Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Постижим ли е шведският модел за пътна безопасност в България?

Снимка: Радио ВИДИН


Международна конференция по пътна безопасност, озаглавена "Визия Нула за Балканите", организирана от Българска браншова асоциация "Пътна безопасност" и Международната пътна федерация, потърси начини за съвместни действия за подобряване безопасността на движение по пътищата. 

Широката дискусия, в която участваха представители на централната и местната власт, както и  български и чуждестранни експерти по пътна безопасност, се проведе под патронажа на президента Румен Радев.

"Когато говорим за обществено и индивидуално развитие, няма как да не поставим на първо място мобилността: тя е в основата на всяка икономика. Нашето време ни заставя да бъдем толкова мобилни. Мобилността е критерии за общественото развитие. Ефектът от пътно-транспортни произшествия се измерва дори в проценти от БВП, когато говорим за икономически загуби. Ние на Балканите имаме още по-сериозни проблеми. При нас проблемът е най-остър. Ако вземем статистиката, България и Румъния са страните с най-висок брой жертви на глава от населението. В България сме 4 пъти по-зле от Швеция, която възприе интегрирания подход към Визия Нула. Трябва да приемем интегриран подход, да гледаме на безопасността по пътищата като сложна система от системи. Да работим с всяка една от тези системи, за да имаме положителен ефект. За нас проблемите са два: на първо място това е качеството на нашата пътна система. На второ място - при нас автомобилният парк е най-стар при нас".
Президентът Румен Радев

По 3 хиляди километра от републиканската пътна мрежа ще бъдат ремонтирани на година, обеща вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

"Въпреки че проблемите са ясни, въпреки че експертите знаят решенията, но данните са отчайващи. 48 деца са загинали по пътищата ни през изминалата година. Постарадалите деца също бележат висок ръст. 968 подрастващи са пострадали. Несъобразена скорост, неправилни маневри, изпреварване. На пръв поглед това е една личност отговорност, за да можем да преобърнем тази депресираща тенденция. Като министър все още съм длъжник на обществото. Истина е, че състоянието на пътищата в страната също допринася за инцидентите. Няма да се оправдавам, че не мога за пет месеца да променя кой знае колко. С оправдания и извинения - нищо няма да се промени. Задачата ни, колкото и амбициозно да звучи, е за 4 години да ремонтираме по 3 хиляди километра от републиканската пътна мрежа. Само за тази година и веднага започваме ремонтираме на автомагистралите и пътищата първи клас за равнинност на платната, а след това - преподновяване на чисто нова маркировка, ремонтиране и подновяване на мантинелите, преглеждане на цялото знаково стопанство и замяна на онези, които са стари и негодни, с чисто нови знаци. Ще ремонтираме и всички опасни участъци с концентрация на пътни инциденти. Всичко това при строг контрол и за първи път - с използване на технологични средства и компютаризирана техника".

Визия Нула, която има за цел нула загинали по пътищата, се основава на четири принципа: морал, верига на отговорността, според която доставчиците, професионалните организации и професионалните участници в движението са отговорни за безопасността на транспортната система, а участниците в движението отговарят за спазването на правилата и разпоредбите. Философията на безопасността категорично заявява, че хората правят грешки, а пътнотранспортните системи трябва да намалят до минимум възможността за грешка и причинените при тях щети, т.е пътната инфраструктура трябва да може да компенсира грешките на хората.

Над 80 са участъците със завишен процент на пътно-транспортни произшествия, спешно ще бъдат взети мерки за най-опасните сред тях, каза още Караджов.

"В червено ще видите 6 участъка, които в продължение на 3 години стоят като опасни участъци и по тях не е предприето нищо. През тази година въвеждаме постоянна организация на движението, която да не дава възможност на водачите да изпреварват неправилно или да превишават скоростта. Останалите, които са в жълто, са такива, които се проявяват в две поредни години. Най-интересната тенденция е тази, с която ще обясня какъв процент пътят участва в ПТП-тата. В зелено виждате тези участъци, които са се проявили в последната година. Ако забелязвате, целият Северозападен регион, който е най-неразвитият, е изпъстрен със зелени маркери. Това означава, че влошената пътна инфраструктура, а аз съм бил във Видин и Монтана, видях такива неща по пътищата, които са наистина за затваряне, толкова са опасни тези пътища, ето и статистиката го потвърждава".


