Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Може ли да се реши проблема с пияните и дрогираните шофьори?

Снимката е илюстративна
Снимка: Радио ВИДИН

Пияните и дрогираните са сред основните причинители на тежки пътнотранспортни произшествия. Тези водачи несъмнено са заплаха за всички участници в движението, включително и пешеходците. Инцидента в София, където на кръстовище, загинаха две млади жени от Георги Семерджиев е ярък пример за опасността, която носят за обществото безразсъдните водачи. Вследствие на тежката катастрофа "Пътна полиция" започна акция срещу пияни и дрогирани водачи. Може ли да бъдат спрени пътнотранспортни произшествия предизвикани от пияни и дрогирани с кампания срещу тях? 

По-големият контрол рефлектира върху водачите, за да не пристъпват до управление на моторни превозни средства под въздействието на забранени вещества. Акцията във Видинско срещу пияните и дрогираните водачи протича успешно. Въпреки натоварения трафик, на територията на област Видин тежки пътнотранспортни произшествия през тази година няма. Изключение прави катастрофата между влак и камион на железопътния прелез до Гара Орешец, но там инцидента е от друго естество, коментира за Радио ВИДИН главен инспектор Владимир Герасимов началник на "Пътна полиция" Видин:

"...Показател за успеха на акцията е да намелят такива водачи, а не да се увеличат констатациите. Акцията протича успешно. Както е общоизвестно на територията на Видин пътнотранспортни произшествия няма тежки толкова много. Изключвам катастрофата с железопътния транспорт. Там нещата са от друго естество. Говорим за общинската и републиканската пътна мрежа, които се ползват от нас и от нашите съграждани и пътуващите. Въпреки летния сезон, който се характеризира с по-голяма интензивност на движението нещата са спокойни, на фона на цялата страна. Не трябва да се успокояваме, това е една променлива, която не може да се предвижда. Но със сигурност нашият контрол, нашите действия влияят върху тази работа. Когато си гледаме работата и се плануват и реализират и изпълняват дадените мероприятия без да се извършват хаотично и така просто за да се отчетат някакви резултати ефекта го има и е налице."


На територията на област Видин през първото шестмесечие на 2022 г. са станали общо 206 ПТП-та, при които има 4 загинали и 48 ранени. Най-голям брой пътни инциденти през периода са възникнали на територията на Община Видин - 140, без загинали и с 32-ма ранени. Несъобразената скорост е най-честата причина на инциденти на пътя-такива са 54 от катастрофите. Произшествията заради употреба на алкохол в област Видин са 11.


Наказанията за водачите употребили алкохол или наркотици са тежки, допълва главен инспектор Владимир Герасимов:

"Наказанията за управление след употреба на наркотици и за управление след концентрация на алкохол над 1,2 промила са посочени в Наказателния кодекс. Образуват се досъдебни производства, по реда на НПК се работи. Хората се явяват пред съд, ако се съберат достатъчно доказателства. А когато се касае за административно производство, наказанията са фиксирани в Закона за движение по пътищата, това е за управление след употреба на алкохол до 1,2 промила... Не мога да кажа, че не изпитваме трудности при налагането и изпълнението на самото наказание "лишаване" най-вече, за нас това е наше задължение да го приведем в изпълнение. Затрудняват ни, когато дадено лице откаже да си даде свидетелството за управление, когато се крие от органите на МВР, за да му бъдат връчени различни документи."


Управлението под въздействието на алкохол и наркотици дава на водачите лъжлива информация за сигурност и преценка на околната среда и ситуацията. Кампаниите за алкохол и наркотици трябва да са ежедневна дейност на служителите от МВР. Самите полицаи са обучени да разпознават различните участници в движението, които са употребили такива вещества, обясни за Радио ВИДИН Росен Рапчев експерт в Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", бивш началник на отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция”:

"...Реално тези кампании не трябва да са кампании, а ежедневна дейност на самите служите от МВР. Също така отправям апел към гражданите. Гражданите са част от цялата система от пътната безопасност. Те са ползватели на тази система и следователно за да имаме сигурност, когато видим, че някой водач има агресивно поведение или неадекватно поведение, а ние понеже сме се разминали, това нещо е не на място, защото следващия човек, който мине след вас може да не се размине. И за това подавайте адекватно сигнали, когато имате съмнение, че дадени участници в движение се държат и се движат неадекватно. За да може да се реагира адекватно от полицейските служители. Сигналите се подават на телефон 112... Като бивш служител в системата на МВР, мога да кажа, че отдавна има контрол над тези водачи. Цялостната дейност на полицаите и обучението на полицаите, които извършват контрол на пътя съгласно правилата за движението по пътищата самите полицаи са обучени, как да идентифицират различните участници в движението, които според тях са употребили такива вещества. Заради това не задължително полицейския служител всеки един гражданин да го проверяват. Важно е да отбележим, че в България тя е една от малкото държави в ЕС, където полицейските служите отивайки на ПТП, особено когато има тежко произшествие с пострадали, задължително вземат проби на всичките водачи, както за алкохол, така и за наркотични вещества. Това в много други държави не се прави, в България се прави на абсолютно всяко едно ПТП."

