, е институционална реформа чрез обединяване на Агенция "Пътна инфраструктура", Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", в държавна агенция "Пътна администрация". Чрез тази нова структура за управление ще се приоритизира пътната безопасност, ще се достигнат необходимите нива на ефективно управление, ще се намали значително административната тежест, новата структура ще се превърне в първостепенен разпоредител на бюджетни средства и ще бъде държавният орган, отговорен за състоянието на безопасността на движението по пътищата в България". 

Според Милчев корупцията в държавните институции възпрепятства осигуряването на безопасни пътища в цялата страна.

"Ние предлагаме и регламентиране на извънсистемния контрол, установяване на стандарти за управление на риска и въвеждане на отворена информационна система. Това ще позволи да започнем да ограничаваме корупцията в държавните институции. Без пробив в тази посока, не започнем ли да спираме корупцията в държавните институции, ние ще гинем като мухи".

Богдан Милчев

Ако инициативата получи достатъчно гласност, правителството ще бъде принудено да извърши реформите, сигурен е той. 

"Цензурират ни. Служебното правителство грубо се е намесило в двете големи национални медии - bTV и NOVA, казвам го съвсем отговорно, тази инициатива да не бъде отразявана. Има намеси и в част от някой от сайтовете и електронните медиите. Вие ще го видите по начина, по който една такава гражданска инициатива, която цели да събере хиляди подписи, да посети обществеността, че проблемът не е в шофьорите, а в доставчика на транспортната система. Шофьорите в България се държат по този начин по нашите пътища, защото им се позволява, защото пътят позволява, защото контролът позволява, защото законът позволява. Ние считаме, че трябва да преминем към нормално европейско управление на транспортната система, където доставчикът носи общата отговорност, а не шофьорът. Всички държавни институции, за да могат да продължават да крадат от нашите пари, прехвърлят цялата отговорност върху шофьора. Това нещо е невярно. Нашата обиколка беше в София, утре сме в Шумен, след това сме в Елхово и Враца, където хората ни поканят, ще отидем. Ако на тази инициатива се даде популярност, тя ще набере сила и тежест, тогава което и да е българско правителство няма да има шанс да не изпълни тези минимални изисквания за управление".

Инициативата ще посети всеки град, ако местните граждани имат такова желание.

"Целта на нашата инициатива е хората, гражданите, будните хора, чрез медиите, да чуят, самите те да потърсят, да го направим заедно. Тази инициатива не е финансово обезпечена, тя е обезпечена от доброволци на ИПБ. Тя е абсолютно доброволна. Абсолютно независима е. Това е големият страх на служебното правителство.в момента и на следващите правителства може би".

Най-високият риск от настъпването на ПТП е в Северозападна България, напомни още експертът.

"Има няколко особености в Северозапада: един път климатът, най-малките ресурси, с които разполага регионът. От друга страна, културният детерминизъм, спецификата на хората, които живеят там и разбирането им изобщо за сигурност. Когато ги наложим тези три неща, резултатът е ясен".

Пътищата в региона се нуждаят от ремонт, отбелязаха видинчани.

"Пътища, асфалтова настилка, дори канафки няма. Едно време имаше кантонери, които поддържаха пътищата. Целият Северозапад - от Плевен насам е мор, пропаднало е до дупка... Пътищата няма да ги оправят никога... Зле са, не са добре пътищата. Цялата инфраструктура трябва да се оправи. Където и да съм бил, е по-добре... Не само са много дупки, но нищо не се прави".

В следващите три месеци от Института ще посещават българските градове, за да събират подписи за нов закон.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

И през юли продължават преходите във "Врачански Балкан"

Два прехода организира през юли Дирекцията на природен парк "Врачански Балкан". Единият е еднодневен и ще бъде на 7 юли, неделя, а другият е двудневен, на 20 и 21 юли.  "На 7 юли, неделя, преходът ще бъде от квартал "Бистрец" на град Враца до пещера Леденика и след това слизането през местността Тезеро до прохода Вратцата. Самият..

публикувано на 04.07.24 в 16:41
Черен лешояд в полет, снимка: Природен парк

Търсят доброволци за наблюдения на лешояди

Фондация "Екообщност" е участник в международния проект "Живот за брадатия лешояд" от миналата година. Осем партниращи си организации от България, Румъния и Испания работят за възстановяване на лешоядите като вид. Фондация от Испания осигурява птиците, които ще бъдат реинтродуцирани в българската природа. Самият проект цели връщането в природата на..

публикувано на 04.07.24 в 16:27
Патриарх Даниил, тогава все още видински митрополит, по време на изкачването на връх Миджур.

Туристически водач за срещата си с бъдещия патриарх: Впечатли ме с държанието и словото си

При организираното традиционно масово изкачване на връх Миджур преди една година се включва Видинският митрополит Даниил тогава, сега български патриарх. На върха е и Красимир Танков от Монтана- водач на туристическа група . След избирането на митрополит Даниил за български патриарх споделя във Фейсбук снимки на негово светейшество от връх Миджур и..

публикувано на 04.07.24 в 16:23
Награди и кутия за дарения от Благотворителен футболен турнир

Благотворителен турнир за семействата на загинали служители на МВР организират във Видин

Турнир по футбол на малки врати с кауза ще се проведе на 6-и и 7 юли в град Видин. Организатор на турнира е Благомир Кънчев, председател на Спортен клуб "Видапол" при Областната дирекция на МВР, в който към момента членуват над 150 служители. Преди 4 години решихме да направим една благотворителна кауза, във връзка с колегата Пламен Вълков,..

публикувано на 04.07.24 в 15:05

Кога ще възстановят двупосочното движение по булеварда около Здравната каса във Видин

Затвореното пътно платно на видинския булевард "Панония" до Районната здравноосигурителна каса продължава да затруднява придвижването във Видин. Строителните дейности в района, свързани с реконструкцията на канализационния колектор на града, започнаха още миналата година . Заради тях движението в този участък, който се явява основен вход и..

публикувано на 04.07.24 в 15:00

Белоградчик иска песента "Нашият град" за свой химн

Легендарната група "Тангра" ще изнесе самостоятелен концерт в Белоградчик на 5 юли, на централния площад. Още през далечната 1981 година музикантите пристигат в града на скалите, за да запишат видеоклип към песента си "Нашият град ". Парчето се превръща в абсолютен хит за всички времена и своеобразна емблема на Белоградчик. 43 години по-късно тази..

публикувано на 04.07.24 в 15:00
Исторически музей - Белоградчик

Конкурс за въстанието в Северозапада предизвика сериозен интерес

Първият Национален конкурс "Храбростта на героите от лето 1850 в Северозападните български земи", организиран от Исторически музей - Белоградчик, привлече участници от цялата страна. Близо 30 творби са разгледани и оценени от журито общо за всичките категории и възрастови групи. Интересът към конкурса е важен за популяризиране на..

публикувано на 04.07.24 в 14:00