Пътната инфраструктура в страната ще бъде подобрена и чрез европейски средства . Над 380 млн. лв. за ремонт и други мерки за пътна безопасност, за пътищата от първи до трети клас на територията на 50-те най-големи общини, извън TEN-T мрежата, са заложени в новата Програма „Развитие на регионите“ до 2027 г. Над 750 млн. лв. ще бъдат инвестирани за модернизиране на обществения транспорт в тези 50 общини. Ще се финансират интелигентни транспортни системи, които регулират градския транспорт - светофари, електрони табла. Ще има възможност и за обновяване на транспортната инфраструктура - изграждане на нови спирки, велоалеи и пешеходни зони. 

Основната идея на Визия "Нула" е да се промени начина на мислене на цялото общество и да се осъзнае, че отговорността за безопасността на движението по пътищата е споделена между участниците в движението, проектантите и строителите на пътища, пътните служби, производителите на автомобили, т.е между всички, които са пряко или косвено включени в движението по пътищата. 

С ремонтите на пътищата видимо ще се подобри безопасността на движение, това каза председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Тодор Василев пред участниците в Международната конференция .

"Целта ни е да премахнем всички предпоставки за възникване на пътни инциденти. При наличиетото на опасни кръстовища те ще се реконструират в кръгови движения или ще се обособи нова лента за ляв завой. За да се осигури безопасността в ремонтираните отсечки ще се поставя светлоотразителна маркировка с най-високо качество".

Председателят на АПИ посочи, че при повечето отсечки с концентрация на ПТП мерките се свързани не толкова с финансови средства, колкото с анализ, организация и решителност да се осъществят.

"През тази година успяхме да се преборим за бюджет за Агенция „Пътна инфраструктура“, с който да можем да реализираме плановете за пътната безопасност. Анализирани са всички установени участъци от републиканската пътна мрежа с концентрация на пътно-транспортни произшествия (ПТП) и за всеки отделен случай е избран индивидуален подход за решение. Възложили сме дейностите на пътноподдържащите фирми и целта е до края на годината те да бъдат обезопасени, а броят на пътните инциденти да бъде сведен до минимум".
Тодор Василев - председател на УС на АПИ
Основните цели на събитието бяха насърчаване на интегрирането на политиките на „Визия Нула“ и представяне на убедителни аргументи за инвестиции в безопасността; откриване на възможности за засилено трансгранично сътрудничество по пътните коридори и транзитния трафик; съсредоточаване върху рисковите фактори и пътните пропуски, които водят до тежки и фатални наранявания; преглед на това как напредналите технологии могат да бъдат използвани за подкрепа на безопасността на движението. 

Бившият състезател и настоящ заместник-председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Димитър Илиев призова да не се правим на супергерои на пътя.

"Пътят е място за споделяне, не е построен само за нас и ние да си правим върху него каквото искаме. Животът е може би най-ценното и най-важното, което трябва да се мъчим да съхраним. Няма по-жалко нещо от това да бъдеш наранен и да загубиш живота си от инцидент на пътя. Факторите, с които трябва да се съобразяваме, са много, но зависят от човека. Всички ние трябва да внимаваме и да се съобразяваме".

Зам. главен секретар на МВР главен комисар Станимир Станев също участва в конференцията за пътната безопасност.

"През последните няколко години усилията на МВР са концентрирани към повишаване качеството на контрола от органите на Пътна полиция, използването на повече технически средства и автоматизиране на процеси при осъществяване на дейността, ефективното прилагане на адмистративната-наказателна отговорност. Факт е обаче, че пътният травматизъм на територията на страната е висок. В европейската скала е сред водещите по отношение загубата на човешки живот".