Употребата на забранени вещества е пандемия не само в България, а в целия свят. Заради това проблемът с водачите, които карат под въздействието на алкохол и наркотици много трудно се решава, смята също експертът Росен Рапчев.

Според видински шофьориучастниците в движението, които са употребили забранени вещества трябва да бъдат по-тежко наказани за да бъдат предотвратени тежки инциденти:

"... Никога не съм пил, 100% има пияни и дрогирани шофьори, които карат във Видин... Това е убиец на пътя за мен. Седне, удари две ракии, качва се нашия, целия свят е негов - затвор, не глоба... Седнал си караш жена, деца, свои собствени, най-близките ти хора и си седнал с 4 промила имаше по телевизия и с 5,11 промила. Струва ми се, че той не може да пълзи, камо ли да кара кола... Това трябва да си остане за постоянно не само акции да правим... Масово карат без книжки, пияни и нощно време е нещо страшно. Как няма да е опасно? Виждаме го докъде се стигна. Това е лошото, че така са направени законите, че тези, които имат пари наемат адвокати, които им вършат много добра работа, за което се плаща съответно, да се засрамят вече. Те го това момче две момичета уби оня ден и за Милен Цветков. Ето го 2-3 години и се разкарват, то губи давност. Заради тези закони, някой път съжаляваме, че съм се родил тук в България." 








Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Дунавци чества 50 години от обявяването си за град

Дунавци празнува 50 години от обявяването на населеното място за град. Честването съвпада с 10-ия Международен фолклорен фестивал "Дунавци пее и танцува". Тържествата ще продължат три дни, каза кметът Димо Скорчев:  "Това са два празника в едно, затова ще продължат в рамките на три дни. Имаме поканени състави - танцови и певчески групи...

публикувано на 04.10.24 в 08:00
Красимир Георгиев

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката. Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават.  МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност.  Мисия възможна ли е пътната безопасност в България?  Качествена..

публикувано на 03.10.24 в 10:00

Българите избират да живеят самостоятелно, когато са на 30, сочи проучване

Българите напускат дома на родителите си средно на 30 години, сочат данните на Евростат за миналата година. С редната възраст, на която младите хора избират да живеят самостоятелно, за страните от Евросъюза, е 26,3 години. Според психолога Николай Нетов , изследването дава един по-широк поглед, при който важните детайли често се губят...

публикувано на 02.10.24 в 15:48

На добра воля

50-ото Народно събрание бе поредното, което не успя да приеме Закон за насърчаване на доброволчеството. България е единствената страна в ЕС, която няма такъв нормативен акт. Според доклад на "Евростат" само 14% от младежите в България участват в доброволчески дейности. Това е близо двойно по-малко в сравнение със средното за Европа. На фона на..

публикувано на 01.10.24 в 11:53

За съживяване на региона във Видин възлагат надежди на бизнеса

Общо 18% от българите през миналата година са били изправени пред тежки материални и социални лишения, сочат данните на Евростат. По този показател България е на второ място в дъното на класацията, след Румъния. У нас делът на хората, живеещи в лишения, е почти три пъти по-голям от средния за страните от Европейския съюз, който е 6,8%. В..

публикувано на 30.09.24 в 15:07
Светлин Тачев

Светлин Тачев: Изборите се превърнаха в битовизъм

Избори.  След изборите – отново избори.  Изречение, което обрисува живота в България през последните четири години.  Ще бъде ли 27 октомври първата стъпка към излизането от кризата?  Ще сложат ли изборите край на политическата нестабилност?  Патовото положение, породено от изхабяването на партийно-политическата система, трудните и непопулярни..

публикувано на 26.09.24 в 10:00

Нови промени при минималната работна заплата - ще бъде ли увеличена?

Нови промени, свързани с размера на минималната заплата трябва да направи социалното министерство, за да приложи правилно европейската директива за адекватните най-малки възнаграждения . Министерството на труда и социалната политика (МТСП) счита, че за транспониране на директивата за адекватни минимални заплати в ЕС е необходимо в Кодекса..

публикувано на 25.09.24 в 10:45