Визия "Нула" се опира на три основни компонента:

- Образование: инвестиране в обучителни и образователни програми за всички участници в движението, обучение на децата още от предучилищна възраст, включително публични медийни кампании, насочени към поведението по пътищата, както и целеви обучение на професионални шофьори, които прекарват много време на път;

- Инженеринг: проектиране, изпълнение и поддържане на безопасна пътна инфраструктура;

- Изпълнение: прилагане и спазване на правилата и законите за движение по пътищата, както и налагането на наказания при неспазването им.

Основната отговорност за пътната безопасност е на доставчика на транспортната система, обясни Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. Според думите му принципите на стратегията са неразраби от политиците и институциите.

Визия Нула декларира, че всеки има право да използва пътищата без заплахи за здравето или живота му; на безопасна устойчива мобилност; да използва пътищата без неволно да излага другите на риск; на информация за проблемите, свързани с безопасността на движението; да очаква системни и непрекъснати подобрения на пътната инфраструктура.




БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още
Тома Ушев

Тома Ушев: Ако трябва едно правителство да е Слейър, това прилича повече на чалгаджийска формация

Повече от два месеца след предсрочните избори на 27 октомври редовното правителство е факт.  Тройна коалиция, съставена от ГЕРБ, БСП и ИТН, с парламентарната подкрепа на ДПС на Доган, ще управлява страната.  Мнозинството е от 126 депутати.  Какви са хоризонтите пред кабинета "Желязков" и възможно ли е той да бъде устойчив?  Ще успее ли..

публикувано на 16.01.25 в 10:00

Как ще се отрази на ресторантьорския бранш колебливата ставка на ДДС?

От 1 януари заведенията и ресторантите у нас вече работят с 20%-на ставка на ДДС. Според съпредседателя на Българската асоциация на заведения та Ричард Алибегов , засега това не е проблем, тъй като през декември бяха проведени срещи с партиите, които през последните 3 години подкрепят 9% ставка. Това са ГЕРБ-СДС, "ДПС-Ново начало", "Възраждане"..

публикувано на 15.01.25 в 10:45
Петко Петков

Петко Петков, "Галъп": Предстои връщане на фокуса към човека, а не върху крайни и либерални идеологии

Президентът Румен Радев ще връчи първия проучвателен мандат за съставяне на правителство утре , 15 януари, от 12:00 ч. Радев забави връчването на папката, за да даде шанс на партиите да продължат с преговорите. Очаква се да бъде съставено четирипартийно мнозинство, включващо ГЕРБ, БСП и ИТН, с подкрепата в парламента на Ахмед Доган - "Демокрация,..

публикувано на 14.01.25 в 12:41

Защо има дефицит на кадри в строителството

Категорично има дефицит на кадри в строителния бранш. От няколко години фирмите изпитват проблеми с намирането на хора. Причините са няколко, заяви Любомир Качамаков, заместник-председател на Камарата на строителите в България /КСБ/ и председател на най-голямото областно представителство на КСБ- София и София област. Радио Видин: Защо се стига..

публикувано на 13.01.25 в 16:30

Професията "Туроператор" влиза в училищата

Дефицит на кадри има в сектор туризъм, проблемът се изостри след ковид. През този период туристическата дейност беше сред забранените и голяма част  от хората, които работиха в тази сфера просто се пренасочиха към други професии. Това заяви Павлина Илиева- председател на "Обединение Бъдеще за туризма". Радио Видин: Как се..

публикувано на 13.01.25 в 15:39

На какво се дължи недостигът на кадри на пазара на труда

Недостиг на кадри на българския пазар на труда има не от днес и не от вчера, а от много години. Това е един от въпросите, за които Българската стопанска камара алармира вече може би 10 години. Продължава да има недостиг на кадри, като вече става въпрос не само за висококвалифицирани кадри, а за всякакъв тип. Изчисленията са, че българската..

публикувано на 13.01.25 в 15:28

Община Ново село - стремеж към развитие и обновяване

Екипът на Радио ВИДИН гостува на Ново село - голямо, красиво и достолепно село, което е общински център. Намира се на брега на река Дунав.  Богатството и културата на новоселяни са следствие на търговията с вино и грозде по река Дунав и от съхранените традиции - на децата да се дава образование. В миналото е било изключително богато и с доста..

публикувано на 10.01.25 в 12:05